Hyppää pääsisältöön

Naisenergiaa lapsiperheen äidille

Maija Gustafsson.

yle.fi/klassisessa alkaa uusi sarja Musiikkineuvola, jossa klassisen musiikin ammattilainen räätälöi soittolistan toivojan musiikkikäyttäytymisen mukaan. Oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano laati malliksi naislaulua sisältävän soittolistan 35-vuotiaalle kolmen lapsen kotiäidille Maija Gustafssonille.

Arki uudelle tasolle vaippojen ja siivoamisen keskellä

Maija Gustafsson on helsinkiläinen kolmen lapsen äiti ja tällä hetkellä kotiäiti. Hän kuvailee musiikkikäyttäytymistään näin:

"Radio on paljon auki, tosin radioon vie pääasiassa puhe. Illalla, sitten kun on omaa aikaa, kuuntelen musiikkia levyiltä, koska haluan valita kuunneltavan itse."

Maijalle musiikki toimii paljon taustalla ja kevyen musiikin puolelta levylautaselle hakeutuvat vaikkapa Samuli Edelmann ja Johanna Kurkela. Naisartisteista hän mainitsee esimerkkinä ulkomaiset Norah Jonesin tai Agnes Obelin. "Laulullisuus on musiikissa tärkeää, ihmisäänessä on jotain koskettavaa, joka herättää tunteita. Jokin siinä vetoaa."

Maija on itse soittanut pianoa, mutta kun pianotunnit päättyivät teini-iän jälkeen, loppui myös soittaminen. Hänen isoäitinsä oli aktiivinen kausikorttilainen: "Kävin isoäidin kanssa HKOn ja RSOn konserteissa ja lähdin mielellään myös oopperaan, kun pyydettiin. Nämä olivat aina nautintoja, pidin kuulemastani, mutta niin syvällistä kiinnostukseni ei ollut, että olisin jälkikäteen lähtenyt selvittämään mitä olin kuullut."

"Luulen että tarvitsisin kuunnellakseni jotain todella kaunista, naisääntä, ehkäpä jotain aarioita? Jotain, joka rentouttaa ja samalla nostaa arjen uudelle tasolle näiden kakkavaippojen ja siivoamisen keskellä. Kun siivoan, saatan pumpata itseeni energiaa joillakin power-kappaleilla. Silloin naisääni saa myös huutaa. Barokkimusiikista sen verran, että isoäidin hautajaisissa oli gambisti soittamassa. Se oli mielettömän kaunista, nautin, vaikkei se ollut melodista."

Nyt tiskirätti syrjään ja unelmoimaan!

Luettuaan kuvauksen Maija Gustafssonista, oopperalaulaja Johanna Rusanen alkoi laatia Maijalle sopivaa soittolistaa. Näin Johanna perustelee soittolistalle päätyneet kappaleet:

Dido ja Aeneas."Koska Maija pitää barokkimusiikista niin ihan ensimmäisenä tuli mieleeni maailman kauneimmaksi melodiaksi joskus kutsuttu Didon valitus Purcellin oopperasta Dido ja Aeneas."




Levykansi."Sitten hän haluaisi päästä hetkeksi pois arjen keskeltä nimenomaan kauniin naisäänen kuljettamana. Tuli mieleeni Kukkaisduetto Delibesin oopperasta Lakmé sekä Chi il bel sogno di Doretta Puccinin oopperasta La Rondine."




Levykannessa Karita Mattila."Listaan kuuluu ehdottomasti myös Lasse Mårtenssonin säveltämä Myrskyluodon Maijan tunnari nimenomaan Karita Mattilan tulkitsemana."




Levykansi."Maija toivoisi jotain energisoivaa musiikkia siivoushetkiin. Sitä on ehdottomasti Valkyyrioiden ratsastus Wagnerin Valkyyriasta. Tämä pätkä on monille tuttu valkokankaalta, Ilmestyskirja nyt -elokuvasta. Kun kahdeksan valkyyriaa pistää menemään, niin jos siitä ei saa energiaa niin ei sitten mistään. Vauhtia siivoukseen saa myös Yön kuningattaresta, kun joku oikein hyvä koloratuuri laulaa."

Levykannessa sopraano Anna Netrebko."Ja jos naisääni saa myös huutaa, niin siihen voisi käydä Richard Straussin laulu Cäcilie. Lopussa käydään korkealla h-sävelessä."




Levykannessa sopraano Montserrat Caballé."Ja soittolistan loppuun sitä Maijan toivomaa todella kaunista, Hijo de la luna, Kuun poika, Montserrat Caballén laulamana."




Kuuntele soittolista tästä:

Puhdistus on ollut Johanna Rusasen kevään suuri haaste

Johanna Rusasen kuluneeseen kevääseen on liittynyt suuri haaste, vanhan Aliiden rooli Jüri Reinveren Puhdistus-oopperassa.

Oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano."Vanhan Aliiden rooli oli tosi vaikea, haastavin mitä olen tehnyt ikinä. Kun kyse ei ole perinteisestä musiikista, niin opetteluun menee moninkertaisesti aikaa. On vaikeita intervalleja, jotka pitää saada pysymään muistissa."

Johanna Rusanen halusi tehdä roolin täysillä: "Halusin sukeltaa kahdeksankymppisen nahkoihin asentoa myöten. Kehittelin muun muassa elekieltä ja selkä on vieläkin köpöttelystä kipeä. Myös henkisesti rooli vaati kovan tsempin. Kun muistot lopulta alkavat vyöryä Aliiden mieleen, niin hänen romahduksensa pitää kasvattaa nopeasti."

Työ oli kuitenkin erittäin palkitseva. Ohjaaja antoi vapaat kädet roolin rakentamiseen, työparina nuorena Aliidena Johannalla oli Helena Juntunen. "Teimme työtä tinkimättömästi, opettelimme jopa samoja pakkoliikkeitä ja saimme syntymään illuusion yhdestä Aliidesta."

Kesä tuo tullessaan puutarhatyöt ja musiikkijuhlat

Kaikkineen Johanna Rusanen sanoo keväänsä olleen huikean. Ensin oli Wagneria Tampere-talossa, ja heti perään tuli Puhdistus Kansallisoopperassa. "Roolien ulkoa opetteluun on mennyt paljon aikaa, mutta nyt olen jo istuttanut kesäkukkia ja kylvänyt porkkanoita."

"Alkava kesä on leppoisa ja tuo tullessaan kesäfestivaalit, joita rakastan. On ihanaa, kun pieni kylä puhaltaa yhteen hiileen ja syntyy musiikkijuhla ja minä saan laulaa rakastamaani Wagneria. Tulossa ovat Iitin musiikkijuhlat, Espoon Urkuyö ja aaria sekä Ilmajoen musiikkijuhlat."

Laila Kangas

Haluaisitko itsellesi laaditun soittolistan?
Tutustu ohjeisiin
Kuuntele myös
Minimalismia punkin ja rapin ystävälle

Julkaistu 27.5.2012

Kommentit
  • Richard Stöhrin teosten ensitaltioinnit soivat eläväisesti

    Richard Stöhrin teosten ensitaltioinnit soivat eläväisesti

    Richard Stöhr syntyi Itävallassa, mutta pakeni toisen maailmansodan juutalaisvainojen pakottamana Yhdysvaltoihin, jossa vietti loppuelämänsä. Nyt säveltäjän tuotantonsa ensitaltiointinsa saavat kolme teosta, joiden ilmaa puhkuvana metallilankana kulkee urut. Ja kukapas muu se siellä urkujen takana istuu kuin Jan Lehtola.

  • Myös Tarkiainen luottaa ritualististen elementtien kiinnostavuuteen

    Myös Tarkiainen luottaa ritualististiin elementteihin

    Outi Tarkiaisen musiikkiin keskittyvä tuorein julkaisu esittelee tekijänsä pienelle orkesterille laatimaa äänistöä. Levyn molemmat teokset, laulusarja Maa, kevään tytär sekä saksofonikonsertto Saivo tavoittelevat haltioitumista ja myyttistä maa-ykseyttä. Maa, kevään tytär on laaja, yli neljänkymmenen minuutin kestoinen laulusarja mezzosopraanolle ja orkesterille.