Hyppää pääsisältöön

Ylen iloinen ilme

Lauri Kivinen. Kuva: YLE KuvapalveluKirjoittaja on Ylen toimitusjohtaja.

Meillä on meneillään monia tärkeitä hankkeita limittäin, mutta Ylen uusi ilme ja kaikki siihen liittyvä on yksi näkyvimmistä. Vaikka Tohlopin uudistukset, Pasilan uutisstudiot tai monet tietotekniikan investoinnit ovat rahallisesti paljon isompia, on ilmeprojekti se, joka erottuu ja näkyy kaikkien suomalaisten arjessa. Se kertoo kaikkein selvimmin, että Yle uudistuu. Arvaanpa että jo muutaman viikon kuluttua entinen ilme näyttää tosi vanhanaikaiselta, kun tilalle on tullut raikas ja iloinen uusi ilme.

Ilmeen uudistus tai edes kohotus ei ole koskaan helppo projekti. Yleisradion ulkoasun tulee olla perinteinen, mutta kuitenkin ajassa kiinni. Sen tulee olla myös aikaa kestävä. Ja sen tulee erottua ja tunnistua, mutta myös sietää jatkuvaa kovaa käyttöä.

Marja Hintikka ja Mikko Kekäläinen nostavat Ylen uuden ilmeen mukaisia lippuja salkoon. Kuva: YleTänään käyttöön tuleva Ylen uusi ilme on saanut projektina alkunsa jo yli kaksi vuotta sitten. Kaikki ilmeen kehityksen eri vaiheita seuranneet ja päätöksiä tehneet ovat olleet hyvin tyytyväisiä näkemäänsä, ja olen aivan varma siitä, että ilme otetaan omaksi yleisöjemme taholla kunhan siihen ehditään hieman tottua. Minua ovat tässä projektissa erityisesti ilahduttaneet lopputuloksen laatu ja se, että ilme on tehty Ylen omin voimin.

Ilme on tehty tinkimättömällä ammattitaidolla. Monen montaa yksityiskohtaa on hiottu kuukausia, ja itsekin syyllistyin muutamaan kertaan siihen, että lähetimme joitain ratkaisuja vielä uudelleen mietittäviksi. Esimerkiksi gemenan käyttöä pohdittiin pitkään ja kokeiltiin muutakin, mutta palattiin kuitenkin takaisin. Tekijätiimi on tehnyt kansainvälisiä vertailuja, tutkinut erilaisia päätelaitteita, miettinyt softaratkaisuja ja trimmannut värejä. Tekemisestä on huokunut innostus mutta samalla nöyryys vaativan tehtävän äärellä. Tiimi ansaitsee lämpimän kiitoksen ja uskon että se kaikkein paras kiitos tulee aikaa myöten yleisöiltämme.

On aivan upeaa, että tekijät ovat oman talon väkeä. Tämä on kerta kaikkiaan paras ratkaisu, olemmehan mediatalo ja meillä on mahtavaa alan osaamista. Erittäin tärkeää on kuitenkin ollut se, että tekijöillä on rautainen käytännön tuntuma siitä, mihin kaikkeen ilmeen täytyy taipua. Voin vain kuvitella miten vaivalloista olisi ulkopuolisten ollut pohtia kaikkia meille tyypillisiä ilmeen sovelluksia. Nyt niiden tuntemus oli sisäänrakennettuna suunnitteluun, mikä ehdottomasti näkyy paitsi lopputuloksissa myös projektin sujuvuudessa.

Hyvä design on laadukasta, intohimolla tehtyä ja toimivaa. Olkoon Ylen uusi ilme myös meidän kontribuutiomme designin merkkivuoteen, liehukoon Ylen uusi turkoosi lippu suomalaisille ja kertokoon se laatuleimallaan, mistä löytyvät ne meidän arvojemme pohjalta tehdyt, kaikille tarkoitetut parhaat, houkuttelevimmat ja koskettavimmat sisällöt.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua