Hyppää pääsisältöön

Pietarin Verikirkon pyhät kuvat ilmentävät kristillistä sanomaa

Pietarissa sijaitsevaa Kristuksen ylösnousemuksen katedraalia kutsutaan myös Vapahtajan kirkoksi veren päällä, sillä se on rakennettu täsmälleen sille paikalle, jossa nihilistiterroristit murhasivat tsaari Aleksanteri II:n maaliskuussa 1881. Kirkkoa ovat monet historian tapahtumat runnelleet ja se näkyy myös kirkon sisätiloissa olevissa mosaiikki-ikoneissa. Arvo Tuomisen toimittamassa ohjelmassa Verikirkon ikonimestari (2006) kovia kokenut kirkko näyttäytyy vaikuttavana historian tapahtumien todistajana.

Arkkitehtuuriltaan vuonna 1907 valmistunut kirkko poikkeaa Pietarin länsimaisesti katukuvasta, sillä kirkossa on vaikutteita muinaisvenäläisestä historiasta ja kulttuurista. Taidehistoriassa tyyliä kutsutaan valevenäläiseksi tyyliksi.

Kirkon sisäosissa on italialaista marmoria ja venäläisiä puolijalokiviä. Julkisivun ja sisäosien mosaiikkitöiden yhteispinta-ala on 8 000 neliömetriä.

Vallankumouksen jälkeen kirkko joutui kokemaan kovia, sillä se toimi milloin vihannesvarastona, milloin ruumishuoneena tai teatterin lavastevarastona.

Pahoin vaurioituneen kirkon restaurointityöt ovat mittavat ja ne aloitettiin jo 1970-luvulla. Erityisen pahasti kärsivät kirkon ikonostaasin kaksitoista pientä ikonia. Kahdeksan ikonia päätyi varkaiden käsiin ja loputkin olivat vaurioituneet, kun niitä oli yritetty kaivaa seinästä.

Restaurointityö on hidasta ja aikaavievää työtä. Mutta tekijälleen se on kuitenkin paljon enemmän.

"Ikonit muodostavat oman taiteenlajinsa, jota voi olla jopa vaikea nimittää taiteeksi, sillä jos valmistaa ikonin niin kuin kuuluu, se ilmentää Jumalan sanaa värien avulla," toteaa ikonimestari Igor Lavrenenko.

Kommentit