Hyppää pääsisältöön

1930-luvun nainen verhoutui jo mieluusti trikooseen

1930-luvulle tultaessa suomalaisnaiset olivat alkaneet hyvällä omallatunnolla nauttia saatavilla olevasta luksustuotteesta: ihanan kevyestä, ihoa myötäilevästä trikookankaasta. Selitys ei piile yksin tuotteen käytännöllisyydessä, vaan buumin taustalla olivat myös osaavat mainosmiehet.

Koska suomalaisnaiset vierastivat pitkään tehdasvalmisteisia neuletuotteita, oli Suomen Trikoossa jo varhain oivallettu mainostamisen voima. Niinpä tiedettiin, miten toimia, kun tehtaan toistaiseksi tunnetuin tuotemerkki Atlas otettiin käyttöön vuonna 1931. Tuotteiden esilletuontiin näyteikkunoissa kiinnitettiin paljon huomiota ja Aho & Soldanilta tilattiin oheinen mainoselokuva.

Vuonna 1903 perustetun tehtaan pääpaino oli tuolloin trikoovaatteissa ja sukissa. Käsite konevalmisteisista neuleesta, trikoosta oli tunnettu jo 1850-luvulta alkaen, mutta vasta 1920-luvun kuluessa oli materiaalin laatu parantunut niin, että se oli syrjäyttänyt puuvillakankaan alusvaatteissa.

Hyvin rytmitetyssä filmissä näemme trikoo- ja sukkatuotannon vaihe vaiheelta mainosmaisen oivaltavasti. Trikoon puolustus alkaa lampaista.

"Lampaat eivät käytä vaatteita, koska niiden turkki on huokoisempaa kuin kangas. Eihän ihminenkään kulje pöytäliina harteillaan, vaan neulottu huivi, koska sekin on huokoista ja kevyttä."

Valmiin trikoon monipuolisuutta esitellään sekä kesäkäytössä rannalla että talvikäytössä hiihtoladuilla. Mainosfilmin päätteeksi näemme, miten Atlas-tuotemerkillä valmistettuja vaatteita ja uimapukuja esiteltiin Golf-Kasinon muotinäytöksessä Helsingissä vuonna 1934.

Kansallinen audiovisuaalinen arkisto laati elokuvaan musiikin DocPoint-festivaalia varten vuonna 2010.

Teksti: Petra Himberg

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto