Hyppää pääsisältöön

Paras pito syntyy nastarenkailla

Talviautoilua varten on vuosien saatossa kehitelty monenlaisia rengasviritelmiä. Ruotsissa testattiin 1970-luvulla nastarenkaita, joissa nastoina toimivat ”läpyskät” työntyivät renkaasta ulos autoa jarrutettaessa. Suomalainen 1980-luvun keksintö oli ns. holkkinasta.

Holkkinastan toivottiin vähentävän teiden kulutusta. Kuivalla kestopäällysteellä holkkinasta vetäytyy renkaan sisälle. Kun tienpinta muuttuu jäiseksi, tulee nasta ulos holkistaan ja pureutuu jäiseen tiehen.

Nastarenkaat keksittiin jo 1930-luvulla, mutta vasta 1960-luvulla nastarenkaiden käyttö yleistyi.

Pian huomattiin myös nastarenkaiden tuomat haitat. Järeät nastat kuluttivat nopeasti asfalttitiet urille. Seurauksena oli myös pölyhaittoja. Tämän vuoksi nastojen määrää ja kokoa on rajoitettu. Nastarenkaiden rinnalla varsinkin pääkaupunkiseudulla suosiota ovat saaneet myös kitkarenkaat.

Renkaiden koko ja leveys ovat jatkuvasti kasvaneet. Vanteiden läpimittaan on tullut muutamassa vuodessa kymmenen senttiä lisää. Leveys on kasvanut 15 sentistä yli 20 senttiin.

Talvirenkaat määrättiin pakollisiksi vuonna 1978. Nastarenkaita on lupa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai jos sää- ja keliolot vaativat niiden käyttöä.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto