Hyppää pääsisältöön

Köyhyysleikissä koululaiset kokeilivat käytännössä, mitä on olla kehitysmaalainen

Vuonna 1973 Pirkkalassa kolmessa koulussa toteutettiin köyhyysleikki. Kahden viikon ajan kestäneessä kokeilussa oppilaat muun muassa rakensivat hökkelikylän ja heiltä kiellettiin väliaikaisesti kouluruoka. Näiden ja muiden käytännön kokeilujen tarkoituksena oli saada oppilaat ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat maailman lasten ja nuorten elämänlaatuun.

Pirkkalan köyhyysleikissä oli mukana oppilaita ala- ja yläasteelta sekä lukiosta. Vanhemmat oppilaat opiskelivat maailman elintasoeroja tekemällä ryhmätöitä ja esittämällä kysymyksiä eri järjestöjen edustajille. Käytännönläheisimmät ja mielenkiintoisimmat kokeilut tapahtuivat ala-asteella.

Kun Pirkkalan ala-asteen kuudesluokkalaisilta kielletään lämmin höyryävä kouluruoka, ryhtyvät kehitysmaalaisia leikkivät lapset ulvomaan pettymyksestä. Hymyt lasten suupielissä muistuttavat kuitenkin, että kyseessä on vain kokeilu. Seuraavaksi lapset taputtavat tahdissa ja huutavat: ”Nälkä! Nälkä!”

Opettaja kiertää kysymässä, miltä tuntuu olla kehitysmaalainen. Vastaukset ovat yksikantaisia:

”Siinähän se menettelee, mutta se on aika paha juttu, kun on nälkä. Kaikille pitäisi antaa ruokaa”, sanoo kuudesluokkalainen Olli-Pekka.

Pian lapset päästetään pälkähästä ja he saavat hakea ruokaa. Syömisen jälkeen nuoret arvioivat kapinahengen lisääntyneen nälän takia.

Taloudellista eriarvoisuutta havainnollistettiin ryhmätyöleikissä, jossa oppilaille jaettiin eri summa paperirahaa kolmesta markasta 150 markkaan. Arvotulla rahamäärällä piti ostaa materiaali, jota sitten käytettäisiin ryhmätöissä. Viesti meni perille: lapsista ei ollut oikein, että jotkut saivat enemmän paperirahaa ryhmätyötä varten kuin toiset.

Ala-astelaisten köyhyysleikki huipentui hökkelikylän rakentamiseen ja mielenosoitukseen, joka sujui tietenkin rauhanomaisesti ja ilman poliiseja. Hökkelikylää kävi tervehtimässä myös pääministeri Kalevi Sorsa.

Kokeilun ongelmaksi muodostuivat kriittisen materiaalin puute sekä tavallisuudesta poikkeavien työtapojen käyttö. Ohjelma käsittelee jo mediakritiikkiä käyttämättä tätä sanaa: naiskertoja muistuttaa, että suurin osa lehdissä olevasta materiaalista on vain vanhoja ennakkoluuloja tukevaa. Myös viestin perille meneminen on hankalaa, kun käsiteltävät asiat ovat niin kaukana omasta todellisuudesta.

Koulun pihalla haastatellut ala-astelaiset tuntuivat kuitenkin sisäistäneen ainakin sen, että köyhien kehitysmaiden asukkailla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kuin heillä.

Tietolaatikko

Köyhyysleikissä oli 12.–24. maaliskuuta 1973 mukana Pirkkalan peruskoulun ala-asteen kirkonkylän koulu, peruskoulun yläaste sekä yhtenäislukio. Oppilaita kokeilussa oli mukana 520 ja opettajia 39.

Köyhyysleikki toteutettiin YK-liiton aloitteesta ja kokeilun onnistumista seurattiin Tampereen yliopistossa. Kokeilussa lapset tarkastelisivat lasten ja nuorten asemaa ympäri maailman. Kohteet oli valittu eri maanosista ja niiden kohdalla tarkasteltiin koulutusta, ruokavaliota, terveyttä ja työllisyyttä.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto