Hyppää pääsisältöön

Ruotsalaiset vaatetaivaat Suomeen

Ruotsalaiset halpavaateketjut rantautuivat Suomeen 1980-luvun lopussa. Naapurimaan ihanuuksia ei tarvinnutkaan enää tilata postimyynnillä tai hamstrata Ruotsin risteilyltä vaan vaatetaivaat tulivat luoksemme. Ruotsalaiset vaatekaupat lisäsivät suomalaisten kiinnostusta pukeutumiseen ja näin kotimaistenkin vaateliikkeiden myynti lähti kasvuun.

Göteborgilaisen takkikauppiaan Per-Olof Ahlin perustama vaateketju KappAhl avasi ensimmäisen liikkeensä Suomessa 80-luvun lopulla. Samoihin aikoihin Ingemar Bomanin ja Bengt Rosellin alunperin alusvaatteisiin keskittynyt Lindex avasi ovensa Helsingissä.

Kaikkien halpavaateketjujen äitiä, jättiläimäistä Hennes & Mauritzia saatiinkiin odottaa hieman pidempään. Odotettu H&M avasi ensimmäisen Suomen liikeensä vuonna 1997 Helsingin Itäkeskuksessa. H&M laajensi myymäläketjuaan Suomessa huolimatta alkuvaiheen huonosta kannattavuudesta. Laajentumista hidasti sopivien liikepaikkojen puute. Vuonna 2012 Suomessa oli 43 H&M myymälää, kaikkiaan 31 paikkakunnalla.

Hennes & Mauritzin maihinnousun jälkeen ruotsalaiset vaateketjut rynnistivät Suomen markkinoille yhtenä parvena. Suomalaisnuoret ovat saaneet nauttia ruotsalaisesta pikamuodista, kun Suomeen on avattu perä jälkeen menestysketjuja kuten JC, Gina Tricot, Dinsko sekä Hennes & Mauritz konserniin kuuluvat Monki ja Weekday.

Miksi suomalaiset haluavat pukea ruotsalaista vaatetta päälleen? Miksi ruotsalaiset hallitsevat vaatebisnestä ja me suomalaiset emme? Näihin kysymyksiin haettiin vastausta Aamu-Tv:n haastattelussa vuonna 2007. Haastateltava olivat Nanson markkinointijohtaja Sini Lehikoinen ja Veli-Matti Kankaanpää Tekstiili- ja muotialan kattojärjestö TMA:sta.

”Ruotsalaiset osaavat luoda konseptin”, perustelee Nanson markkinointijohtaja Sini Lehikoinen länsinaapurimme menestystä. Tarkkaan suunnitellun konseptin lisäksi ruotsalaiset osaavat myös älykkäällä tavalla markkinoida tuotettaan, Lehikoinen lisää. Hän kuitenkin muistuttaa, että suomalaisilla on hyvät mahdollisuudet pärjätä vaatebisneksessä ruotsalaisten tavoin mikäli tahtoa ja uskoa omaan tekemiseen löytyy.

Ajankohtaisohjelma A-plus puolestaan haastatteli suomalaisen vaateketjun Seppälän toimitusjohtajaa Heikki Väänästä ja ruotsalaisen ketjun KappAhlin Suomen johtajaa Jari Lahtista. Haastattelussa pohditaan, miksi Suomi kiinnostaa ruotsalaisia vaateyrityksiä ja, miten suomalaiset vaatealan yritykset reagoivat ruotsalaisten vallatessa kotimaan markkinoita.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto