Hyppää pääsisältöön

Suomalaiset oppilaitokset heräävät kasvavan pelialan tarpeisiin: Hautuuko täällä seuraava Angry Birds?

Suomalaiset pelitalot joutuvat usein palkkaamaan työvoimaa ulkomailta, kun Suomessa ei riitä osaajia alati kasvaville markkinoille. Opinahjot ovat onneksi heränneet paikkaamaan ongelmaa.

Pelialan opiskelupaikat esittelyssä // Kuva: Maria Rautio

Suomessa pelialaa voi opiskella muun muassa Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, Turun ammattikorkeakoulussa ja Helsingin Metropoliassa. Suomalaisten pelitalojen viime vuosien huima menestys on pistänyt vipinää oppilaitoksiin, ja tänä syksynä ja ensi keväänä monissa ammattikorkeakouluissa voikin suuntautua yksinomaan pelialaan.

- Olemme kuusi vuotta opettaneet peliohjelmointia ohjelmistotekniikan nimellä, mutta vasta nyt syksyllä saimme kovalla työllä vaihdettua koulutussuuntauksen nimen peliohjelmoinniksi. 240 opintopisteestä 130 liittyy suoraan pelialaan, kertoo Kymenlaakson ammattikorkeakoulun GameLabin laboratorioinsinööri Marko Oras.

Helsingin DigiExpo-tapahtumassa on viikonlopun ajan esillä Kymenlaakson AMK:n lisäksi kuusi muuta oppilaitosta, joissa pelialaa on mahdollista opiskella. Muun muassa Turun AMK:ssa on tänä syksynä alkanut peliteknologian suuntautumisvaihtoehto ja Metropoliassa käynnistyy ensi keväänä pelikehittämisen laboratorio. Kymenlaakson AMK:ssa alkaa ensi syksyllä englanninkielinen pelinsuunnittelun koulutusohjelma.

- Koko ajan puhutaan, ettei alalla ole tarpeeksi tekijöitä ja markkinat vain kasvavat. Pelitalot etsivät koko ajan uusia tekijöitä, joten olemme iloisia, että saamme aloittaa uuden koulutusohjelman, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Game Design -koulutusohjelmavastaava Suvi Pylvänen hymyilee.

- Ehdottomasti Suomessa on aivan liian vähän osaajia markkinoiden tarpeisiin. Oppilaitoksissa ollaan pikkuhiljaa myös heräämässä siihen. Eri oppilaitokset myös tekevät paljon yhteistyötä ja varmistavat, että saamme juuri oikeanlaisia osaajia tarpeeksi, ettei homma lähde lapasesta, Marko Oras jatkaa.

Seuraavaa hittiä odotellessa

Digimedian toisen vuoden opiskelija Lauri Kuparinen Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta on aina haaveillut pelien tekemisestä.

- Hienoa, että nykyään voi opiskella alaa ja saada siitä jopa työ. Jos on tarpeeksi motivaatiota ja opiskelee hyvin, työnäkymät ovat Suomessakin hyvät. Tietysti haluaisin kehitellä seuraavan Max Paynen tai Alan Waken, omaa Awakening-peliään puolen vuoden ajan kehitellyt Kuparinen haaveilee.

Kymenlaakson AMK:n GameLabin Oras uskoo, että uusia suomalaisia hittejä tulee totta kai lisää.

- Esimerkiksi Supercell ja Red Lynx ovat hyviä pelitaloja, ja lisää tulee koko ajan. Kukaan ei tiedä, mikä on se seuraava "the peli", se vaan tulee jostain.

Suomalaista peliteollisuutta uudessa kirjassaan Pelisukupolvi. Suomalainen menestystarina Max Paynesta Angry Birdsiin käsitelleen Jani Niipolan Max Paynesta Angry Birdsiin - miten suomalaiset hittipelit valloittivat maailman? hyviä pelejä tehdään Suomessa koko ajan, mutta ihmiset eivät vain tiedä niiden olemassaolosta. Niipolan mukaan Angry Birdsin kehitellyt Rovio hallitsee erityisesti markkinointipuolen, ja juurikin markkinointi on se, mikä tekee hitin. Marko Oras allekirjoittaa väitteen.

- Pitää saada alan opiskelija tajuamaan se markkinoinnin tärkeys. Jostain syystä kirjoittaminen ja markkinointi on insinööreille vaikeaa, mutta sana pitää saada yleisölle. Ilman sitä niitä pelejä ei löydetä.

Lähteet: YleX