Hyppää pääsisältöön

Lööppikaunottaret eivät saa suomalaiskatsojia ruudun ääreen

Amerikkalaisten viihdelehtien kestosuosikit eivät juurikaan kiinnosta suomalaista tv-katselijaa.

Kim Kardashian // Kuva: imdb.com

MTV3:n ohjelmahankintajohtaja Jani Hartikainen punnitsee työkseen, mistä tv-ohjelmasta tulee hitti ja mistä ei.

Työ on haastavaa, sillä muualla maailmassa hurjan suosion saavuttaneet sarjat eivät aina toimi meillä, piraattikatselu vie mainoseuroja ja viihdeuutiset saattavat paljastaa loppuratkaisun jo ennen tv:n ensi-iltaa.

Hartikainen tietää, etteivät kaikki Amerikassa suositut ohjelmat syystä tai toisesta toimi Suomessa.

- Aina viihdelehtien suuresti hehkuttamat henkilöt eivät tuo katselijoita ruutujen ääreen. Kansainvälinen viihdeuutisointi vaikuttaa toki, mutta esimerkiksi nyt USA:ssa on pop Kim Kardashianin ja Kanye Westin suhde, mutta kuinka montaa suomalaista se kiinnostaa. On aivan järjetöntä, miten paljon siitä kirjoitetaan amerikkalaisessa viihdelehdistössä, mutta ei se täällä kauheasti kiinnosta. Meillä oli Kardashianit ruudussa, mutta kyllä se jäi aika pienen yleisön jutuksi, Hartikainen kertoo.

Myös musiikkimyyntilistoja hallinnut Glee oli haastava ohjelma suomalaisyleisölle.

- Glee oli muun muassa sellainen sarja, mikä me tuotiin niin nopeasti kuin oli mahdollista. Se oli lähtenyt hyvin USA:ssa ja nähtiin että siinä on sellainen hitti, mutta siinäkin kävi, niin että katselu oli suurempaa toisella tuotantokaudella. Markkinoinnilla ja tiedotuksella on iso osa. Se ei riitä, että People-lehti kirjoittaa nettisivuillaan että ”Glee is the next big thing”. Jotkut jutut lentää tosi nopeesti ja jotkut ei, semmoista tää on, Hartikainen sanoo.

Tulevaisuudessa suomalaisetkin saattavat äänestää American Idolia

Ulkomaalaisista sarjoista kaikkein pienimmällä eli viikon viiveellä Maikkarilla esitetään huippusuosittua American Idolia. Nopea tahti ei vaikuta Hartikaisen mukaan ohjelman ostohintaan.

- Teknisistä syistä me ei päästä vielä lähiaikoina siihen, että sitä esitettäisiin USA:ssa ja Suomessa samaan aikaan. Muun muassa aikaero tekee siitä haastavaa. Moni luulee, että suomalaiset ymmärtävät englantia, mutta eivät kaikki ymmärrä. Me tekstitetään ohjelmat ja siihen menee aikaa. Myös kuvaformaateissa on eroja eli ne pitää muuntaa, Hartikainen luettelee.

Ohjelmahankintajohtaja ei kuitenkaan pidä mahdottomana sitä, että jonain päivänä myös suomalaiset äänestäisivät reaaliajassa American Idolin voittajaa.

- Kaikki on mahdollista tulevaisuudessa, mutta American Idol tulee siihen aikaan Jenkeissä, etten usko että ihmiset jaksavat herätä aamuyöllä äänestämään. Aikaero on mystinen tekijä, mies perustelee.

Lähteet: YleX