Hyppää pääsisältöön

Yhä useampi suomalaisbändi tarvitsee manageria – murros tapahtumassa

Palkittu suomalaismanageri Virpi Immonen uskoo, että managerin tarve kasvaa rajusti lähitulevaisuudessa suomalaisbändien keskuudessa musiikkiviennin kasvun myötä.

Michael Monroe Ruisrockissa // Kuva: Tomi Mikola

Kasvaneeseen kysyntään vastaa omalta osaltaan juuri perustettu manageritoimisto Fullsteam Management, joka aloittaa toimintansa 1. tammikuuta vuonna 2013.

- Musiikkibisnes ammattimaistuu ja sitä myötä meillä on enemmän potentiaalisia vientiartisteja ja kansainväliset markkinat avautuu yhä enemmän. Tarvitaan enemmän ja enemmän ammattitaitoisia managereita, jotka pystyvät viemään artistit hieman pidemmälle kuin he itse pystyisivät. Lisäksi nykyään trendinä on ollut se, että artistit hakevat manageria myös Suomen markkinoille, uuden manageritoimiston toimitusjohtaja Virpi Immonen kertoo YleX:lle.

Managerin tehtävänä on miettiä myös uusia ansaintalogiikoita edustamilleen bändeille levymyynnin hiipuessa.

- Yksi syy siihen on se, että musiikin tulovirrat ovat hieman muuttuneet. Enää perinteiset levymyynti ja keikkailu eivät ole ne ainoat tulovirrat artisteille, vaan tuloja pitää hankkia myös muualta. Artistin uran kokonaisvaltainen hoitaminen, tulovirtojen koordinointi ja hallinnointi on yksi tärkeimpiä syitä, miksi artisti hakee itselleen manageria ja myös se että managerit pystyvät miettimään tässä uudistuvassa musiikkibisneksessä, millaisia ratkaisuja kannattaisi tehdä, että artisti pysyisi vielä leivässä, toimitusjohtaja perustelee.

Immosen mukaan Suomeen tarvitaan lisää managereita.

- Nähdään se miksi manageribisnes on ollut maailmalla niin vahvasti nousussa jo pitkän aikaa. Suomessa tämä on vielä uusi ilmiö, mutta puhutaan kasvavasta ja aika pienestä alasta vielä täällä, mutta selkeästi tulevaisuuden alasta, Immonen tietää.

Managerilla tärkeä rooli maailmanvalloituksessa

- Ulkomailla halutaan yleensä puhua ensin managerin kanssa. Mehän puhutaan bisneksestä ja bisnesasiat halutaan yleensä pitää pois bändeiltä, koska aika useat yhteistyökumppanit haluaa pitää sen suhteen artistiin hyvänä ja välillä bisneksen puolella joudutaan käsittelemään aika vaikeita asioita ja väittelemään yksityiskohdista ja sopimuksista. Toki meillä on myös se ammattitaito siihen ja artisteilla on se oma ammattitaito, johon meistä ei kukaan pystyisi. Artisti pystyy keskittymään enemmän luovaan työhön, kun manageri hoitaa bisnespuolen, Immonen selittää.

Manageri näkee selvän murroksen suomalaisessa musabisneksessä.

- Mä näen sen asian niin, että tulevaisuudessa on mahdollista, että artistilla on vain manageri. Ei ole välttämättä enää sitä koko verkostoa ympärillä, kuten levy-yhtiö, ohjelmatoimisto ja markkinointi-ihmisiä, vaan managerin kautta hoidetaan keikkamyynnit ja jakelut ja muut. Toki jatkossakin tarvitaan yhteistyökumppaneita, mutta luulen että malli muuttuu, hän perustelee.

Pitkän linjan manageri ehdottaa uutta mallia.

- Se voi olla artistin oma levymerkki tai oma yhtiö. Siihen suuntaan mennään enemmän ja enemmän ja artistit tulevat omistamaan enemmän omia oikeuksia asioihin ja siihen tarvitaan manageria. Näen että siihen ollaan vahvasti menossa, mutta edelleenkin tarvitaan julkaisijoita ja jakelijoita, mutta omistusoikeudet ja omistuspohja muuttuu ja on muuttunut jo. Artistit eivät myy vain kaikkia oikeuksia yhteistyökumppaneille, vaan he perustavat omia yrityksiä, jonka kautta hallinnoidaan kaikkia oikeuksia ja niitä vain lisensioidaan eteenpäin, Immonen päättää.

Virpi Immonen edustaa muun muassa Michael Monroeta ja Von Hertzen Brothersia.

Lähteet: Fullsteam, YleX