Hyppää pääsisältöön

Jussi-enon piirustuskoulu

Jussi enon piirrustuskoulu
Jussi-enon piirustuskoulua vetää kuvataideopettaja Jussi Anttonen, apurinaan vilkas Kärppä. Kuvakaappaus ohjelmasta. Jussi enon piirrustuskoulu piirtäjät (kuvataiteilijat),piirustus,taide,luonnokset

Jussi-enon piirustuskoulussa opetellaan piirtämään eri välineillä ja tekniikoilla. Vinkkejä tarjoaa kuvataideopettaja Jussi Anttonen.

Karhun piirtäminen lyijykynällä

Ennen kuin Jussi-eno alkaa piirtää metsän kuningasta, hän tutkii karhun olemusta ja muotoa. Sen jälkeen hahmotellaan paperille koko eläin. Erityispiirteisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Sitten täytetään karhun pinta – miltä karhun turkki näyttää ja tuntuu? Lopuksi lisätään erilaisia valon ja varjon asteita.

Ferrari pakopisteiden avulla

Jussi-eno näyttää, kuinka piirretään ferrari pakopisteiden avulla. Ensin piirretään horisonttiviiva, ja siltä vedetään kaksi pakopistettä. Ne määräävät kulman, josta autoa tarkastellaan. Auto hahmotellaan piirtämällä ensin laatikko "hennosti" vaalealla puuvärillä.

Asetelma öljypastelliliiduilla

Asetelma on tutkielma jostain mallista. Jussi-eno käyttää öljypastelliliituja, jolloin voi keskittyä väreihin ja värisävyihin. Asetelma kannattaa hahmotella ensin kokonaisuutena hailakoilla viivoilla ja värittää vasta sitten. Olennaista on muistaa tarkastella asetelmaa koko ajan, loppuvaiheessakin.

Talvimaisema raaputustekniikalla

Jussi-eno luo talvimaiseman öljypastelliliiduilla ja raaputinterillä. Alimpaan kerrokseen piirretään kirkkailla väreillä talvinen maisema. Seuraavaksi kirkkaat värit peitetään yön väreillä eli mustalla tai tummansinisellä. Lopulta maisema raaputetaan esiin. 

Levyn kannen suunnittelu

Jussi-eno suunnittelee kuvitteelliselle yhtyeelle levyn kannen. Graafiseen suunnitteluun hän käyttää peitevärejä, akryylivärejä, tusseja ja puukyniä. Graafisessa suunnittelussa tärkeää on eri elementtien sommittelu. Kirjasintyyli määräytyy usein musiikin tyylilajin mukaan.

Hiilipiirustus hevosesta

Hevonen piirretään hyödyntämällä erilaisia muotoja: neliöitä, soikioita, palloja, kolmioita ja vinoneliöitä. Niistä syntyy pala palalta tuttu, ylväs eläin. Loppusiistimisen voi tehdä pyyhekumilla. Kumilla voi myös "piirtää" esiin esimerkiksi valossa olevia kohtia.

Mielikuvituseläin lyijykynällä, grafiittiliiduilla ja vesiväreillä

Jussi-eno luo mielikuvituseläimen lyijykynällä, grafiittiliiduilla ja vesiväreillä. Mielikuvituseläimen piirtäminen on hauskaa, koska kukaan ei voi tulla sanomaan, miltä eläimen pitäisi näyttää.

Picasso-jäljitelmä eri välineillä

Jussi-eno matkii kubismin isänä pidettyä kuvataiteilija Pablo Picassoa. Ideana on kokeilla rohkeasti, miten eri välineet toimivat yhdessä. Aiheena voi olla omakuva tai kaverin muotokuva. Piirteitä voi reilusti liioitella. Väreillä kuvataan tunnelmia tai tunteita.

Joutsen lyijykynällä ja grafiittiakvarelliväreillä

Jussi-eno maalaa lyijykynillä ja grafiittiakvarelliväreillä joutsenen. Hän aloittaa piirtämällä neliön, josta saa joutsenen pituuden ja korkeuden.

Planeetta märkätekniikalla

Jussi-eno maalaa planeetan märkätekniikalla. Sitä varten kannattaa teipata paperi kaikilta sivuilta alustaan ja suojata työtila. Kokeile eroja värin käyttäytymisessä kuivalla ja märällä paperilla. Jos haluat, että väri ei leviä ja sekoitu, anna pohjavärin kuivua ensin. Käytössä ovat myös peitemaski ja hammasharja.

Supersankari lyijykynällä ja tussilla

Jussi-eno käyttää supersankarin hahmotteluun lyijykynää ja viimeistelyyn tussia. Aloittaa voi tikku-ukosta. Liikkeet ovat usein liioiteltuja: hahmo tulee kohti tai hyppää pantterimaisesti. Kehon rakenteen tutkimisesta, luista ja lihaksista, on apua.

Ihmisen mittasuhteet

Ihminen koostuu kolmiulotteisista osasista: pää on kuin kananmuna, lantio on lieriö ja olkapäät palloja. Aikuisen ihmisen koko pituus on 7,5 kertaa pään pituus. Puinen mallinivelnukke on oiva apu. Ihminen on yleensä liikkeessä ja seisoo vain harvoin symmetrisesti suorassa.

Croquis, nopea luonnos elävästä mallista

Jussi-eno piirtää elävästä mallista nopeita luonnoksia. Mallia piirtäessä pitää kiinnittää huomiota suuriin linjoihin, asentoihin ja rakenteeseen. Mallin pitää ottaa asento, jossa pystyy olemaan hetken hiljaa.

Ihminen liikkessä, parkour

Jussi-eno antaa vinkkejä liikkeessä olevan ihmisen piirtämiseen. Ensin piirretään luonnokset liikesarjan eri vaiheista. Hahmojen ei tarvitse olla kovin tarkkoja ja yksityiskohtaisia, mutta varjostuksella ja apuviivoilla saa korostettua liikkeen ja kolmiulotteisuuden vaikutelmaa.

Sarjakuvahahmo

Jussi-eno suunnittelee sarjakuvahahmoa lyijykynällä ja hiusterätussilla. Hahmon luominen on hyvä aloittaa tarkkailemalla hahmon esikuvaa, ihmistä tai eläintä. Hahmoa pitää harjoitella eri asennoissa, eri suunnista ja eri ilmeillä. Valmiit teokset piirretään hiusterällä tai tavallisella tussilla.

Neljän ruudun sarjakuva

Jussi-enon piirtää neljän ruudun sarjakuvan. Tärkeintä sarjakuvapiirtämisessä on käsikirjoitus. Piirrettäväksi kannattaa valita tapahtuman kannalta olennaiset tapahtumat. Kaikki ruudut hahmotellaan ensin lyijykynällä, ja vasta lopuksi tehdään pysyvä jälki.

Perustuu ohjelmaan: Tuu juttuun Toimittaja/juontaja: Jussi Anttonen Vuosi: 2005

Edit. 15.2.2018: Lisätty juttuun Jussin koko nimi

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Paineessa-kampanja auttaa yo-stressissä

    Autamme valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan.

    Loputon kiire, valtava työmäärä ja paineet menestymisestä ovat usean lukiolaisen arkipäivää. Yle Abitreenien Paineessa -kampanja auttaa valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan, ylioppilaskirjoituksiin.

  • Muistin tukemiseksi on monia kikkoja

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä.

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä - jopa eri tyyleillä eri aikoina elämässämme. Tarkkaavaisuuteni kohdistuu eri asioihin. Hahmotan ympäristöäni ja muistan opittua eri tavoin. Olemme kaikki erilaisia oppijoina.

  • Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Mitä musiikki tekee aivoille? Entä pelaaminen? Miten syntyy addiktio? Mikä on aivoinfarkti? Ihmisen aivot ovat ainutlaatuinen ja monimutkainen järjestelmä. Aivot muuttuvat iän myötä, mutta myös ihmisen oma toiminta muovaa aivoja.

  • Käytä digileikkejä ja -pelejä oikein

    Leikki on lapsen työtä.

    Leikki on lapsen työtä: itseohjautuvaa ajanvietettä, jossa lapsi saa itse päättää tekemisen rajat ja reunaehdot. Usein ajatellaan, että leikkimisen ja pelaamisen suurin innoittaja on tekemisen vapaus. Tämä ajatus on kuitenkin takaperoinen: leikissä ja etenkin peleissä vapautta nimenomaan rajoitetaan keinotekoisesti erilaisten sääntöjen kautta. Leikkiminen ja pelaaminen ovatkin vapaaehtoista vapauden rajoittamista.

  • Empatiaa voi oppia myös digiaikana

    Miksi empatia on tärkeää? Millä tavoin se kehittyy?

    Yksiselitteistä suositusta lasten netinkäytöstä ei ole. Lasten tiedetään kuitenkin tarvitsevan riittävästi sensitiivistä vuorovaikutusta tärkeän aikuisen kanssa. Miksi empatia on tärkeää ja kannattaako lapsen ruutuaikaa rajoittaa?