Hyppää pääsisältöön

Liikennettä ja viestintää ministeriöstä maanteille ja tiedon valtateille

Järkälemäisen autopuhelimen kutistuminen kapulaksi, uusien televisiokanavien synty, hassel-pöntöiksi kutsutut valvontakamerat sekä moottoriteiden ja tiedon valtateiden kehitys ovat osa yhden ministeriön historiaa. YLE Uutisten kooste kertoo Liikenne- ja viestintäministeriön vaiheista.

Tietolaatikko

Toimittaja Risto Mattila kokosi uutiskoosteen juhlistamaan liikenne- ja viestintäministeriön 120-vuotista taivalta vuonna 2012. Ministeriön katsotaan saaneen alkunsa 1892, kun Venäjään kuuluneen Suomen suuriruhtinaskunnan senaattiin perustettiin kulkulaitostoimikunta.

Posti- ja telelaitos oli aloittanut kiireellä uuden NMT 900 -verkon rakentamisen vuonna 1986. Nyt ei puhuttu enää autopuhelinverkosta vaan matkapuhelinjärjestelmästä. Tuolloin ennakoitiin, että uudesta radioverkosta ei koskaan tulisi koko maata kattavaa.

Samana vuonna suomalaisten tv-katsojien kanavavalikoima laajentui, kun Kolmoskanava aloitti toimintansa. Alussa henkilökuntaa oli vain johtaja Heikki Lehmusto ja tiedotuspäällikkö. Emoyhtiöiden Ylen ja MTV:n epäiltiin kuitenkin tarjoavan opastusta niin, ettei Lehmusto jäisi yksin ohjelmatarjontaa pohtimaan.

Puuhelinliikenteen kilpailu vapautettiin vuonna 1993. Soittaja saattoi valita puhelunsa välittäjäyhtiön kotimaassa ja ulkomaille päivän halvimman tarjouksen perusteella.

Liikenteen valvontakamerakokeilu sai jatkoa vuonna 1994. Ns. hassel-pöntöt olivat ilmestyneet tienvarsille kovan kohun saattelemina pari vuotta aiemmin. Vauhtia puolestaan haluttiin itärajan ylityksiin ja rekkaruuhkat aiottiin poistaa EU:n tuella 1996.

Mainosrahoilla pyörivä uusi kanava Nelonen aloitti toimintansa kesäohjelmistolla 1997. Alussa katsojatavoitteet olivat vielä varovaiset, kun näkyvyysaluekin kattoi vasta puolet Suomesta.

Brysselin huippukokouksen huikeana tavoitteena vuonna 1998 oli koko maailman kattavan tietoverkon rakentaminen. Suomessa toimi puhelinlinjoilla toimiva Internet-tietoverkko. Mutta tulevaisuuden tiedon valtateille tarvittiin liukaampia valokaapeleita. Tulevaisuudentutkijaa kiehtoi ajatus siitä, että isovanhemmat voisivat uuden tekniikan myötä puhua kuvapuheluita lastenlastensa kanssa.

Alkolukon käyttöönottoa alettiin suunnitella vuonna 2000. Oikeudellisia ja hallinnollisia puolia selviteltiin vielä kenttäkokeilua varten.

Suomi siirtyi digitaalisten tv-lähetysten aikaan symbolisella napinpainalluksella 2001. Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen muistutti, että vaikka sillä hetkellä ei tehty vallankumousta, olisi digi-tv osa koko televisiotoimintaa muuttavasta kehityskulusta.

Älyä liikenteeseen haettiin vuonna 2002. Auto saattaisi vaikkapa tunnistaa voimassa olevan liikennerajoituksen, eikä kuljettajan tarvitsisi sitä erikseen muistaa. Samana vuonna kohahduttivat Soneran UMTS-kaupat.

Turun moottoritien jatkorakentaminen ratkesi vuonna 2003, eivätkä liito-oravat olleet enää esteenä. Vauhti kiihtyi myös Helsingin ja Pietarin välillä, kun uusi supernopea junayhteys alkoi liikennöidä 2010.

Teksti: Elina Yli-Ojanperä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto