Hyppää pääsisältöön

Yksi, kaksi - kolme maatuskaa!

Maatuskan mitoissa

Ekat sunnuntailuvut: Paino 70,9, vyötärönympärys 96cm ja rinnanympärys 102cm. Painoindeksi 27,7. Lievä lihavuus.

Ei taida ongelma pelkällä banaanijuomalla ratketa.

Olen ollut lannistunut maatuska jo monta viikkoa. En ole jaksanut ajatella koko asiaa.

Eilen taisteluhenki heräsi taas. Tapasin kaksi ystävätärtäni ja kas kummaa pian puhuttiin kiloista. Siinä me naiset puristelimme vararenkaitamme ja ihmettelimme. Miten tähän on tällainen päässyt parkkeeraamaan? Paksu ja tiivis rasvamakkara, keskivartalovompatti. K totesi lakonisesti, että hänen vyötäröllään komeilevat 20 vuoden stressit. T kaivoi esille valokuva-albumin ja näytti kuvia hoikemmasta itsestään muutaman vuoden takaa.

En muista kuka sen sanoi ääneen, taisi olla T. Mitäs jos yritettäis, oikeesti, punnittais itsemme joka viikko ja kerrottais toisillemme miten menee ja autettais toisiamme.

Meillä kaikilla on 8-10 kiloa pudotettavaa.

Saunan lauteilla T:n kanssa juteltiin muutoksista. Ei riitä, että vähennämme kaloreita. Löylyissä tapahtuneen ajatustyön voisi tiivistää muutamaan muutostarpeeseen. Kaikkiin kohtiin täytyy etsiä parannusta, muuten hanke keikahtaa nurin.

  • Hössötystä ja paineita on riisuttava elämästä. Sanottava ei kun siltä tuntuu. Vedettävä selkeä raja työn ja vapaa-ajan välille. Lakattava tekemästä liikaa lasten puolesta.
  • Jokainen ruokailu ajatuksella. Pienempiä annoksia. Enemmän "vihreetä" kaikkeen ruokaan. Kylläisyysrajan tunnustelu - ei enää ähkyövereitä. Raikkaiden herkkujen arvostus ylös.
  • Liikuntaa joka päivä jossakin muodossa. Yhtenä päivänä pieni pyrähdys, toisena kunnon lenkki. Osa liikuntaa saa olla selvästi rasittavampaa, kunnolla hengästyttävää.
  • Liikunnan vastapainoksi rentoa ihanaa kehossa lepäämistä. Joogaa, venyttelyjä, rentoutusharjoituksia. Kävelylenkkejä, joiden pääosassa ei hiki vaan tuomenkukat. Uimahallissa ei kiirettä pois, vaan saunat ja eukalyptushöyryt pitkän kaavan mukaan, autuaana huokaillen.
  • Pitkät yöunet. Nukkumisen opettelu uudelleen. Päiväunet parvekkeella. Torkahteluhetket.
  • Jalkakylvyt, hieronnat, hyväntuoksuiset vartalovoiteet ja muut aisti-ihanuudet. 
  • Haltioitumista lisää. Kauniita maisemia, upeaa musiikkia, arjesta-pois-tempaavia elokuvia.

Mitä sinä lisäisit listalle?

 

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua