Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

SinäTuubaPaska-remiksausten maailma on irstas ja arvaamaton

Kaverini Facebookiin linkkaamassa Nikke Knatterton -piirretyssä oli jotain omituista. Ellei muistini tyystin petä, sarjassa ei ollut näin paljon räjähdyksiä, psykedeelisiä värejä ja Tourette-potilaasta muistuttavaa kiroilua.

Asia selittyy sillä, että Knatterton-pätkä on käynyt läpi perinpohjaisen STP- eli SinäTuubaPaska-käsittelyn. Kyseisellä hakusanalla löytyy yhtä jos toista kummallista katsottavaa. Niin kummallista, että oli pakko etsiä STP-harrastaja, joka osaa kertoa, mistä siinä on kyse.

***

Skype-puheluun vastasi 22-vuotias savolaismies, joka ei suostu kertomaan nimeään. Käytämme siis kutsumanimeä Rasvakeitin, jolla hänet tunnetaan STP-maailmassa.

Hän on tehnyt STP-remiksejä vuodesta 2008, mikä tekee hänestä alan veteraanin. Tekijät ovat nuoria ja vaihtuvuus suurta.

– Kaikkein vanhin tekijä, MammaSomari, ei ole tainnut tehdä mitään vuoden 2010 jälkeen. Monet ovat jo ehtineet lähteä pois. Minä olen varmaan pitkäikäisin, hän sanoo.

Ensimmäiset videonsa hän kokosi Muumi-animaatioista. Hahmojen oikeudet omistava Moomin Characters Ltd tarkkailee YouTubea tiukasti, ja niinpä Rasvakeittimenkin videoita poistettiin niin monta kertaa, että lopulta hänen YouTube-tilinsä suljettiin.

Niin, STP-harrastajat eivät pyydä lupaa videoiden tekemiseen. En ole tekijänoikeusasiantuntija, joten tyydyn toteamaan kaksi asiaa: kyllä, STP-remiksaukset loukkaavat aivan taatusti tekijänoikeuksia; ja kyllä, moni remix ylittää aivan taatusti teoskynnyksen.

SinäTuubaPaskaa YouTubessa

SinäTuubaPaskat eivät tietenkään syntyneet tyhjästä, vaan niitä ennen oli jo olemassa YTP eli YouTubePoop. Kaikkien aikojen ensimmäinen YTP ilmestyi vuonna 2004. I'd say he's hot on our tail -niminen Mario-video on nykymittapuulla varsin vaatimaton, vaikka yhdennäköisyyksiäkin on.

YouTubePoop ja SinäTuubaPaska eroavat toisistaan lähinnä lähdemateriaalin eli soossin (source) osalta.

– Sanoisin että YTP on ylägenre. Olen lopettanut etuliitteen käyttämisen. Ihmiset saavat itse miettiä, onko se sitä vai tätä, Rasvakeitin luonnehtii jakoa.

Suomalaiset tekijät innostuivat ensin Muumeista, jonka jälkeen oli Nikke Knatterton ja Nalle Puh -piirrettyjen vuoro. Pitkälti on kyse siitä, millaista soossia YouTubesta löytyy.
YTP:n vaikutus on ollut suuri. Videoita kutsutaan poopeiksi ja samat elementit toistuvat niissä usein. Vakiokikkoihin kuuluvat muun muassa

  • sanamiksaus, jossa pilkotaan ja järjestellään alkuperäinen ääniraita uuteen uskoon, niin että lopputuloksena hahmot sanovat jotain aivan muuta
  • reversing, jossa video käännetään pyörimään takaperin
  • stutter, jossa videosta napsaistaan lyhyt pätkä ja toistetaan sitä monta kertaa peräkkäin
  • visual rape, jossa tavoitteena on panna kuvamateriaali efekteillä aivan uuteen uskoon 
  • ear rape eli korvaraiskus, jossa äänenvoimakkuus nostetaan niin suureksi, että kaikki mittarit menevät punaiselle eikä äänestä saa särön takia juurikaan selvää

Osa efekteistä ei ole kaikkien tekijöiden tai katsojien suosiossa.

– Korvaraiskaus on sellainen, mitä itse tykkäsin käyttää ja mistä ihmiset mulle raivostuivat, Rasvakeitin kertoo.

Erikseen on vielä mainittava tennis. Tässä yhteydessä se tarkoittaa YTP-videon edestakaista pallottelua, jossa ensimmäinen osallistuja ensin tekee remix-videon ja lähettää sen toiselle pelaajalle, joka panee videon uuteen uskoon ja lähettää sen takaisin ensimmäiselle remiksaajalle uudelleenkäsittelyä varten.

***

On varsin selvää, että pooppeja tekemällä ei luoda pitkää uraa. Tekijänoikeusrikkomusten takia videot katoavat, samojen juttujen toistumisen luulisi käyvän pitkästyttäväksi varsin nopeasti ja juttujen yleinen skatofilinen luonne tarkoittaa, että muut kuin nuoret miehet saattavat pitää niitä suorastaan vastenmielisinä.

Pyysin Rasvakeitintä arvioimaan, millaiseen suuntaan STP-harrastus - jos sitä voi sellaiseksi kutsua - on Suomessa menossa.

– Tällä hetkellä näyttää, että alaspäin. Minäkin olin pari vuotta sitten ihan varma, että se kuolee, kun poopit alkoivat olla niin huonolaatuisia. Tekijöitä oli paljon, mutta laatu kehnoa - tekivät yhden ja kuolivat sitten pois.

– Mutta yhtäkkiä tuli uusi nousu. Nyt on vähän tekijöitä, mutta kaikilla on vuoden tai kahden kokemus ja he tekevät hyvälaatuisia pooppeja, hän jatkaa.

Voi siis olla, että SinäTuubaPaskan ominaispiirteet kuihtuvat tai katoavat, mutta videoremiksaaminen ei katoa internetistä koskaan. Siitä voidaan olla varmoja niin pitkään, kun maailmassa riittää nuoria ja lapsenmielisiä miehiä.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.