Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Kaupan ruokahävikki on pienempi kuin kotona

Me suomalaiset heitämme valtavat määrät ruokaa roskiin, yli 20 kiloa henkeä kohti vuosittain. Toiseksi eniten ruokaa menee roskiin ravintoloissa ja kolmantena hävikkilistalla ovat kaupat. Kaupoille hävikki on aina tappiota, joten siellä tehdään kaikki mahdollinen, jotta ruoka ei roskiin päätyisi. Vanhentuva ruoka pannaan usein alennukseen.
Kaupan ruokahävikki on vuodessa kahdestatoista neljääntoista kiloa suomalaista kohti. Se on yhteensä 65-75 miljoonaa kiloa poisheitettävää ruokaa, mikä vastaa noin viidenkymmenen tuhannen auton vuosipäästöjä.
Eniten menee vanhaksi tuoretuotteita: leipää, hedelmiä ja vihanneksia, lihaa ja kalaa sekä maitotuotteita ja valmisruokia.

Asiaa tutkineen Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen MTT:n tutkijan Juha-Matti Katajajuuren mukaan monet eivät miellä ruuan aiheuttavan ympäristön pilaantumista.

- Unohdetaan, että siellä on pitkä ketju takana, mistä tavallaan on jo syntyneet ne kuormat, mikä hävikin tapauksessa on täysin turhaa.

Kuluttajien valinnoilla on väliä

Saattaa olla, että edessä on laitettu vanhempaa ja takana on tuoreempaa, niin otan tietenkin sen tuoreemman sieltä takaa.

Taitaa olla tavallista, että kuluttaja valitsee hyllystä takaa tuotteen, jossa on myöhäisempi käyttöpäivä kuin etummaisena olevassa tuotteessa.
Hävikki on kaupalle aina tappioksi, joten sen pienentämiseksi tehdään paljon. Esimerkiski S-ryhmä on pienentänyt hävikkiään neljänneksen viiden vuoden aikana. Keskon tavoitteena on puolestaan pienentää K-ruokakauppojen hävikkiä viidenneksellä ensi vuoteen mennessä, kun vertailukohtana on vuosi 2008. Kauppa pienentää hävikkiään tarkkailemalla valikoimaa, hyödyntämällä myyntitilastoja ja käyttämällä sähköisiä ennuste- ja tilausjärjestelmiä.

Kuluttajien kovat vaatimukset

Jos maailma muuttuisi sillä tavalla, että emme haluakaan, että jokaisena kellonaikana on kaikkia tuotteita saatavilla, niin varmaan sitä kautta hävikkikin voisi pienentyä.

Haastetta kaupalle tuo asiakkaiden laatu- ja palveluvaatimukset - leipähyllyn halutaan olevan täysi vaikka iltayhdeksältä.

- Asiakkaat ovat niin vaativia nykyisin, että kyllä viimeisen ilta-asiakkaankin pitäisi vielä koko valikoima saada itselleen. Se tietysti asettaa meille aikamoisia haasteita, että koko ajan tuoreus säilyisi eikä hävikkiä tulisi, Prismajohtaja Mirva Neva-aho sanoo.

Kuluttajien asennemuutos voisi kuitenkin tutkija Juha-Matti Katajajuuren mukaan osaltaan auttaa kauppoja pienentämään ruokahävikkiä.
Toisaalta esimerkiksi kauppojen sunnuntaiaukiolo pienentää hävikkiä, koska silloin tavarat kiertävät viikon jokaisena päivänä.

Punalapputuotteiden alet vaihtelevat

Kuningaskuluttaja selvitti, millaisia alennuksia kaupoissa annetaan vanhentuville elintarvikkeille.

Kauppa 20% 30% 40% 50%
S-ryhmä - X - -
Siwa, Valintatalo, Euromarket - X - -
Lidl X X X X

K-ryhmässä kauppias päättää alennuksen, Stockmann ei alenna tuotteita.

Punaiset markkinat alkavat aamusta

Alennus merkitään tuotteisiin päivää tai paria ennen viimeistä myyntipäivää. Eräs K-kauppias kertoi aletuotteiden pienentävän hävikkiä jopa seitsemänkymmentä prosenttia. Myös Prismajohtaja Neva-ahon mukaan aletuotteilla on suuri merkitys hävikin pienentämisessä.

Kun näemme, että tavaraa on jäämässä hyllyyn, niin ilman muuta pyritään alentamaan se niin, että asiakkaat saavat siitä hyödyn.

Parasta ennen -päiväys ilmaisee ajankohdan, johon asti elintarvike säilyy varmasti hyvänä ja käyttökelppoisena. Sitä voi siis käyttää ja sitä saa myös myydä kaupoissa, vaikka päiväys olisi jo mennyt. Viimeinen käyttöpäivä sen sijaan tarkoittaa päivää, jonka jälkeen tuotetta ei saa myydä tai käyttää.'

Prismajohtajan mukaan aletuotteita kannattaa lähteä hakemaan heti aamusta kaupan avausaikaan, kun tuotteita on alettu jo aikaisin aamulla tarroittamaan. Silloin niitä on parhaiten saatavilla.

Hävikki menee hyväntekeväisyyten tai etanoliksi

S-ryhmän pääkaupunkiseudun myymälöiden myynnistä poistetusta leivästä noin kolmannes lahjoitetaan erilaisille hyväntekeväisyysjärjestöille, valtakunnallisesti noin kymmenen prosenttia.

Hyväntekeväisyyteen menee meidän leipätuotteet.

K-kauppiaat päättävät kukin oman kauppansa osallistumisesta hyväntekeväisyyteen. Myös muut kaupparyhmät osallistuvat hyväntekeväisyyteen.

Osa ruuasta päätyy kuitenkin roskikseen. Kasvikset ja eläinperäisiä aineita sisältävät tuotteet päätyvät jätteenkäsittelylaitoksen kompostoinnin kautta mullaksi.

Osa hävikkileivistä viedään pääkaupunkiseudulla energiayhtiö ST1:n laitokselle, josta siitä tehdään bioetanolia. Noin viikon saaliista, sadasta tonnista leipää saadaan kaksikymmentäviisi tuhatta litraa etanolia.

Tiina Lappalainen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva asia

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.