Hyppää pääsisältöön

Lada on idän ihme

Siperian kuoppaisille teille suunniteltu Lada oli Suomessakin 70- ja 80-luvuilla varsinainen kansanauto. Karkeatekoinen neuvostoauto oli pitkään myydyin automerkki.

Parhaimpina vuosina Ladoja rekisteröitiin 10 000 kappaletta vuodessa. "Alkuperäinen Lada 1200L kestää vaikka neutronipommin", sanovat automerkin innokkaat puolustajat.

Ensimmäiset Ladat tuotiin Suomeen vuonna 1971. Fiatin tekniikalle perustuva ”kansanauto” oli menestys. Länsiautoja edullisempi hankintahinta ja konstailematon toimintavarmuus olivat suosion takana.

”Ladassa ei ole mitään turhaa. Ja jos korjausta tarvitaan, korjausvälineeksi käyvät vaikka rautalanka ja tyhjä kaljatölkki”, sanoo innokas Lada-mies.

Moni suomalainen hankki Ladan myös ideologisista syistä. Vakaa jäsenkirjakommunisti ajeli mielellään 70-luvun hengessä neuvostovalmisteisella autolla.

Kun automerkin suosio alkoi hiljalleen hiipua, halpoja Ladoja vietiin takaisin Neuvostoliittoon ja neuvostoajan viimeisinä vuosina erityisesti Viroon. Suomen katukuvasta Ladat poistuivat nopeasti.

Viimeinen uusi Lada myytiin vuonna 2009. Vuoden 2012 alussa Konelan seuraaja Delta Motor Group ilmoitti lopettavansa Ladan maahantuonnin 40 vuoden jälkeen.

Ladan tarina ei ole kuitenkaan kokonaan ohi. Autotehtaan yhteistyökumppanina ja omistajana on ranskalainen Renault, joten automerkin uutta tulemista odotellaan.

Teksti: Reijo Perälä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto