Hyppää pääsisältöön

Uutta Yle-ilmettä!

Ylen ilmetiimi Heidi Grönroos, Tuuli Laukkanen, Ili Marttinen, Pekka Sipilä ja Riikka Tähtinen (kuvassa myös projektipäällikkö Tuire Nuolivirta ja tiiminvetäjä Sami Liljeblad)Kuinka monta graafikkoa tarvitaan vaihtamaan Ylen yhtiöilme? Viiden hengen tiimimme valikoitui sisäisen suunnittelukilpailun kautta pari vuotta sitten. Osaamisalueinamme on mm. uutisgrafiikka, tv, radio, netti, painotuotteet...

Yleläisinä meidän ei tarvinnut lähteä kartoitustyössä liikkeelle nollasta. Suunnittelun lähtökohtina meillä ovat olleet Ylen arvot sekä tavoitemielikuvat. Lisäksi tutkimme tarkkaan muita yleisradioyhtiöitä, koska vastaavanlaista yritystä ei Suomesta löydy.

Uudistus on laaja ja se koskee kaikkia välineitämme (tv, radio, netti), maakuntia (välillä Helsinki–Inari) myöten. Se koskee myös mm. yhtiön painotuotteita ja ympäristöilmettä.

Logon suunnittelu

Aloitimme työmme tutustumalla tarkemmin Ylen logohistoriaan. Edellisistäkin logoista järjestettiin aikoinaan kilpailut. Hienoa (ja samalla pelottavaa!) oli päästä mm. Tapio Wirkkalan ja Herbie Kastemaan seuraan.

Tutustu Ylen logohistoriaan.

Logoluonnoksia suunniteltiin lukematon määrä ja niitä katseltiin ja kommentoitiin tiimissä. Parhaita jatkotyöstettiin ja testattiin käytännössä. Mitä pidemmälle suunnittelussa mentiin, sitä selvemmäksi tuli, että logon pitää olla selkeä ja yksinkertainen. Luonnoksista karsiutui pois kaikki turha. Logojen arvioinnissa meitä auttoi porukka muita Ylen visualisteja, joilta halusimme näkemystä tuorein silmin.

Uudeksi logoksi valikoitui kompakti neliö, jonka sisälle muotoiltiin ”yle”. Halusimme logolla vahvistaa mielikuvaa ihmisläheisestä yhtiöstä. Valintaan vaikuttivat myös monikäyttöisyys ja selkeys sekä tunnistettavuus. ”Laatuleimaksi” nimetty logo merkitsee jatkossa kaikki sisältömme Ylen tuotteiksi.

Visuaaliset elementit

Yhtiön uudeksi väriksi valittiin turkoosi. Tuntui mahdottomalta hakeutua pois sinisyydestä, mutta samalla halusimme raikastaa ja kirkastaa värimaailmaa. Väriä testattiin monin tavoin, sekä tv-ruuduissa ja netissä että lippumateriaaleissa ja painotuotteissa.

Tarpeelliseksi tuli myös yhtiöfontin tarkistaminen. Ryhdyimme etsimään erityisesti sähköisiin medioihin soveltuvaa ja samalla hieman persoonallisempaa, uuteen ilmeeseen sopivaa tekstityyppiä. Kustannuskartoituksen jälkeen totesimme, että on halvempaa teettää Ylelle oma fontti! Halusimme suomalaisen suunnittelijan ja päädyimme palkittuun typografiin Saku Heinäseen. Hän otti haasteen vastaan ja lähti suunnittelemaan meille fonttia mm. ohjeistuksella ”pyöreä mutta kulmikas”. Fontti otetaan käyttöön uutislähetyksissämme, netissä, opasteissa sekä kaikessa yhtiötasoisessa viestinnässä ja markkinoinnissa.

Ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa olemme kuvanneet myös brändivalokuvia, joiden kautta haluamme koskettaa kohderyhmäämme – kaikkia suomalaisia. Kuvissa emme esittele Ylen tekniikkaa tai linkkitornia vaan erilaisten suomalaisten tarinoita. Pyrimme välttämään kuvissa mainosmaisuutta, sen sijaan haluamme kuvata arjen taikaa. Brändivalokuvia käytetään yhtiötasoisessa viestinnässä ja markkinoinnissa, vaikkapa vuosikertomuksen kannessa. Uudet brändivalokuvat ovat valokuvaaja Kaapo Kamun käsialaa.

Tuleva ilme esitellään nyt suomalaisille, mutta työ jatkuu. Uudistus maaliskuun alussa. Yleisölle suurin muutos näkyy varmasti kanavailmeiden, mutta myös ohjelmaprofiloinnin kautta. Myös tv-ohjelmien välissä pyörähtävä Yle-logoanimaatio uudistuu uuden ilmeen mukaiseksi.

Kohta maalissa! Haluamme kuulla ajatuksianne, antakaa palaa!

Heidi Grönroos, Tuuli Laukkanen, Ili Marttinen, Pekka Sipilä ja Riikka Tähtinen

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua