Hyppää pääsisältöön

Kansallisteatterin Lokki liiti maineeseen

Yksi Kansallisteatterin pitkäikäisimmistä kassamagneeteista oli Eino Kaliman ohjaus Anton Tshehovin klassikkonäytelmästä Lokki.

Kansallisteatterin pääjohtajana 1917–1950 toiminut Eino Kalima tutustui Anton Tshehovin näytelmiin 1900-luvun alussa. Tuolloin teatteri ei vielä kuulunut hänen urasuunnitelmiinsa, vaan hän tähtäsi venäjän kielen ja kirjallisuuden tutkijaksi. Opiskellessaan Venäjällä Helsingin yliopiston stipendiaattina Kalimalle tarjoutui tilaisuus nähdä Moskovan Taiteellisen Teatterin esityksiä. Esitykset tekivät suuren vaikutuksen Kalimaan, joka kirjoitti kokemuksistaan Jalo-veljelleen: ”Tämän jälkeen varmaan kaikki muu teatteri tulee tuntumaan valheelliselta”.

Eino Kalima ohjasi ensimmäiset Tshehov-esityksensä jo 1910-luvulla, mutta palasi niihin 1940-luvun lopulla. Jäätyään eläkkeelle Kansallisteatterin pääjohtajan työstä hän jatkoi taiteellista työtään nimenomaan Tshehovin teosten parissa aina 1960-luvulle saakka Lokin Kalima ohjasi kahdesti, vuosina 1950 ja 1961. Keskeisissä rooleissa nähtiin Kansallisteatterin silloista tähtikaartia, kuten Eeva-Kaarina Volanen, Tarmo Manni, Rauni Luoma, Rauha Rentola ja Joel Rinne. Monet olivat Kaliman luottonäyttelijöitä, jotka olivat mukana myös muissa Tshehov-ohjauksissa.

Näyttelijät arvostivat työskentelyä Kaliman kanssa. Joel Rinteen mukaan Kalimalla oli aikaa keskustella ensemblen kanssa ja hioa tulkintaa. Monet näyttelijät ovat myös muistelleet harjoitusten erityistä tunnelmaa, Kaliman hiljaista puhetta ja jopa pianonsoittoa. Rauha Rentola luonnehti Kaliman Tshehov-ohjausten roolien olleen hänen uransa kohokohtia.

Pitkän uransa aikana Eino Kalima ohjasi paljon myös muiden näytelmäkirjailijoiden teoksia, mutta ohjaajana hänet muistetaan ennen muuta Anton Tshehov -tulkinnoistaan. Hänen ohjauksistaan muodostui klassikkoja. Mainetta vahvistivat myös ulkomaanvierailut, joita Kansallisteatteri teki nimenomaan Tshehov-esityksillä. Myös Kalima itse vieraili Ruotsissa ja Norjassa ohjaten Tshehovin teoksia.

Teksti: Hanna Korsberg

Kommentit
  • Uuden musiikin ilotulitusta jo kymmenen tuotantokauden verran – katso UMK:n finaaliesitykset kautta aikojen

    Elävän arkiston kooste UMK:sta vuosien varrelta.

    Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2012, jolloin se korvasi Yleisradion perinteisen Euroviisukarsinnan. UMK on tuonut kansan eteen esiintyjiä niin pystymetsästä kuin koko kansan tuntemista tähdistä. Vuonna 2021 UMK järjestetään kymmenennen kerran ja sen kunniaksi Elävä arkisto on koostanut tähän artikkeliin kaikki esitykset vuosien varrelta. Ota mukava asento ja laita korvat hörölle – tervetuloa uuden musiikin kuplaan!

  • Pieni suuri Heinola, karismaattinen Suomen läpikulkupiste

    Heinolan kaupungilla on tarinoita kerrottavanaan.

    Heinolan sijainti Suomen tieverkoston solmukohdassa johtaa monet kulkemaan tuon Päijät-Hämeessä sijaitsevan siltojen kaupungin poikki, mutta lyhyt silmäys harvemmin tutustuttaa ketään laajemmin paikkakunnan saloihin. Pienestä koostaan huolimatta Heinolan historia kätkee sisäänsä muutakin kuin vain kunnian ohikulkupaikkana, josta todistavat tähän kootut video- ja audiotaltioinnit.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto