Hyppää pääsisältöön

Entinen mainosmies matkasaarnaa hyvästä palvelusta

Keitä varten tulet töihin? Miksi teet sitä, mitä teet? Entinen mainosmies Olli Linjala luennoi yrityksille itsetunnosta, vastuusta ja hyvästä palvelusta. Yhdenillan pysäkki -ohjelman haastattelussa 1995 Linjala puhuu halusta tuottaa hyvää mieltä. Kamera seuraa myös Linjalaa luennoimassa yrityksille positiivisuuden ilosanomaa.

Olli Linjala havahtui itsemurhaa haudottuaan siihen, että elämä on yhtä konkurssia suurempaa, ja että hänellä on sana hallussa ihmisten positiviisuudesta puhuttaessa.

Sysäyksen hyvästä palvelusta saarnaamiseen hän sai omasta terveyskeskuskokemuksestaan. Itse toimenpiteet tehtiin tehokkaasti ja kivuttomasti, mutta hyvän palvelun puuttuminen ja ei mulle kuulu -asenne sai Linjalan ärtyneeksi. Henkilökunnanhan pitäisi olla töissä ihmistä varten.

Asiakkaiden hyvän palvelemisen lisäksi Linjala puhuu myös työyhteisön hengestä. Ihmiset muodostavat työyhteisön, eikä johtaja pärjää ilman alaisiaan. Linjalan mukaan menestyvissä yrityksissä on jo huomattu henkilökunnan hyvinvoinnin merkitys.

Linjala kuuluttaa, että kaikissa ihmissuhteissa tunne on avainsana. Tulee olla avoin ja vilpitön ja haluta tuottaa toiselle hyvää mieltä. Sanoja suurempi merkitys on olemuksella: sillä miten käyttäytyy ja käyttää ääntään.

Olli Linjala kertoo ajatuksistaan Yhdenillan pysäkki -ohjelman haastattelussa. Ohjelmassa seurataan myös Linjalaa luennoimassa työpaikoilla sekä omissa arkiympyröissään puhumassa rutiinien pakonomaisuudesta. Lopuksi Linjala vielä lausuu runonsa Onneni nimi.

Teksti: Elina Yli-Ojanperä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto