Hyppää pääsisältöön

Camilla Nylund on Marja, joka on töissä bensa-asemalla ja haaveilee rakkaudesta

Marja (Camilla Nylund) ja Juha (Tommi Hakala) Kansallisoopperan Juhassa. Kuva: Heikki Tuuli.

Aarre Merikannon Juha -ooppera sai ensi-iltansa perjantaina 2.12.2011 Suomen Kansallisoopperan päänäyttämöllä ja huipensi oopperan 100-vuotisjuhlavuoden. Ohjaaja Anna Kelo on hakenut Juhaan aivan uuden tuoreen näkökulman. Naispääroolin Marjan esittää näyttävää kansainvälistä uraa tekevä sopraano Camilla Nylund. Camillan kauniit kasvot näkyvätkin Kansallisoopperan mainoksissa jokaisella bussipysäkillä.

Kenraaliharjoituksen jälkeen Camilla Nylund on väsynyt, mutta puolittain iloitsee siitä, että se meni niin hyvin. Hän iloitsee vain puolittain, koska kirjoittamaton sääntö on, että kenraalin pitäisi mennä huonosti, jotta ensi-ilta onnistuisi hyvin. “Marjan rooli on aika matala minulle ja kun roolia tarjottiin, ajattelin, että onkohan se liian matala. Toisaalta olen huomannut, että matalalta laulaessa voi kuitenkin näyttää äänestään erilaisia värejä. Laulunopettajanikin sanoi, ettei aina tarvitse laulaa vain korkeita ääniä.”

Kansallisoopperan Juha. Kuva: Heikki Tuuli

Juhan karjalainen tupa on vaihtunut huoltoasemaksi. Kansallisoopperan Juhan on lavastanut Jani Uljas.

Anoppi (Lilli Paasikivi) Kansallisoopperan juhassa. Kuva: Heikki Tuuli.

Juhassa anoppi pukeutuu kotitakkiin. Anopin roolissa mezzosopraano Lilli Paasikivi, joka on ehdolla Kansallisoopperan tulevaksi taiteelliseksi johtajaksi.

Marjan rooliin oli Nylundin mukaan helppo samaistua. Samoin hän uskoo, että yleisön on helppo samaistua päähenkilöihin, jotka on tuotu nykypäivään. Juhasta on tässä Anna Kelon ohjauksessa tullut bensa-aseman pitäjä ja karjalainen Shemeikka on eräänlainen venäläinen mafioso. Marja taas työskentelee tyytymättömänä bensa-asemalla ja haaveilee rakkaudesta.

Marja (Camilla Nyluind) ja Shemeikka (Jyrki Anttila) Kansallisoopperan Juhassa. Kuva: Heikki Tuuli

Marja on venäläinen kaunotar, joka tylsistyy suomalaisen junttimiehen vaimona maailmanhylkäämällä huoltoasemalla.

“Ooppera tai teatteriesityksen pitää olla kuin peili. Yleisö saa sitten katsoa sieltä omia piirteitään, elää mukana ja tuntea esittäjän tunteet. Monet naiset löytävät varmasti omia piirteitään ja tunteitaan Marjasta ja yhtälailla myös miehet Juhasta tai Shemeikasta”, Camilla Nylund toteaa.

Marja (Camilla Nylund) ja Shemeikka kansallisooperan Juhassa. Kuvat: Heikki Tuuli

Anna Kelon ohjauksessa Marja joutuu ihmiskaupan uhriksi.

Kesätytöt (Elli Vallinoja, Tove Åman ja Ann-Marie Heino) Kansallisoopperan Juhassa. Kuva: Heikki Tuuli

"Kesätytöt" Elli Vallinoja, Tove Åman ja Ann-Marie Heino.

Aarre Merikannon Juha sai kantaesityksensä näyttämöllä vasta vuonna 1963, vaikka ooppera valmistui jo vuonna 1922. Merikanto oli tuolloin sävelmaailmansa kanssa edellä aikalaisiaan. Teosta ei valittu Kansallisoopperan ohjelmistoon ja syynä saattoi olla paitsi siihen aikaan erikoinen sointumaailma myös se, etteivät esittävien taiteilijoiden kyvyt olisi riittäneet partituurin opettelemiseen.

Tilanne on toinen nykyään, mutta edelleen Merikannon opetteleminen on haastavaa. Camilla Nylund keroo: “Minulla on ollut tietysti aika tiivis ohjelma, kun olen opetellut Richard Straussin Elektran Chrysothemisin roolia ja Marjaa samaan aikaan. Partituuri ei näytä ensisilmäykseltä vaikealta, mutta roolin opetteleminen kesti kauemmin kuin normaalisti. Vaikka musiikki kuulostaa helpolta, siellä on yllättäviä käänteitä. Merikanto on aika moderni. Lisäksi jouduin hiomaan suomenkieltäni, jotta se olisi luontevaa.“

Juhan ensi-illan jälkeen Camilla Nylund esiintyy heti seuraavan viikon perjantaina 9. joulukuuta Radion sinfoniaorkesterin joulukonsertin solistina. Konsertti nähdään suorana yle.fi/klassisessa ja TV 1 lähettää konsertin sekä aatonaattona pe 23.12. klo 19 että Tapaninpäivänä 26.12. klo 12.10.

Keväällä Camilla Nylund esiintyy Lontoon Covent Gardenissa Antonin Dvorákin Rusalka-oopperan nimiroolissa: “En ole laulanut Rusalkaa kolmeen vuoteen, joten se pitää palauttaa mieleen. Keväällä ohjelmistossa on myös Richard Straussin Adriane auf Naxos, jota olen kyllä laulanut aiemminkin ja Vier letzte Lieder. Rusalkan jälkeen laulan Wienin filharmonikkojen kanssa ja sitten esiinnyn Amsterdamissa Verdin Don Carloksen Elisabethinä“, kiireinen sopraano luettelee.

Maailmassa on onneksi niin paljon oopperarooleja, että haaveroolejakin riittää. Camilla Nylund kertoo, että tekisi mielellään Richard Straussin Die Frau ohne Schatten keisarittaren roolin ja: ”Aidakin olisi ihana tehdä ja slaavilaista ja venäläistä oopperaa.”

Juha (Tommi Hakala) ja Marja (Camilla Nylund) Kansallisopperan Juhassa. Kuva: Heikki Tuuli

Voisiko Marjalla ja Juhalla olla vielä yhteinen tulevaisuus?

Vielä Juhasta. Jos Sibelius olisi säveltänyt Juhan, niin kuin idean äiti, oopperalaulaja Aino Ackté toivoi, niin minkälainen siitä olisi tullut? “Vaikea sanoa. Aarre Merikanto on tehnyt hienon työn. Hän oli jotenkin etuajassa eikä häntä omana aikanaan ymmärretty. Librettohan olisi ollut sama ja luulen, ettei Sibelius varmaankaan olisi tehnyt sen parempaa teosta.”

Haastattelu Sandra Saulo - Kuvat Heikki Tuuli / Suomen Kansallisooppera

Kommentit