Hyppää pääsisältöön

Essi Luttinen on maailman ensimmäisen mobiilioopperan tähti

Logo

Maailman ensimmäinen mobiiliooppera Omnivore valmistui lopulta ja on ladattavissa iOS ja Android-käyttöjärjestelmiin. iPad-versio tulee pian, mutta iPhone-versio toimii myös iPadissa. Omnivore on käyttäjilleen ilmainen mobiilidatan siirtomaksuja lukuun ottamatta.

Mezzosopraano Essi Luttinen heittäytyi täysillä uuden oopperan tekemiseen

Essi Luttinen. KUVA Laila Kangas / Yle.Essi Luttinen, mitkä olivat ajatuksesi, kun näit ensimmäiset valmiit palat tästä mobiilioopperasta?
"Kaikenlaiset ajatukset vilistivät silloin mielessä. Tämähän on minulle ihan uusi taidemuoto. Olen tottunut siihen että ooppera on live-taidemuoto ja kaikki tapahtuu näyttämöllä. Tässä kaikki tuodaan teknisten laitteiden toteutettavaksi. Myös se on uutta että musiikki äänitetään. Ja jo pelkästään se, että kyse on nykymusiikista, ihan uudesta musiikista, josta ei ole referenssejä entuudestaan, on haastavaa. Ei ole mihin verrata."

"Myös kameran edessä näytteleminen, se että tehdään video- tai elokuvataidetta samalla, oli uutta. Siinä katsoja tulee todella lähelle."

Kuinka paljon kaipasit ohjeistusta oopperan tekovaiheessa, kun sitä tehtiinkin kameralle eikä saliyleisölle?
"Toki siinä on ohjaaja ja myös kuvaaja tärkeässä roolissa, koska he katsoivat sitä minun tekemistäni kameran toiselta puolelta. Minun oli hyvin vähän mahdollisuuksia nähdä materiaaleja siinä prosessin aikana ja nyt kun olen nähnyt lopputuloksen, niin toki tulee mieleen, että voi kun olisin nähnyt tuon tilanteen siellä matkan varrella, niin olisin voinut paremmin tuoda esille jonkin tunnetilan."

"Itselleni on tärkeää, että se mitä ilmaisen näyttämöllisesti, vahvistaa sitä mitä musiikissa on dramaturgisesti haluttu sanoa. Että nämä kaksi asiaa menevät hyvin yhteen."

"Mutta tätä oopperaa katsoessa tulee myös onnistumisen tunne, koska minusta tässä on onnistuttu tuomaan samaan pakettiin paljon erilaisia asioita, erilaisia näkökulmia, sanomaa ja koskettavuutta, huumoria, erotiikkaa ja vähän kaikkea. Tässä on luotu oma tyylilaji. Kukaan ei ole tehnyt tällaista aikaisemmin eli tämä on pitänyt luoda kokonaan alusta."

Entä laulutekniikan näkökulmasta, pitikö jotain tehdä toisin kuin oopperalavalla?
"Säveltäjä Miika Hyytiäinen on lähtökohtaisesti kirjoittanut aika tarkan partituurin ja paljon esitysohjeita laulajalle. Kyllä äänitystilanteessa sai tosissaan lukea nuotteja ja käyttää ääntä monipuolisesti. Miika pyysi kokeilemaan monia erilaisia äänenkäyttötapoja ja monenlaisia vibratoja ja välillä ei vibratoa lainkaan."

"Isolla näyttämöllä nämä keinot eivät ole niin hyviä, koska yleisö on kymmenien metrien päässä esiintyjästä. Kun mikrofoni on siinä ihan nenän edessä, se pystyy nappaamaan paljon hienovaraisempia asioita."

"Muistan hyvin ne äänityspäivät studiossa kolme vuotta sitten. Ne olivat haastavia päiviä."

Jos lyhyesti kuvailet tätä mobiilioopperaa, niin mikä se on?
"Se on ehkä vastaus nykypäivän teknologiseen ympäristöön. Kännykät ovat koko ajan joka ikisessä hetkessä mukana. Me elämme niin niiden kautta. Emme ole niiden kautta vain yhteydessä toisiimme vaan niiden kautta haetaan kaikkia vastauksia kaikkeen. Tässä tapauksessa taide tuodaan teknologiseen maailmaan kuitenkin niin, että siinä säilyy taiteen perusmerkitys. Ehkä tämä mobiiliooppera on jotain sellaista."

Säveltäjä Miika Hyytiäiselle oopperan säveltäminen oli monen vuoden prosessi

Miika Hyytiäinen. KUVA Laila Kangas / Yle.

Miika Hyytiäinen, kuinka sävelletään mobiiliooppera?
"Ensin tarvitaan muutama vuosi tutkimustyötä. Käydään läpi erilaisia kännyköiden näyttöjä ja ennen kaikkea kännyköiden kaiuttimia. Sitten todetaan että ne ovat ihan mahdottomia. Siinä vaiheessa menetetään toivo lopullisesti, kunnes todetaan, että eiköhän tähän saa jotain onnistumaan."

"Sitten alkaa kokeilu. Kokeillaan millaiset äänet ja millaiset materiaalit kännykässä toimivat ja niin asialle alkaa löytyä raamit."

Millaiset äänet kännykässä toimivat?
"Se on aika monimutkainen asia, mutta lyhyesti voi todeta että matalat äänet ovat hankalia. Myöskään yhtäaikaiset asiat eivät toimi, koska ne vaativat keskittymistä, mikä ei nykyisessä kännykkäkäytössä oikein toimi."

"Näiden asioiden vuoksi Omnivoressa on käytetty vain kolmea instrumenttia, kanteletta, kotoa ja klarinettia ja solistina on mezzosopraano. Näillä saadaan aikaan graafinen ja tarkasti rajattu musiikillinen maailma."

Millaisessa ympäristössä kännykkäyleisö katsoo oopperaa?
"Itse olen ajatellut niin, että 'normaalia' oopperaa katsotaan hiljaisessa ja akustisesti suunnitellussa tilassa muiden ihmisten kanssa. Mobiiliooppera on ihan eri juttu. Olen mielessäni kuvitellut katsojan, joka istuu bussipysäkillä ja muistaa että ai niin, eilen aloin katsoa sitä mobiilioopperaa. Nyt pitääkin katsoa seuraava jakso siitä. Siellä sitten syysmyrskyn pauhatessa voi rauhoittaa hetken itselleen ja katsoa seuraavan osan kännykkäoopperaa."

Eli tässä oopperassa on osia?
"Kyllä, tässä oopperassa on seitsemän osaa eli se muodostuu ikään kuin seitsemästä päivästä. Ooppera käsittelee ruokaa (Omnivore = Kaikkiruokainen). Jokainen osa tuo uuden näkökulman ruokaan, ruokakulttuuriin ja ruoan historiaan. Ja myös ruoan aiheuttamiin intohimoihin."

Millaisilla sanoilla markkinoisit tätä oopperaa?
"Tämä on kokeileva. Sanaan voi kytkeä negatiivisen latauksen, mutta minun mielestäni kokeileva antaa mahdollisuuden tehdä uutta, tehdä rohkeasti sellaista mitä ei aikaisemmin ole tehty."

"Tämä on myös lämmin. Ja henkilökohtainen. Ei välttämättä niin, että tässä olisi jotain paljastuksia. Mutta päähenkilö 'O', joka tässä seikkailee, kertoo rivien välissä aika paljon ja aika herkkiäkin asioita itsestään. Ja sellaisella intiimiydellä, johon perinteisessä oopperassa ei ole totuttu."

Kun ryhdyt tekemään seuraavaa mobiilioopperaa, niin mitä silloin teet toisin?
"No ensinnäkin tämän ensimmäisen oopperan työprosessi on ollut aika pitkä. Säveltämisen aloitushetkestä valmiiseen lopputulokseen on kulunut useita vuosia. Siinä ajassa omat musiikilliset näkökulmani ovat muuttuneet ja jopa persoonallisuuskin ehkä vähän."

"Mutta olen vieläkin tähän kokeelliseen osioon erittäin tyytyväinen. Siihen että on mahdollista tehdä kompakti kokonaisuus, joka pysyy kasassa näin äärimmäisessä mediassa."

"Tietysti kännyköissä on olemassa vielä paljon mahdollisuuksia, joita tässä ei ole käytetty. Voi olla että seuraavassa mobiilioopperassa on ominaisuuksia, jotka silloinen tekniikka ja laitteisto mahdollistavat."

Omnivore-oopperan tekijäjoukkoa, kuvassa vasemmalta:
Joni Nieminen, logistiikka, Hansku Kurkela, tuottaja, Miika Hyytiäinen, säveltäjä, Jaakko Nousiainen, käsikirjoittaja & ohjaaja, Essi Luttinen, mezzo-saoparrano "O", Eetu Lipponen, kuvaus & leikkaus, Kukka Sand, meikit & hiukset, Roy Haapakoski, graafinen suunnittelu, ja Suvi Matinaro, puvustus.

Omnivore-oopperan tekijäjoukkoa.

Omnivoren toteutusta ovat tukeneet muun muassa Suomen Kansallisooppera ja Sibelius-Akatemia.

Tutustu tekijäjoukon blogiin.

Omnivore Facebookissa.

Teksti & kuvat Laila Kangas

Julkaistu 16.10.2012

Kommentit