Hyppää pääsisältöön

Miten olut ja limonadi päätyvät janoisten kurkkuihin?

Vuoden 1959 mainoksessa janoiset ihmiset pyyhkivät hikeä otsiltaan ja taustalla kuuluu veden kielelle saava janojuoman virtaaminen lasiin. Mainos näyttää oluen ja virvoitusjuomien valmistuksen vaihe vaiheelta opettavaisen selostuksen avittamana.

Kaunis värimainos vie Sinebrychoffin suurtehtaalle, jossa oluen tarina kerrotaan pellolta pulloon. Käymisvaihe on herkullista seurattavaa, kun suuret altaat ovat täynnä kermavaahdolta muistuttavaa vaahtoa.

Mainos kertoo myös mielenkiintoisia tilastoja: Sinebrychoffin tehtaalla valmistetaan vuosittain noin 80 miljoonaa pulloa juomia. Jos tehtaan yhden päivän myynti sijoitettaisiin tien varteen matkalla Helsinki–Utsjoki, olisi janoista kulkijaa odottamassa pullo joka kahden metrin päässä.

Mutta janohan on myös niillä, jotka eivät olutta halua tai saa juoda! Seuraavaksi näemmekin limonadien valmistuksen, joihin käytetään "etelän auringon alla kypsyneitä ihania hedelmiä ja luonnon mehua, mutta myös raikkaita kotimaisia marjoja ja hedelmiä".

Kun virvoitusjuoman eri aineet on pullotettu, juomat vaeltavat karuselliin, jossa juoman eri aineet sekoittuvat.

Mainoksen lopussa kerrataan Sinebrychoffin siihenastinen historia kahden miehen olutkeskustelujen kautta alle minuutissa ja näytetään olutpanimon keidas, jossa ihmiset nauttivat janojuomia ja voivat keskustella hartaasti, sillä suun kuivumisesta ei ole pelkoa.

Teksti: Sonja Fogelholm

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto