Hyppää pääsisältöön

Matti Uotila – kun uni ei tule

Oululainen Matti Uotila kärsii nukahtamisvaikeuksista. Kaikki kotikonstitkin on kokeiltu, mutta mikään ei tunnu auttavan.

– Uni ei yksinkertaisesti tule. Vaikka mulla olisi hyvä olla, hyvin väsynyt ja rauhallinen olo peiton alla, en vaan loppujen lopuksi nukahda. Ja kun sitä vaihdetta on kestänyt jonkin aikaa, mikä tuntuu ikuisuudelta, alkaa olla jo ihan mahdotonta nukahtaa. Sitten on parempi nousta sängystä ylös, tehdä hetki jotain muuta ja yrittää hetken päästä uudestaan, Matti kertoo.

– Mun unettomuus on ensisijaisesti vaikeutta nukahtaa. Sen jälkeen, kun nukahdan, nukun yleensä hyvin ja mua on erittäin hankala saada hereille, Uotila naurahtaa.

Matti Uotila ei ole ainoa univaikeuksien kanssa sängyssä piehtaroiva suomalainen. Usein univaikeuksiin löytyy syy stressistä ja elämäntavoista. Samankaltaisia syitä Mattikin arvelee univaikeuksiensa taustalla olevan.

– Mun nukkumiset on ollut hyvin epäsäännöllisiä todella pitkän aikaa. Todennäköisesti vaikeudet johtuvat elämäntilanteesta ja stressistä, kuten työ- ja opiskelupaineista.

– Analysoin ehkä liiaksikin kaikkea. Selviäisin ehkä vähän helpommalla, jos en ottaisi kaikkea niin tosissaan ja ajattelisi liian pitkälle, Matti Uotila miettii.

Unettomuus vaikuttaa kaikkeen

Matti Uotilan päivät koostuvat lähinnä töistä ja urheiluharrastuksista sekä kissojen hoidosta. Väsyneenä kaikki on kuitenkin paljon raskaampaa eikä mitään oikein jaksa tehdä kunnolla.

YLE Akuutti– Mun harrastukset on pääasiassa liikuntapainotteisia ja väsymyksellä on niihin huomattavia vaikutuksia. Esimerkiksi väsyneenä en välttämättä jaksa lähteä pyöräilemään, uimaan tai juoksemaan ollenkaan, mutta miekkailusta tykkään niin paljon, että käyn lähestulkoon kaikki treenit, missä vaan voi käydä, Matti Uotila kertoo.

– Miekkailu vaatii keskittymistä, nopeita refleksejä, nopeaa reagointia ja se ei onnistu väsyneenä, Uotila vielä lisää.

Sitten ovat työt ja opiskelut. Pääasiassa etätöitä tekevälle Uotilalle sopii erinomaisesti vapaus tehdä töitä silloin, kun se itselle parhaiten sopii, mutta entäs silloin, kun töitä pitäisi olla tekemässä juuri tiettyyn aikaan?

YLE Akuutti– Vähäisistä unista on ikävä kyllä todella paljon haittaa. Jos olen ehtinyt vaikka nukkua kolme tuntia ja sitten pitäisi jaksaa kokonainen päivä töitä ja vielä illalla treenit, niin ei siitä meinaa tulla mitään. Kova väsymys saattaa tulla jo iltapäivällä ja sitten ilta on kyllä ihan mahdotonta jaksaa, Matti miettii.

”Jos muu maailma eläis samassa tahdissa”

Mitä jos vuorokausi ei olisikaan 24 tuntia? Ainakin Matti Uotila voisi olla tyytyväisempi, jos kaikki muut eläisivät hänen kanssaan samassa rytmissä.

– Mun pitäisi elää ainakin 26 tai 28 tuntista vuorokautta. Jos herään aamulla normaaliaikaan, mulla tulee uni seuraavana yönä huomattavan myöhään. Sitten herään seuraavana päivänä jälleen myöhemmin ja sykli siirtyy koko ajan eteenpäin. Periaatteessa mulla ei olisi mitään ongelmaa sen kanssa, jos muu maailma eläis samassa tahdissa, Matti Uotila pohtii.

Vajaa vuosi sitten Uotila kokeili muiden kotikonstien ohella kiinteää heräämisaikaa univaikeuksiensa avuksi.

YLE Akuutti– Kokeilin hyvin pitkän aikaa kiinteää heräämisaikaa. Heräsin joka aamu, viikonloppunakin, kahdeksalta ja se tuntui toimivan jossain määrin, mutta en silti saanut unta ajoissa ja yöt jäivät lyhyeksi. Aloin sitten varastamaan unitunteja sieltä aamusta nukkumalla pidempään, ensin yhdeksään, kymmeneen, yhteentoista ja joskus jopa puoleenpäivään, ja sitten se kokeilu unohtui kokonaan.

– Mutta sitä voisin kokeilla vielä uudestaan, Matti Uotila vielä lisää.

Toimittaja: MIRA PELO

Lue lisää:

Apua unettomuuteen haitallisten ajattelumallien muuttamisella

Väsykysely: joka toinen meistä kärsii väsymysoireista

Prisma Studio testasi: älylaitteiden sininen valo siirtää unirytmiä

Suomalaiset vinkkaavat: näin nukut paremmin

Älä usko näitä nukahtamisvinkkejä!

Lepo seuraava megatrendi vai elävä tasapaino unen, levon ja aktiivisuuden välillä?

10 hyvää syytä nukkua paremmin

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 27.11.2015