Hyppää pääsisältöön

”Mut rahat meni jo taas Hesburgeriin” - tuotesijoittelu ui ronskisti musiikkiin

Saako levyllä laulaa Hesburgerin hampurilaisista ja myydä levyä samalla hampurilaisaterian kylkiäisenä? No saa ainakin turkulaisen Robinin tapauksessa.

Robin // Kuva: Hanne Kautto

RobininFaija skitsoo -kappaleella lauletaan Mut rahat meni jo taas Hesburgeriin samalla kun levyä myydään tarjoushintaan hamppariaterian kylkiäisenä. Petri Nygård taas poseeraa Jameson-pullon kanssa Märkää-sinkkunsa kannessa ja heiluttelee pahvista Jägermeister-pulloa hirvilimusta laulaen.

- Musiikkibisneksessä etsitään koko ajan uusia kanavia ja uusia väyliä miten saadaan musiikkia liikenteeseen ja tämä Robin-ateria on kyllä ollut hyvä päänavaus siihen. Tässä murroksessa missä musiikkiteollisuus on, ilolla otetaan sponsoreita mukaan, kunhan ne ei ole päälle liimatun näköisiä, Universalin ja Robinin tiedottaja Heidi Nuopponen selventää YleX Etusivun Linda Vettaselle.

Nuopposen mukaan Faija skitsoo -kappale oli valmiina jo kauan ennen Hesburger-yhteistyötä. Myös Hesburgerilta kommentoitiin, ettei brändin mainitseminen ollut Robin-aterian sopimusehdoissa. Kyseessä oli tahojen mukaan siis vain onnellinen sattuma.

Turun yliopiston populaarikulttuurin tutkija Kimi Kärki uskoo artistien ja brändien yhteistyökuvioiden yleistyvän myös Suomessa.

- Koska levyteollisuus on kriisissa valtavan musiikkipiratismin vuoksi, sen täytyy kehittää uudenlaisia ansaintalogiikkoja. Ongelmia tosin ilmenee eettisellä puolella. En tiedä onko hyvä, että nuoret samaistuu Robiniin ja menee vetämään heseaterioita monta kertaa päivässä… toivottavasti ei, Kärki naurahtaa.

- Jos ajatellaan biisintekijän kannalta, niin musiikkia täytyy voida tehdä ajattelematta sitä, mitä yhtiö siitä miettii. Täytyy olla tietty sananvapaus. Jos sponsori sanelee millaisia biisejä saa tehdä, niin ollaan hiukan vaarallisilla vesillä, Kärki huomauttaa.

Kuuntele YleX Etusivun haastattelu alla!

Lähteet: YleX