Hyppää pääsisältöön

Tietokonepeleistä kasvoi suuri suomalainen vientituote

Kun tietokonepeleistä alkoi tulla 1990-luvulla suomalaistekijöille tuottoisaa bisnestä, riitti siinä hämmästeltävää. Rahaa käytettiin pelien tekemiseen enemmän kuin ison budjetin elokuviin. Vuosituhannen vaihduttua pelialasta oli kasvanut jo massiivista viihdeteollisuutta ja hittipelejä tehtiin Suomessa. Max Payne näkyi uutis- ja ajankohtaisohjelmissakin.

Ensimmäiset suomalaisten suunnittelemat pelit saatiin kansainväliseen levitykseen vuonna 1996. Pelien suunnittelu työllisti tuolloin vasta muutamia kymmeniä ihmisiä, mutta ala oli jo selvästi kasvussa. Tietokonepelien lisäksi myös kännykkäpeleiltä odotettiin paljon.

2000-luvulla peliteollisuus oli Suomessa voimakkaimmin kasvava pk-yrityssektori. Pelifirmojen kansainvälistymistä tuettiin suurin summin ja ainut ongelma alkoi olla pätevien tekijöiden löytäminen.

Potin räjäytti Remedyn Max Payne. New Yorkissa metrotunneleissa ja huumeloukuissa sekä rosvoja että poliiseja pakoileva Max Payne sai ympärilleen elokuvamaisen kerronnan. Elokuvavertailuja käytettiinkin aikansa uutis- ja ajankohtaisjutuissa eritoten kustannuksista puhuttaessa.

Max Paynen menestyksen myötä odotukset kasvoivat suuriksi myös muissa pelifirmoissa. Housemarque satsasi lumilautailuun mutta yleisö ei tuntunut kaipaavan juuri uutta lautailupeliä. Sen sijaan Bugbear löysi pelaajat romurallillaan ja Suomen peliteollisuudessa vauhti kiihtyi.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto