Hyppää pääsisältöön

Brando jätti Suomeen rintakarvoja ja vaikuttuneita naisia

Maailmankuulu näyttelijä Marlon Brando saapui Suomeen vuonna 1967 Unicefin lähettiläänä. Filmitähden oli herättänyt toimintaan nälkään nääntyvien lasten näkeminen Intiassa.

"Lapset kuolevat äitiensä käsivarsille", Brando kuvaili kokemaansa lentokentällä tehdyssä haastattelussa. Hän oli tehnyt Intian lasten tilannetta käsittelevän filmin, jonka toi myös mukanaan Suomeen.

Huolimatta vierailun aiheen vakavuudesta Finnair otti Brandon Helsinki-Vantaan lentoasemalla vastaan filmitähdelle soveliain koristeluin. Samana päivänä Suomeen saapui myös englantilainen poplaulajatar Sandie Shaw, joka Brandon tavoin esiintyi Helsingin kaupunginteatterissa pidetyssä Unicef-gaalassa.

Englannintaitoisen Lenita Airiston tehtävänä oli haastatella Brandoa gaalassa. Lavan takana lyhyt filmitähti oli lähes "näkymätön", mutta lavalla hänestä tuli demoni, joka otti yleisönsä hetkessä ylenpalttisella seksuaalisella voimallaan. Hänen "ihonsa läpi tihkui testosteronia". Brando aiheutti yleisössä "kollektiivisen orgasmin".

Brando oli kiihkeästi omistautunut intialaisten lasten auttamiseen, mutta suomalainen media oli Airiston mukaan kiinnostunut vain hänen tähteydestään. Hän uskoo, että tästä johtuva masennus edisti stressaantuneen Brandon vierailun aikana saamaa sairauskohtausta.

Peter von Baghin mukaan Brando ei aiheuttanut Helsingissä myöhempiin aikoihin verrattavaa mediamylläkkää. Hotelli Vaakunan kutsuvierastilaisuudessa hän puhui kuitenkin tärkeiksi kokemistaan asioista "kuin jännittynyt jousi".

Brandosta näki, ettei hänen huolensa köyhistä ja nälkäänäkevistä lapsista ollut vain tähden ohimenevä oikku tai julkisuustemppu. Hän oli sisäistänyt asiansa ja esitti sen pitkässä puheenvuorossaan vakuuttavasti.

Helsingin Kaupunginteatterissa pidetyn tv-gaalan päätyttyä Brando sai sairauskohtauksen, ja häneltä otettiin sairaalassa sydänfilmi. Tällöin häneltä ajeltiin rintakarvoja, jotka vuorossa ollut sairaanhoitaja pani talteen.

Eläkkeellä oleva espoolaishoitaja on säilyttänyt niitä kotonaan valokuva-albumin välissä. Karvat näytettiin maailmalle ensi kertaa dokumentissa Marlon Brando tuli Suomeen. Elokuvahistorioitsija Peter von Bagh ehdottaa, että ne talletettaisiin tulevaan Guggenheim-museoon.

Tietolaatikko

Marlon Brandon Suomen-vierailua on käsitelty Jukka Kuosmasen ja J. P. Pulkkisen Marlon Brando tuli Suomeen -dokumentissa (ensilähetys 17.12.2011 Yle Teemalla), jonka työmateriaalista oheiset Lenita Airiston ja Peter von Baghin haastattelut on koottu.

Marlon Brando halveksi alun perin näyttelemistä, Peter von Bagh toteaa oheisessa haastattelussa. 1950-luvun alussa hän kuitenkin mullisti elokuvanäyttelemisen metodilla, jossa etsi rooleihinsa totuutta oman itsensä ja elämänsä kipupisteiden kautta. Brandoa pidettiin aikakautensa suurimpana näyttelijänä, ”eikä se voi olla menemättä päähän”. 1960-luvulla von Baghia jopa huoletti, että Brando lähti niin kritiikittömästi keskinkertaisten ohjaajien kelkkaan. Tuloksena oli monia kehnoja filmejä.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto