Hyppää pääsisältöön

Perheenjäsen tekee yksityisestä yleistä

Seppo Merviä ja Lotta Lehtikari ja Hanna Raiskinmäki Teatteri Takomon näytelmässä Perheenjäsen.
Seppo Merviä ja Lotta Lehtikari ja Hanna Raiskinmäki Teatteri Takomon näytelmässä Perheenjäsen. Kuva: Pauliina Feodoroff milja sarkola

Ensin huutomerkkejä: kiitos Takomo! Mahtavaa teatteria! Kuljin esityksen jälkeen pitkin Fredrikinkatua valppaana ja valveilla, täynnä tunteita, energiaa ja ajatuksia. Jos Teatteri Takomon Perheenjäsenen kaltaisia esityksiä saisi nähdä useammin, ei mustinkaan marraskuu tuntuisi missään!

Hanna Raiskinmäki ja Antti Holma. Kuva Pauliina Feodoroff.Perheenjäsen on Milja Sarkolan kirjoittama ja ohjaama omakohtainen näytelmä teatteriperheestä: isästä ja tyttärestä, tyttärestä ja pojasta. Se on näytelmä työlleen omistautuneista taiteilijoista, jotka eri tavoin tasapainottelevat teatterin ja perheen vaatimusten kanssa. Se on näytelmä perheestä, jonka jäsenet eivät tunne toisiaan.

Näytelmän omakohtaisuus on kuitenkin sen kaltaista, että se nousee henkilökohtaisesta yleiselle tasolle. Perheenjäsentä katsoessaan ei tarvitse tietää mitään Asko tai Milja Sarkolan elämästä, ei tarvitse edes olla kiinnostunut heistä todellisina henkilöinä. Milja Sarkola kirjoittaa elämästä perheen jäsenenä niin rehellisesti ja tarkasti ja julmasti, että katsoja löytää näyttämöltä omat kipunsa, omat höpsöytensä, omat muistonsa, omat ristiriitansa. Oman perheensä.

Esitys alkaa tilanteesta, jossa näyttelijät kertovat, mitä ovat kohta meille esittämässä. Roolit jaetaan, esityksen näkökulmia avataan. Samalla ohjaaja-käsikirjoittaja voihkii, kuinka hän ei kestä nykyteatteria, jossa ollaan niiiin itsereflektiivisiä ja itseironisia. Tällä kertaa monikerroksinen teatterileikki toimii loistavasti. Katsomo tirskuu ja hekottaa ohjaajan kipuilulle siitä, millaista esitystä nyt ollaankaan tekemässä. Teatterin muodoilla leikkiminen tietysti sopii juuri tähän perheeseen hyvin: isä ja tytär edustavat paitsi eri sukupolvia, myös erilaisia teatteritraditioita. Perheenjäsen operoi taitavasti erilaisilla kerronnan tasoilla, ja vieläpä niin, että katsoja pysyy mukana sukkelissa siirtymissä tunteesta toiseen. Ironisesta leikataan äkisti vilpittömään, iloisesta raastavaan ahdistukseen.

Hauskat, nopeat ja älykkäät näyttelijät tekevät tuon kaiken mahdolliseksi. Hanna Raiskinmäki on Nainen, ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka kuljettaa esitystä, mutta on silti täysillä mukana draamassa. Raiskinmäen Nainen on analyyttinen, äksy, kiihkeä, ja loputtoman puhelias. Lotta Lehtikari taas on Tyttö, ohjaajan minäkuva. Lehtikari näyttelee Tyttöä paljaasti ja todesti. Monesti en ole nähnyt näyttämöllä niin haavoittuvaista, haurasta katsetta! Antti Holma on Isä, joka elää kiireistä teatterielämää, jota tytär kaipaa, joka haastaa tytärtään taiteilijana ja ihmisenä. Ja jonka ajatuksista tytär yrittää saada otteen – katsomalla isästään tehtyjä tv-haastatteluita. Näin tv-toimittajana täytyy sanoa, että Seppo Merviän toimittajista piirtämä pilakuva oli aika hilpeän kamalaa katsottavaa.

Seppo Merviä ja Lotta Lehtikari. Kuva Pauliina Feodoroff.Seppo Merviä on myös Lapsi. Itsekin olen pienen pojan äiti, ja Tytön ja Lapsen kohtausten katsominen oli välillä tukalaa. Milja Sarkola käsittelee kaunistelematta vaikeuksia, joita äitiyden ja työn yhdistäminen voi synnyttää. Jos haluaa tehdä täysillä ja parhaiten ja itse kaiken, käykö niin, ettei tee hyvin oikein mitään? Mihin ihminen riittää? Mihin äidillä on oikeus? Entä lapsella?

Perheenjäsen herätti tarpeen tarkastella tiukemmin ja suoremmin itseään. Täytyisi varmaan lukea näytelmäteksti läpi, tai katsoa näytelmä monta kertaa, että kykenisi kaikessa rauhassa pohtimaan lukemattomia esiin ponnahtaneita ajatuksen alkuja. Esitys synnytti vahvan halun tutkia omia arvoja ja niiden toteutumista tosielämässä. Jotta osaisi olla lempeämpi, läsnä olevampi ja herkkävaistoisempi perheenjäsen: tytär, äiti, sisko, puoliso.

Yhden poikkeuksellisen reaktion Perheenjäsen minussa herätti. Monta kertaa esityksen kuluessa teki mieli mennä halaamaan jotain näyttelijöistä, lohduttaa hänen näyttelemäänsä hahmoa. Niin suurella lämmöllä Sarkola jokaista roolihenkilöään kohtelee, kriittisestä, terävästä ja humoristisesta otteesta huolimatta.

 


Teatteri Takomo: Perheenjäsen. Käsikirjoitus ja ohjaus Milja Sarkola. Lavastus Kaisa Rasila, puvustus Monika Hartl, valot Heikki Paasonen, dramaturgi Heini Junkkaala. Rooleissa Antti Holma, Lotta Lehtikari, Seppo Merviä ja Hanna Raiskinmäki.

Perheenjäsenen esityksiä Teatteri Takomossa 25.2.2012 asti.

Penkkitaiteilija

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri