Hyppää pääsisältöön

Näin suuret levy-yhtiöt pyrkivät vastaamaan kuluttajien tarpeisiin Suomessa

Etenkin Universal ja Warner -levy-yhtiöt kertovat olleensa tyytyväisiä viime vuoteen ja lähtevänsä innokkaana uuteen musiikkivuoteen 2012.

Raha // Kuva: YLE Kuvapalvelu

Universal Musicin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund ja Warner Music Finlandin markkinointijohtaja Mark Fry kertovat YleX:lle, että kuluttajat päättävät miten musiikkinsa ostavat mutta yhtiössä pyritään vastaamaan tarpeisiin niin CD-myynnissä kuin digitaalisellakin puolella.

- Panostamme artisteihin. Kuluttajat sitten päättävät mistä jakelukanavasta haluavat hankkia musiikkinsa, Warnerin markkinointijohtaja Mark Fry tiivistää.

Warner keskittyy Fryn mukaan säilyttämään asemansa markkinajohtajana neljättä vuotta peräkkäin. Fry kertoo, että suomalaiset ostavat ulkomaalaisten artistien materiaalia kotimaista enemmän digitaalisessa muodossa.

- Uskomme, että alan loiva lasku maltillistuu. Warnerilla CD:n myynti säilyi vahvana ja digitaalinen myynti nousi kohtuullisen hyvin. Ulkomainen musiikki kulutetaan suurelta osin digitaalisessa muodossa kun taas kotimainen musiikki myy CD-formaatissa. Warner Music Finlandille vuosi oli todella antoisa kulta - ja platinalevyjen suhteen.

Universal lähtee hakemaan kasvua vuodelta 2012 ja uusilta tv-yhteistyöprojekteilta odotetaan tuloksia.

- Odotamme mielenkiinnolla myös uusia tv-formaattejamme, Idolsia sekä Voice of Finlandia. Olemme tyytyväisiä fyysiseen levymyyntiin sekä alkaneeseen ns. "streaming tilaajien" kasvuun. Odotamme kuitenkin vuodelta 2012 kovaa kasvua juuri vastaavien Streaming –palveluiden (Spotify, Wimp, muut) osalta, samallatavoin kuin Norjassa ja Ruotsissa kasvettiin vuoden 2011 aikana, Jarkko Nordlund kertoo.

Molemmissa levy-yhtiöissä pidetään Spotifyta tärkeänä yhteistyökumppanina.

- Spotify on meille merkittävä yhteistyökumppani ja jatkamme heidän kanssaan normaalia läheistä yhteistyötä, Nordlund sanoo.

Warnerilla Spotifyhin panostetaan yhtä paljon kuin muihinkin jakelukanaviin, vaikka Mark Fry mainitseekin musiikkipalvelun olevan heille tärkeä kumppani.

- Panostamme siihen yhtä paljon kuin muihinkin jakelukanaviimme olivatpa ne sitten levykauppoja, levykauppaketjuja tai digitaalisia kauppapaikkoja, Fry sanoo.

Suomessa toimivien kahden muun suurimman levy-yhtiön, EMI Finlandin tai Sony Music Entertainment Finlandin johtoa ei tavoitettu vastaamaan kysymyksiin.