Hyppää pääsisältöön

Maatuskan mitoissa: Proteiinimetsällä

Terveydenhoitaja kyseli syömisistäni. Kerroin kaiken kaunistelematta. Hän kertoi, että syön liian vähän proteiinia. Jos aion lisätä lihasta ja hukata rasvaa, proteiini on ystävä.

Mä olen aina kytännyt rasvaa ja sokeria. Yrittänyt nipistää niistä ja lisätä kasvikuntaa lautaselle. Hiilareitakin olen oppinut miettimään, mutta proteiinille en ole ajatuksia hukannut. Vastaanotolla tajusin, että se satunnainen kanafile ja muutama kinkkuviipale leivälle ei mitenkään riitä. Minulla on jatkuvasti jonkinasteinen nälkä, koska kylläisenä pitävä protsku puuttuu. No, mistä sitä saa?

"Mitäs sä tykkäät rahkasta?"

Gulp. Ai mitä mä tykkään kitalakeen klähmääntyvästä, terävänhappamasta ja ilottomasta kitistä?

Nyt kiltin tytön kuuluu vastata terkkarille, että joo, on se ihan hyvää ja joo, mä rupean syömään sitä.

Minäpä en ollutkaan kiltti tyttö. Olin rehellinen tyttö. Kerroin, että se on niin hapanta, että kyyneleet lyö silmiin, ja niin tanakkaa, että rautakanki pysyisi siinä pystyssä, ja niin ankeaa, että siihen tiivistyy kaikki, mitä olen oppinut inhoamaan laihduttamisessa. Rahkaa ananasmurskalla. Hullujen laihdutuskuurieni inhokkiruoka numero 1.

Terveydenhoitaja nauroi makeasti. "Entäs smoothiet?"

Nammm! Smoothie! Sehän on lasillinen kesälomaa. Sakeaa, makeaa, iloisenväristä, pientä luksusta. Laitetaan nättiin lasiin, juodaan raidallisella pillillä.Maatuskan mitoissa: Proteiinimetsällä, smoothie. Kuva: greenkitchenstories.com

"Voisitko kuvitella tekeväsi rahkasta ja marjoista smoothiea?"

Näin helppoa on mielikuvan täyskäännös, täydet 180 astetta. Klähmästä syntyy herkkujuoma, joka pitää imuroida äänekkäästi pillillä ryystäen viimeistä sakeaa pisaraa myöten.

Minusta tuli hetkessä smoothielahkolainen.

Rahkassa on proteiinia, rahka on rasvaton. Rahka pitää nälän pitkään poissa. Rahka notkistuu marjojen kanssa tehosekoittimessa nopeasti täyteläiseksi juomaksi. Haen marjat kaupan pakastealtaasta, koska kesäiset itsepoimitut on jo syöty. Ostan vain kotimaisia, etten saa norovirusta kuumentamattomista marjoista. Fiiliksen mukaan heitän sekaan auringonkukansiemeniä, leseitä, mysliä tai kaurahiutaleita. Banaanista saa pehmeyttä ja makeutta. Goji-marjoja laitan joskus sekaan, mutta kotimaiset marjat ovat ylivoimaisia. Smoothie taittaa sen repivän töistäpaluunälän, smoothie on illalla ihana.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua