Hyppää pääsisältöön

Tuusulantietä ryskyttäviä sora-autoja haukuttiin Hyrylän hävittäjiksi

Pääkaupunkiseudun kiivaaseen rakentamiseen tarvittiin 1960-luvulla tonneittain hiekkaa ja soraa. Tuusulantietä jytyyttävien sora-autojen moitittiin terrorisoivan liikennettä törkeällä ajolla ja ohittelulla. Toimittajat Hannu Karpo ja Timo Putkonen ruotivat kriittisellä otteella Hyrylän hävittäjiksi haukuttujen sora-autojen kuljettajien ja urakoitsijoiden edesottamuksia.

Helsingin ja sen lähialueiden rakennustöihin ajettiin soraa ja hiekkaa 1960-luvulla Tuusulasta Hyrylän seudun hiekkakuopilta. Betonista Tuusulantietä jyryyttävät sora-autot saivat kansan suussa lempi- tai haukkumanimen Hyrylän hävittäjät. Kovan metelin lisäksi kuorma-autoja katsottiin karsaasti hurjan vauhdin ja uhkarohkeitten ohitusten vuoksi tuolloin vielä kaksikaistaisella Tuusulantiellä. Kolareissa oli menetetty ihmishenkiäkin.

Ohjelman aluksi katsotaan Timo Putkosen raportti ylikuormassa kaahaavista sora-autoista, jotka ohittelevat sulkuviivoista välittämättä. Putkosen juttu oli esitetty heinäkuussa 1966 Tv-uutisissa, minkä jälkeen toimittaja oli saanut roimasti kritiikkiä liikennöitsijöiltä, mutta kiitosta alueen asukkailta.

Jatkojuttuna toimittajat Hannu Karpo ja Timo Putkonen tenttaavat sora-autojen hurjastelusta kuljettajia, poliiseja ja liikennöitsijöitä elokuussa 1966.

Vauhdilla kiitävät kuljettajat varoittivat toisiaan mahdollisista tutkista peukkua näyttämällä: "Kyllä siinä monta penniä kaveri säästää, kun näyttää." Erään kuljettajan mukaan paikallinen poliisikin varoitti kuljettajia jos "lentävät" eli liikkuva poliisi oli paikalla. Liikkuvan poliisin toimiupseeri Eero Saraste kertoo, että sorankuljettajat ovat toiminnallaan jopa kiristäneet ylinopeuksia ja kuormia valvovia poliiseja. Kuljettajat ovat ryhtyneet lakkoon ja ilmoittaneet, ettei kaivattua soraa jälleenrakentamiseen toimiteta, ellei poliisi poistu tieltä.

Ainakin yksi kuljettajista kuitenkin vakuutti, ettei ole koskaan joutunut ajamaan ylinopeutta, tosin kerran sakot olivat tulleet ylikuomasta. Monelle kiire oli kuitenkin rahanarvoista, sillä kuormaa kuljetettiin urakkapalkalla. Liikkuvan poliisin Sarasteen mielestä urakkapalkkaus olisi pitänyt poistaa kuorma-autokuljetuksista, sillä se söi kuljettajien liikennemoraalia. Sarasteen mukaan nuoria kuljettajia pakotettiin rikkomaan säädöksiä, mutta kortin kuivumisen jälkeen he palasivat jälleen liikenteeseen. "Nuorten miesten kiertokulku jatkuu ja järjestelmä kasvattaa kuljettajakaartin, jonka moraali on erittäin arveluttava."

Suomen suurimman sorankuljetusliikkeen kuljetuspäällikkö Aarre Pohjavirta puolusteli yhtiön olevan liikenteen tapahtumista sivussa, sillä yhtiö ei omistanut autoja, vaan ne olivat yksityisten kuljettajien omistamia. Myös soran ylikuormia hän piti merkityksettöminä verrattuna puunkuljetusten ylikuormiin.

Toimitusjohtaja Tauno Valo vakuuttelee, että kuljettajiksi valitaan kokenutta väkeä. Valo sanoo, ettei hän ylikuormia hyväksy, mutta niistä on osin tullut yleinen tapa. Kaksien ylinopeussakkojen seurauksena kuljettaja sai Valon mukaan lopputilin. Tuusulantietä hän moittii ala-arvoiseksi karjapoluksi, joka pitäisi pian muuttaa jo paperille tehtyjen suunnitelmien mukaan moottoritieksi. Puolet Tuusulantien liikenteestä oli tuolloin sorankuljetusta.

Sorakeisariksikin tituleerattu Tauno Valo toimi myöhemmin kokoomuksen kansanedustajana, jolloin hän lanseerasi iskulauseensa "soraa sosialismin rattaisiin".

Teksti: Elina Yli-Ojanperä

Kommentit
  • Suomalaisissa tapahtumissa marjastetaan kilpaa, neulotaan hevisti ja maistellaan valkosipulia

    Elävän arkiston kooste omaleimaisista tapahtumista.

    Kun tutkii tarkemmin kotimaamme tapahtumatarjontaa, saattaa helposti leuka loksahtaa kohti Kiinaa. Valikoimastamme löytyy maailmanlaajuiseen suosioon kohonnutta eukonkantoa ja saappaanheittoa, mutta myös vittuilua ja valehtelua. Elävä arkisto koosti yhteen muutamia kilpailuja ja tapahtumia, joita leimaavat omaperäisyys ja hyväntuulinen hulluttelu.

  • Crazy-jännärit Kurvin & Kurvin toilailuista olivat kielellistä ilotulitusta - Pentti Siimes hurmasi pojan roolissa

    Jännärikuunnelmat vievät hilpeille 1960- ja 1970-luvuille

    Olavi Neva käsikirjoitti 1960-1970-luvuilla Yleisradiolle seitsemän jännityshupailua, joiden kielellinen ilotulitus riemastuttaa nykykuulijaakin. Kuunnelmasarjojen keskiössä on isän ja pojan pyörittämä etsivätoimisto Kurvi & Kurvi. Kurvien seikkailuissa on dekkarijuonen sekä kaikenkattavan hupsuttelun ohella myös annos romantiikkaa sekä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Pääosassa poika-Kurvin roolissa taiteilee useimmissa sarjoissa näyttelijä Pentti Siimes.

  • Laulukokeet-draama vuodelta 1975 on säilyttänyt ajankohtaisuutensa

    Pieni elokuva ennakkoluuloista ja niiden voitttamisesta.

    Kukapa, ainakaan vanhan kansakoulun käynyt, ei olisi hermoillut koulun laulukokeita. Koko luokan edessä, opettajan ankaran valvovan katseen alla pitää laulaa yksin joku omavalintainen laulu. Pelottavaa, varsinkin jos ei ole mikään satakieli. Pelottava on laulukoe myös Raili Ruston ohjaaman elokuvan Laulukokeet vuodelta 1975 päähenkilölle, vaikka eri syystä.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto