Hyppää pääsisältöön

Apulannan Toni tuotesijoittelusta musiikissa: Pakko olla hiphop-kulttuurin syytä

Apulannan keulahahmo Toni Wirtanen antoi Ylen Kuningaskuluttaja-ohjelmalle haastattelun koskien tuotesijoittelua musiikkiteollisuudessa.

Apulannan Toni // Kuva: Tomi Mikola

Wirtasen mukaan tuotesijoittelun alulle  musiikissa on selkeä lähde.

- Täytyy sanoa, että sen on pakko olla hiphop-kulttuurin tuotetta. Ei kukaan täysjärkinen semmosta tekisi, että rupeisi mainostamaan kaiken maailman shampanjoita biiseissään. Tämän sanottuani, jos se on osa taiteellista sisältöä, niin en koe että siinä silloin on mitään sen ihmeempää ongelmaa.

Wirtanen kokee, että ”ryppyotsaisemmassa” rockmeiningissä tuotesijoittelu on kirosana. Miehen mukaan taiteeseen koskeminen minkään yhteistyön varjolla on täysin poissuljettu asia.

- Ei se voi niin mennä. Itse asiassa eivät yhteistyökumppanitkaan sitä ikinä odota. Kyllä ne yhteistyötahot sen tajuavat, että paras mahdollinen näkyvyys tuotteelle tulee siitä, että artisti oikeasti diggaa siitä niiden asiasta tai tuotteesta, Wirtanen kertoo Kuningaskuluttajassa.

Wirtasen mukaan Apulantakin on tehnyt yhteistyötä yritysten kanssa esimerkiksi musiikkivideoiden yhteydessä. Hän korostaa, ettei yhteistyö saa vaikuttaa päälle liimatulta.

- Kaikenlaisia yhteistyökuvioita on kyllä ehdoteltu ja kyselty. Muistaakseni eräs lannoitefirma kyseli joskus ja jotain mainosmeininkiä ne olisivat halunneet tehdä. Me olemme aika nihkeästi lähteneet sellaisiin. Ei se ole itsetarkoitus, että mainostetaan shampoota ja saadaan siitä sitten pennosia, Wirtanen sanoo.

Wirtasen mukaan siinä, että jokin vaatemerkki esimerkiksi tarjoaa vaatteita yhtyeen käytettäväksi yhteistyömielessä ei ole mitään väärää.

- Jos vaatebrändi on artistin näköinen ja päinvastoin, niin mikä ettei. Jos ne on rättejä ,mitä ostaisi muutenkin ja niitä tarjotaan ilmaiseksi niin se on mahtavaa. Niissä ainakin meidän kohdalla näkyvyys on tullut vain siinä että niitä vaatteita pidetään.

Sponssoreita ja tuotemerkkejä musiikkiteollisuudessa käsitellään tänään 12. huhtikuuta nähtävässä Kunigaskuluttaja-ohjelmassa TV1:llä kello 19.30. Tämän jälkeen ohjelma on katsottavissa Yle Areenassa.

Kerroimme viime kuussa siitä kuinka ”Mut rahat meni jo taas Hesburgeriin” - tuotesijoittelu ui ronskisti musiikkiin

Lähteet: YleX, Kuningaskuluttaja