Hyppää pääsisältöön

Nokia pelasi miljoonia N-Gageen

Nokia pelasi, eikä pelännyt, kun se satsasi miljoonia pelipuhelimensa N-Gagen kehittämiseen. Peliohjaimen malliseksi suunnitellun kännykän piti yhdistää pelaaminen ja puhelut samaan laitteeseen.

Vielä 2000-luvun alussa kännykällä pelaaminen oli yksitotista puuhaa: tummanharmaat madot risteilivät vaaleanharmaalla pohjalla.

Nokia toivoi iskevänsä kultasuoneen satsaamalla kännykän ja pelikoneen hybridiin. Peliteollisuus oli jo ohittanut musiikkiteollisuuden ja Nokiakin halusi haukata osansa pelituloista. Verkon yli pelattavien kännykkäpelien markkinoiden uskottiin kasvavan kolmessa vuodessa puhtaasta nollasta noin neljään miljardiin euroon vuositasolla.

Vuonna 2003 lanseeratun pelikännykän N-Gagen markkinointi polkaistiin käyntiin näyttävällä kiertueella. Uudesta pelipuhelimesta haaveiltiin kehkeytyvän eritoten nuorten suosikin. Muhkeat markkinointikampanjatkaan eivät silti tehneet N-Gagesta myyntimenestystä.

Nihkeän alkutaipaleen jälkeen N-Gagen uutisoitiin kuitenkin saaneen jalansijaa Yhdysvalloissa. Puhelin kävi kaupaksi lomakaudella ja oli uutisjutun mukaan jopa loppuakin joistain liikkeistä. Pelipuhelin oli näyttävästi esillä Nokia Sugar Bowl -nimiseksi maksetussa jalkapallon yliopistosarjan loppuottelussa ja mainosvideon keulakuvana esiintyi Snoop Doggy Dog.

Nokia oli aikaansa edellä, kun samasta laitteesta löytyi sekä puhelin, pelilaite että musiikkisoitin. Monet mahdollisuudet kuitenkin hämmensivät. Eräskin uutisjutussa haastateltu jenkkipoika piti moninaisuutta vain ärsyttävänä, sillä hän halusi pelikonsolin, mp3-soittimen ja puhelimen kolmena eri laitteena.

Suurista satsauksista huolimatta N-gagen myynti ei täyttänyt odotuksia. Parempia asemia matkapuhelinmarkkinoilla haettiin uusilla yhteistyökumppaneilla. Nokia liittoutui kilpailijansa Samsungin kanssa ja yhteistyö virisi myös ohjelmistoyhtiö IBM:n ja operaattorijätti Vodafonen kanssa.

Myöhemmin mobiilipelimarkkinoille yritettiin vielä uusin konstein. Nokia avasi koekäytössä olleen kännykkäpelipalvelunsa vuonna 2008. Nokialla oli johtava markkinaosuus laitepuolella ja menestystä haluttiin myös pelibisneksestä. Tunnelma oli varovaisen toiveikas.

Kommentit
  • Luontoilta jakoi luontotietoutta leppoisasti ammattitaidolla

    Alkuperäistä Luontoiltaa esitettiin 32 vuotta.

    Suomalaisten kontaktiohjelmien pioneeri Luontoilta aloitti lähetyksensä radiossa 26.huhtikuuta 1975. Vuodesta 1982 lähtien ohjelmaa alettiin esittämään myös television puolella. Yleisön rakastamaa luonto-ohjelmaa tehtiin 32 vuoden aikana 519 jaksoa.

  • Ehyesti säröinen tv-elokuva Hiljaiset laulut kuvasi paikkaansa etsiviä nuoria

    Tuomas Sallisen elokuva valmistui vuonna 1994

    Vuonna 1994 esitetty Tuomas Sallisen tv-elokuva Hiljaiset laulut on vahvasti ajassaan oleva voimakas kuvaus nuorista, jotka ystävyydestä huolimatta kärsivät erilaisista vieraantuneisuuden tunteista. Vaikka tarina on rikkonainen eikä helppoja vastauksia ole, pysyy kertomus erinomaisesti koossa. Keskeisellä sijalla elokuvassa on sen äänimaisema.

  • Hiljainen poika tahtoo auttaa

    Nuori Jarmo Mäkinen teki roolin vähäpuheisena hyväntekijänä

    Jarmo Mäkinen tunnetaan miehekkään ja vähäpuheisen suomalaismiehen rooleista. Jo vuonna 1992 ilmestyneessä Hiljainen poika -lyhytdraamassa Mäkinen esittää vakavaa ja hiljaista, joskin myös herkkää ja empaattista sivustakatsojaa. Empatiasta Kari Paukkusen lyhytelokuva pitkälti kertookin. Mäkisen hahmo seuraa keskellä yötä, kun joukko nuoria remuaa yökerhon edustalla.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto