Hyppää pääsisältöön

Matkalaukku jäi Berliiniin

Anja Lankinen.

Anja Lankinen on Suomen Kansallisoopperassa pitkän uran tehnyt nuotistonhoitaja emerita. Hän viettää joutopäiviään suuressa maailmassa - lähinnä Berliinissä - ja seuraa tiiviisti ympärillään sykkivää musiikkielämää. Ooppera on yhä lähimpänä Anjan sydäntä ja suurin rakkaus on ollut alusta alkaen Richard Wagner. Kymmenen vuoden jonotuksen jälkeen Anjalla on tänä kesänä liput Bayreuthin musiikkijuhlien kolmeen esitykseen, Parsifaliin, Tannhäuseriin ja Lentävän hollantilaisen uuteen produktioon. Mutta ennen Bayreuthia on tietysti Suomen kesä ja Savonlinnan Oopperajuhlat. - Nyt hyvästit Berliinille...

Toukokuun puolivälissä näin Deutsche Operissa Giuseppe Verdin oopperan I due Foscari ja sen myötä jätin jäähyväiset Berliinille. Mutta sen kuuluisan matkalaukun jätin Berliiniin odottamaan seuraavaa tuloani. Muistattehan Marlene Dietrichin laulun Ich habe noch einen Koffer in Berlin? Yhdysvaltain entinen presidentti Ronald Reagan lausui aikanaan valtiovierailullaan tämän lauseen saksaksi puheensa lopuksi. Hän viittasi varmasti silloin presidentti Kennedyn kuuluisaksi tekemään lauseeseen Ich bin ein Berliner. Reagankin halusi sanoa jotakin kuolematonta saksaksi.

Tiesittekö, mikä oli Kennedyn lausahduksen taustalla? Sanat eivät suinkaan tipahtaneet taivaasta. Kennedy perusteli, että kaksituhatta vuotta sitten oli hienoa sanoa: "Olen Rooman kansalainen”. Tänä päivänä koko vapaa maailma on ylpeä voidessaan sanoa: "Ich bin ein Berliner".

Deutsche Oper Berlin. Kuva: Anja Lankinen.Mutta palatkaamme jäähyväisnäytökseeni. I due Foscari oli konserttiesitys ja voin sanoa, että siinä oli tähtimiehitys. Vanhan Foscarin lauloi Leo Nucci ja hänen poikansa oli Ramón Vargas - vanha tuttu Münchenistä. Leo Nucci täytti talvella 70 vuotta ja korkeasta iästä huolimatta ääni pelaa. Hän sopi erinomaisesti tähän Francesco Foscarin rooliin. Suuren aarian jälkeen yleisö juhli herra Nuccia niin innokkaasti, että kapellimestari Roberto Rizzi Brignoli nosti orkesterin ylös kiitoksiin. - No, passasihan se, kun oli kerran konserttiesitys. Muuten tuollainen ylösnostattaminen katkaisee kyllä esityksen. Vierustoverini – arvioin hänet italialaiseksi - huusi: "Bis, bis!" Aariaa ei kuitenkaan kerrattu. Ramón Vargas on oikea, todellinen dramaattinen tenori. Tykkään hänestä kovasti.

Todellinen ääni-ihme oli kuitenkin sopraano Angela Meade. Tällä nuorella amerikkalaisella on laulamisessaan kaikki kohdallaan. Rooli liikkuu suhteellisen laajalla alueella, mutta rouvan ääni soi joka rekisterissä. Herkesin pohdiskelemaan, näkisinkö hänet vielä joskus Aidana...?

Angela Meade sai loppukiitoksissa suurimmat bravoot eikä syyttä. En voinut olla kehumatta tuntemattomalle vierustoverilleni, että tämä rouva osaa kyllä laulaa. Vierustoveri oli samaa mieltä ja toivotti minulle lähtiessään hyvää illan jatkoa – italiaksi!

En kaivannut tähän esitykseen lainkaan näyttämötoimintaa. Oli hyvä, että sai vain keskittyä musiikkiin eikä tarvinnut ajatella, että mitähän ohjaaja on tuolla ja tuollakin ratkaisulla tarkoittanut. Orkesteri ja kuoro olivat jälleen loistavia.

Näissä merkeissä hyvää kesää kaikille! Ehkä tapaamme Savonlinnassa!

Terveisin
Anja

Missä matkustit ja mitä kuulit ja näit? Törmäsitkö johonkin uuteen ja yllättävään? Jaa elämyksesi muiden klassisen harrastajien kanssa. Kerro muutamalla rivillä ja kuvalla, missä olit, mitä koit ja mistä nautit.

Tee näin: lähetä meille yhteystietosi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta. Otamme sinuun yhteyttä.

Julkaistu 31.5.2012.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.