Hyppää pääsisältöön

Avoin tarina 1: Jimi

Nuori katsoo ulos
14-vuotiaan tytön kirjoittama Jimin tarina aloittaa sarjan, jossa koululaisten kirjoittamat avoimet tarinat heräävät eloon.Kuva: Otso Reunanen Nuori katsoo ulos Kuva: Otso Reunanen koulu,koulut,koululaiset,nuoret,lapset (perheenjäsenet)

Näin tehtiin kohtaus tarinaan Jimi. Seuraamme kohtauksen tekoa alkuperäisestä koululaisen kirjoittamasta tarinan osasta valmiiseen lyhytelokuvan kohtaukseen saakka.

Alkuperäinen tarina (lainaus) 

(Kirjoittaja on 14 v. tyttö)

Älä anna äidin olla kännissä, hiljainen toive pojan mielessä.
-Rami, sinäkö siellä?.
Äiti huhuili heti oven auettua. Kännissä oli, sen kuuli siitä miten puhe sammalsi.
-Ei äiti, minä täällä, Jimi.
-Ai jaa, no, höh.
Kipeä vihlaisu pojan sydämessä.
Jimi käveli olohuoneeseen ja näki äidin istumassa lattialla pelkässä topissa ja alushousuissa. Asunnossa oli jäätävän kylmä joten Jimi laittoi paksun fleece-peiton äidin harteille, turhaan.
-Ei minulla ole kylmä!äiti tiuskaisi heittäen peiton pois.
Jimi katsoi puolityhjää viinapulloa äidin edessä. Äiti tuijotti tiiviisti televisiota ja puristi toisella kädellään viinapullon kaulaa.
-Käy etsimässä Pena, se Ramin kaveri. äiti sanoi yllättäen. Sillä pitäisi olla mulle vähän viinaa ja ehkä kamaa myös. Saat muutaman röökin. Kysy viel Ramilta tietääkse missä Pena on. Okei?
Äiti ei edes katsonut Jimiä sanoessaan tämän. Silti Jimi nyökkäsi. Hän lähti hiljaisena pois kotoa.

Käsikirjoitus (lainaus) 

KOTI INT. (eli sisätila, vrt. EXT. tarkoittaa ulkotila)
Jimi kuulee takaansa äidin äänen.  

ÄITI
Rami, säkö siellä?

Jimi katsoo tyhjää jääkaappia.Äiti istuu olohuoneen lattialla.Televisiossa pyörii jumppavideo, verho heiluu. Ikkuna on auki ulos asti, sohvan vieressä on pulloja.

JIMI
Ei äiti, mä täällä, Jimi.

ÄITI
Ai jaa, no, höh

Jimi laittaa ikkunan kiinni ja samalla kaatuu joku tyhjä pullo. Jimi laittaa peiton äidin harteille.

ÄITI
Ei ole kylmä!

Äiti heittää peiton pois.

ÄITI
Käy ettimässä Pena, se Ramin frendi. Sillä pitäisi olla mulle vähän viinaa … ja kamaa kans. Saat muutaman röökin. Kysy viel Ramilta tietääkse missä Pena on. Okei?   

Jimi menee ovelle.

Kohtausta kuvataan

Valmis kohtaus

Kokonainen jakso

Tutustu tarinan henkilöihin ja katso kokonainen jakso

Alkuperäinen tarina (lainaus). Kir.joittaja on 14 v. tyttö. Tarina kertoo uudesta oppilaasta: koulussa uhmakkaasti käyttäytyvästä Jimistä, jonka arki paljastuu elämäksi rikkinäisessä päihdeperheessä.

Alkuperäinen tarina (lainaus). Kirjoittaja on 14 v. tyttö. Tarina kertoo uudesta oppilaasta: koulussa uhmakkaasti käyttäytyvästä Jimistä, jonka arki paljastuu elämäksi rikkinäisessä päihdeperheessä.Alkuperäinen tarina (lainaus). Kir.joittaja on 14 v. tyttö. Tarina kertoo uudesta oppilaasta: koulussa uhmakkaasti käyttäytyvästä Jimistä, jonka arki paljastuu elämäksi rikkinäisessä päihdeperheessä.
 Näyttelijät. Järjestettiin koekuvaukset useissa kouluissa. Ohjaaja etsii sopivaa näyttelijää Jimin rankkaan rooliin. Kolmasluokkalainen Eelis vakuuttaa ensikatseellaan.

Näyttelijät. Järjestettiin koekuvaukset useissa kouluissa. Ohjaaja etsii sopivaa näyttelijää Jimin rankkaan rooliin. Kolmasluokkalainen Eelis vakuuttaa ensikatseellaan. Näyttelijät. Järjestettiin koekuvaukset useissa kouluissa. Ohjaaja etsii sopivaa näyttelijää Jimin rankkaan rooliin. Kolmasluokkalainen Eelis vakuuttaa ensikatseellaan.
Puvustus ja naamiointi. Alkuperäisen tarinan mukaan ”Ovesta sisään käveli mustiin pukeutunut poika. Poika jolla oli hapsottavat mustat hiukset, jotka roikkuivat silmillä. Pojan mustista farkuista roikkui yksi hopeinen ketju, joka kilisi hiljaa askelten mukana. Poika roikotti kädessään reppua, jossa oli isovalkoinen pääkallon kuva. Myös mustan paidan toisessa olkapäässä oli valkoinen pääkallo.”

Puvustus ja naamiointi. Alkuperäisen tarinan mukaan ”Ovesta sisään käveli mustiin pukeutunut poika. Poika jolla oli hapsottavat mustat hiukset, jotka roikkuivat silmillä. Pojan mustista farkuista roikkui yksi hopeinen ketju, joka kilisi hiljaa askelten mukana. Poika roikotti kädessään reppua, jossa oli isovalkoinen pääkallon kuva. Myös mustan paidan toisessa olkapäässä oli valkoinen pääkallo.”Puvustus ja naamiointi. Alkuperäisen tarinan mukaan ”Ovesta sisään käveli mustiin pukeutunut poika. Poika jolla oli hapsottavat mustat hiukset, jotka roikkuivat silmillä. Pojan mustista farkuista roikkui yksi hopeinen ketju, joka kilisi hiljaa askelten mukana. Poika roikotti kädessään reppua, jossa oli isovalkoinen pääkallon kuva. Myös mustan paidan toisessa olkapäässä oli valkoinen pääkallo.”
Puvustus ja naamiointi.Roolia varten naamioitsija värjää Eelin hiukset ja puvustaja valmistaa asun, joka vastaa Jimin kuvausta tarinassa.

Puvustus ja naamiointi.Roolia varten naamioitsija värjää Eelin hiukset ja puvustaja valmistaa asun, joka vastaa Jimin kuvausta tarinassa.Puvustus ja naamiointi.Roolia varten naamioitsija värjää Eelin hiukset ja puvustaja valmistaa asun, joka vastaa Jimin kuvausta tarinassa.
Roolihahmo Jimin synkeyttä piti myös harjoitella.

Roolihahmo Jimin synkeyttä piti myös harjoitella.Roolihahmo Jimin synkeyttä piti myös harjoitella.
Käsikirjoitus (lainaus). Tarinasta dramatisoitiin käsikirjoitus kuvauksia varten. Käsikirjoitus on suunnitelma, jonka avulla elokuva voidaan kuvata.

Käsikirjoitus (lainaus). Tarinasta dramatisoitiin käsikirjoitus kuvauksia varten. Käsikirjoitus on suunnitelma, jonka avulla elokuva voidaan kuvata.Käsikirjoitus (lainaus). Tarinasta dramatisoitiin käsikirjoitus kuvauksia varten. Käsikirjoitus on suunnitelma, jonka avulla elokuva voidaan kuvata.
Kuvausten suunnittelu. Ohjaaja ja kuvaaja suunnittelevat kohtausta. Kuinka monta kuvaa ja kuvakulmaa tarvitaan tämän kohtauksen tapahtumien kuljettamiseen?Kuinka näyttelijöiden tulisi liikkua kuvassa? Kuvaussuunnasta kertova aukinainen hakanen kertoo kameran paikan ja pallot, joissa on "nenät" kuvaavat näyttelijöiden paikkaa ja katseen suuntaa (J= Jimi ja Ä= Äiti).

Kuvausten suunnittelu. Ohjaaja ja kuvaaja suunnittelevat kohtausta. Kuinka monta kuvaa ja kuvakulmaa tarvitaan tämän kohtauksen tapahtumien kuljettamiseen?Kuinka näyttelijöiden tulisi liikkua kuvassa? Kuvaussuunnasta kertova aukinainen hakanen kertoo kameran paikan ja pallot, joissa on "nenät" kuvaavat näyttelijöiden paikkaa ja katseen suuntaa (J= Jimi ja Ä= Äiti).Kuvausten suunnittelu. Ohjaaja ja kuvaaja suunnittelevat kohtausta. Kuinka monta kuvaa ja kuvakulmaa tarvitaan tämän kohtauksen tapahtumien kuljettamiseen?Kuinka näyttelijöiden tulisi liikkua kuvassa? Kuvaussuunnasta kertova aukinainen hakanen kertoo kameran paikan ja pallot, joissa on "nenät" kuvaavat näyttelijöiden paikkaa ja katseen suuntaa (J= Jimi ja Ä= Äiti).
Kuvien hahmottelu kuvakäsikirjoitukseksi on korvaamaton muistiapu olipa se kuinka alkeellista piirtämistä hyvänsä. Elokuvan kuvasommittelu on omalaatuista. Kaikkea ei yritetä saada yhteen ja samaan kuvaan, vaan tapahtuma rikotaan harkitusti palasiksi. Mitä näytämme lähikuvassa?

Kuvien hahmottelu kuvakäsikirjoitukseksi on korvaamaton muistiapu olipa se kuinka alkeellista piirtämistä hyvänsä. Elokuvan kuvasommittelu on omalaatuista. Kaikkea ei yritetä saada yhteen ja samaan kuvaan, vaan tapahtuma rikotaan harkitusti palasiksi. Mitä näytämme lähikuvassa?Kuvien hahmottelu kuvakäsikirjoitukseksi on korvaamaton muistiapu olipa se kuinka alkeellista piirtämistä hyvänsä. Elokuvan kuvasommittelu on omalaatuista. Kaikkea ei yritetä saada yhteen ja samaan kuvaan, vaan tapahtuma rikotaan harkitusti palasiksi. Mitä näytämme lähikuvassa?
 Lavastus.Jimin koti päätetään lavastaa studiolle, koska on todennäköistä, että myös joku tarina jatkoista sijoittuu kotiin. Studioon koti olisi helpointa lavastaa uudelleen täysin samannäköiseksi. Sitä varten lavastaja suunnittelee kotilavasteen kuvaukseen sopivaksi ja piirtää siitä pohjapiirroksen.

Lavastus.Jimin koti päätetään lavastaa studiolle, koska on todennäköistä, että myös joku tarina jatkoista sijoittuu kotiin. Studioon koti olisi helpointa lavastaa uudelleen täysin samannäköiseksi. Sitä varten lavastaja suunnittelee kotilavasteen kuvaukseen sopivaksi ja piirtää siitä pohjapiirroksen. Lavastus.Jimin koti päätetään lavastaa studiolle, koska on todennäköistä, että myös joku tarina jatkoista sijoittuu kotiin. Studioon koti olisi helpointa lavastaa uudelleen täysin samannäköiseksi. Sitä varten lavastaja suunnittelee kotilavasteen kuvaukseen sopivaksi ja piirtää siitä pohjapiirroksen.
Kuvauspaikkana studio. Studiolle rakennetaan Jimin tarinan olohuone ja keittiö lavastajan pohjapiirroksen mukaan. Kuvaaja ja valaisijat valaisevat tilan tunnelmaan sopivalla tavalla.

Kuvauspaikkana studio. Studiolle rakennetaan Jimin tarinan olohuone ja keittiö lavastajan pohjapiirroksen mukaan. Kuvaaja ja valaisijat valaisevat tilan tunnelmaan sopivalla tavalla.Kuvauspaikkana studio. Studiolle rakennetaan Jimin tarinan olohuone ja keittiö lavastajan pohjapiirroksen mukaan. Kuvaaja ja valaisijat valaisevat tilan tunnelmaan sopivalla tavalla.
Valaistus. Studiolavasteen ikkunan takaa näkyy maisema, joka on suuri valokuvafondi. joka vaatii oman valaistuksensa.

Valaistus. Studiolavasteen ikkunan takaa näkyy maisema, joka on suuri valokuvafondi. joka vaatii oman valaistuksensa.Valaistus. Studiolavasteen ikkunan takaa näkyy maisema, joka on suuri valokuvafondi. joka vaatii oman valaistuksensa.
Kuvauspaikka. Järjestäjä huolehtii, että paikalla on kaikki kohtauksessa tarvittava esineistö likaisista astioista lähtien.

Kuvauspaikka. Järjestäjä huolehtii, että paikalla on kaikki kohtauksessa tarvittava esineistö likaisista astioista lähtien.Kuvauspaikka. Järjestäjä huolehtii, että paikalla on kaikki kohtauksessa tarvittava esineistö likaisista astioista lähtien.
Kuvauspaikka. Jimin tarinan sekainen olohuone on täynnä yksityiskohtia, jotka valokuvataan, jotta ne voidaan tarvittaessa rakentaa uudestaan.

Kuvauspaikka. Jimin tarinan sekainen olohuone on täynnä yksityiskohtia, jotka valokuvataan, jotta ne voidaan tarvittaessa rakentaa uudestaan.Kuvauspaikka. Jimin tarinan sekainen olohuone on täynnä yksityiskohtia, jotka valokuvataan, jotta ne voidaan tarvittaessa rakentaa uudestaan.
Kuvaus. Kuvauksissa monitoria seuraavat ohjaajan lisäksi ainakin tuotantokoordinaattori ja usein esim. valaisijat, jotka eivät halua nähdä lamppuja kuvissa, vaan juuri oikeanlaisen ja värisen valon oikeassa paikassa.

Kuvaus. Kuvauksissa monitoria seuraavat ohjaajan lisäksi ainakin tuotantokoordinaattori ja usein esim. valaisijat, jotka eivät halua nähdä lamppuja kuvissa, vaan juuri oikeanlaisen ja värisen valon oikeassa paikassa.Kuvaus. Kuvauksissa monitoria seuraavat ohjaajan lisäksi ainakin tuotantokoordinaattori ja usein esim. valaisijat, jotka eivät halua nähdä lamppuja kuvissa, vaan juuri oikeanlaisen ja värisen valon oikeassa paikassa.
Ohjaajan kuvauskomennot kertovat, koska harjoitellaan ja koska kuvataan. Kun kuvataan, ohjaaja sanoo: HILJAISUUS – KUVAUS – KAMERA. Kuvaaja vastaa: KÄY. Ohjaaja: OLKAA HYVÄ! (aloituskomento esiintyjille) Ja lopuksi ohjaaja sanoo: KIITOS (lopetuskomento kuvausryhmälle ja esiintyjille). POIKKI sanotaan vain, jos kesken kuvauksen joku asia menee pahasti pieleen.

Ohjaajan kuvauskomennot kertovat, koska harjoitellaan ja koska kuvataan. Kun kuvataan, ohjaaja sanoo: HILJAISUUS – KUVAUS – KAMERA. Kuvaaja vastaa: KÄY. Ohjaaja: OLKAA HYVÄ! (aloituskomento esiintyjille) Ja lopuksi ohjaaja sanoo: KIITOS (lopetuskomento kuvausryhmälle ja esiintyjille). POIKKI sanotaan vain, jos kesken kuvauksen joku asia menee pahasti pieleen.Ohjaajan kuvauskomennot kertovat, koska harjoitellaan ja koska kuvataan. Kun kuvataan, ohjaaja sanoo: HILJAISUUS – KUVAUS – KAMERA. Kuvaaja vastaa: KÄY. Ohjaaja: OLKAA HYVÄ! (aloituskomento esiintyjille) Ja lopuksi ohjaaja sanoo: KIITOS (lopetuskomento kuvausryhmälle ja esiintyjille). POIKKI sanotaan vain, jos kesken kuvauksen joku asia menee pahasti pieleen.
Kuvaus.Kameramies tarkentaa kuvan. Valmiina kuvauksiin?

Kuvaus.Kameramies tarkentaa kuvan. Valmiina kuvauksiin?Kuvaus.Kameramies tarkentaa kuvan. Valmiina kuvauksiin?

Kuvaus.Valmista on.

Kuvaus.Valmista on.Kuvaus.Valmista on.

Avoin tarina -sarjan tekijät

Avoin tarina 1 JIMI

Jimi - Eeli Koskin
Äiti - Elena Leeve
Rami - Panu Vauhkonen
Opettaja Marja-Leena - Leena Nuora
Tuomo - Juri Laamanen
Minna - Sandra Sippola
Tanja - Sandra Abbasi
Kouluavustaja - Assi Laitila
Äidin veli - Riku Korhonen

Avoin tarina 2 UUSPERHE

Veeti - Veikko Milton
Äiti - Minna Puolanto
Petri - Antti Laukkarinen

Avoin tarina 3 AIKA PAHA

Ville - Akseli Manninen
Lauri - Tino Lainisalo
Juuso - Eero Menna
Juusto - Matias Pajula
Jenna - Eeva Kääpä
Opettaja - Riku Korhonen

Avoin tarina 4 VAAHTERANLEHTI

Mari - Emilia Rajaste
Santeri - Jaakko Kaltio
Äiti – Liisa - Anu Koskinen
Äiti – Pernilla - Cecilé Orblin
Tiia - Ria Holstein
Suvi - Kirsikka Kotilainen
Minttu - Anna Ojala

Avoin tarina 5 KATSEITA

Iiris - Saara Talka
Ilona - Pinja Ruuth
Mira - Emma Taitonen
Jenni - Veera Myyryläinen
Milla - Linda Kojo
Miia - Roosa Tyrmi

Juontaja - Saana Ranta

Tarinoiden valinta - Harto Hänninen, Sirpa Kähkönen, Tuula Rajavaara

Dramaturginen konsultointi - Leena Kemppi

Valaisijat - Kimmo Kaltio, Juice Leskinen, Esa Pohjolainen, Jani Raatikainen, Pasi Takula

Kamera-assistentit - Juha Kuhmola, Eero Poskela, Otso Reunanen, Mari Sinkkanen

Äänitarkkailijat - Petri Kettunen, Petrus Rapo, Matti Seppänen, Sanna Vuorinen

Tuotantokoordinaattori - Paula Saihila

Tuotantoavustaja - Markus Holste

Naamioitsija - Tarja Nylander

Pukusuunnittelija - Tarja Pieniniemi

Tuotantojärjestäjä - Susanna Lavonen

Lavastaja - Teija Vilkkovaara

Lavasteet - YLE Lavastamo

Kuvaaja - Hannu Kettunen

Graafikot - Teemu Kokkonen, Kirsi Kukkurainen

Leikkaaja - Sari Vaskio

Värimäärittelijä - Marcus Lönnqvist

Musiikki - Tapani Rinne

Musiikin tekninen toteutus - Konsta Mikkonen

Äänisuunnittelijat - Tomi Dahlman, Ari-Pekka Heikkinen, Mikko Mäkeläinen

Dramaturgi ja ohjaaja - Tuula Rajavaara

Tuottaja - Mirja Holste

Kiitokset kaikille kirjoittajille ja yhteistyökouluille sekä tukijoille - Pentti Arajärvi, Opetushallitus, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Rauhankasvatusinstituutti, Suomen Unicef

Nettitoimitus - Timo Heikkinen, Minna Lusa, Raili Löyttyniemi, Sanna Vilmusenaho

Ihminen ja yhteiskunta

  • Tunnetko taloyhtiön tilinpäätöksen kiemurat? Testaa tietosi

    Testaa, mitä hyvin tunnet taloyhtiön tilinpäätöksen

    Kymmenissätuhansissa taloyhtiöissä kokoonnutaan vuosittain kuulemaan, kun isännöitsijä luettelee tilinpäätöksestä vaikeaselkoisia termejä kokousväelle. Tilinpäätöksen riveillä on kuitenkin tärkeää tietoa siitä, miten hallitus ja isännöitsijä ovat hoitaneet osakkeenomistajien rahoja. Tunnetko taloyhtiön tilinpäätöksen? Tarkista tietosi ja vastaa seitsemään kysymykseen.

  • Testaa sananvapauden rajoja – mitä netissä saa sanoa?

    Mitä netissä oikeasti saa sanoa?

    Missä menee asiattomuuden ja laittomuuden raja? Mitä netissä saa sanoa ja minkälaisten viestien jälkeen alkaa tulla nettipoliiseilta yhteydenottoja? Tee Yle Oppimisen testi ja tsekkaa miten hyvin sinulla on sananvapauden rajat hallussa. Nettipoliisi, vanhempi konstaapeli Jarno Saarinen kommentoi internetistä lainattujen kirjoitusten laillisuutta.

  • Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä

    Suosittelualgoritmit pitävät sinut kuplassa

    Näin sinua ohjataan Facebookissa ja internetissä Oletko huomannut että törmäät jatkuvasti samojen ihmisten juttuihin somessa? Näetkö netissä useimmiten mielipiteitä, joista olet samaa mieltä? Jos kuulostaa tutulta, niin olet luultavasti joutunut suosittelualgoritmien aiheuttamaan informaatiokuplaan.

  • Filosofia

    Filosofia on maailman vanhin tiede. Se opettaa ajattelemaan ja parantaa ongelmien ratkaisukykyä. Parhaimmillaan filosofia johtaa ihmisen ja maailman olemassaolon syvälliseen ymmärtämiseen.

  • Historia, Suomi

    Minkälainen maamme oli ennen? Tunnelmakuvia menneisyydestä. Historian havinaa. Tapahtumia asiantuntijoiden ja aikalaisten kertomana.

  • Historia, maailma

    Elämää, mysteereitä ja saavutuksia. Historiallisia tapahtumia, tappioita ja voittoja. Artikkelit perustuvat Ylen televisio- ja radio-ohjelmiin.

  • Suomalaiset juhlapäivät

    Juhlapäivät ovat kirkollisia, valtiollisia tai muuten vain vakiintuneita päiviä, joita juhlistetaan monin tavoin. Ne liittyvät usein uskontoon tai kansalliseen historiaan. Tutustu suomalaisiin juhlapäiviin, niiden historiaan ja merkitykseen.

  • Työelämä

    Apua ammatinvalintaan, yrittäjyyden MP3-kurssi.

  • Yhteiskunta

    Miksi demokratia on tärkeää?

    Miksi demokratia on tärkeää? Entä jos sinä saisit olla hetken vallan kahvassa?