Lentoemäntien kouluttaminen alkoi Suomessa 1947, kun Aero järjesti ensimmäisen lentoemäntäkurssin. Kurssille tuli suoranainen ryntäys, ja 270 toiveikkaan joukosta valittiin vain kuusi onnellista. Lentoemäntäkoulutuksen varhaisina vuosina fyysinen soveltuvuus oli tärkeää, mutta tänä päivänä myös kielitaito ja kokemus asiakaspalvelusta ovat arvostettuja.
Kun lentokone nousee ilmaan, alkaa lentoemännän työn kiireisin vaihe, sillä lentoemännät huolehtivat matkustajien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista lennon aikana.
"Lentoemännän ammatti on vaativa palveluammatti", toteaakin kokenut ammattilainen.
Jo lentoemäntäkoulutuksen alkuvuosina korostettiin hyvää fyysistä kuntoa ja fyysistä soveltuvuutta alalle. Edustava ulkonäkö ja kielitaito ovat aina olleet tärkeitä ominaisuuksia, mutta tänä päivänä etusijalla ovat kielitaito ja kokemus asiakaspalvelutehtävistä.
Moni lentoemäntä luopui alan varhaisvuosina ammatistaan työn raskauden ja työskentelyolosuhteiden vaativuuden takia. Myös nykykoneissa työ on hyvin kiireistä ja usein fyysisesti raskasta, eivätkä esimerkiksi aikaerolennot sovellu kaikille. Hyvä peruskunto onkin tärkeä seikka. Erilaiset liikuntaharrastukset niin kotona kuin ulkomaillakin ovat keskeisellä sijalla lentoemännän vapaa-ajan harrastuksista.