Hyppää pääsisältöön

Intohimoiset tekijät - Mikko Lehtola meets Oiva Toikka ja Kaj Franck

Oiva, pöytä ja Kaj Franck. Intohimoiset tekijät - Mikko Lehtola meets Oiva Toikka ja Kaj Franck. Kuva: Ulla Vuorela

 

- Se alkoi keramiikkakerhosta joitain vuosia sitten. Lukioikäisenä olin jo intohimoisesti kiinnostunut keramiikasta, mutta aikuisiällä aloitettu vakavampi harrastaminen vei täysin mennessään, selittää graafikko Mikko Lehtola.

- Tein keramiikkaa aina yömyöhäisellä kun oli töiden jälkeen mahdollista.

Pian Lehtola ei enää halunnut katsella "päivisin tyhjiä käsiään". Tietokoneella tehty virtuaalinen työ jätti olon tyhjäksi, ja Lehtola haki opiskelemaan keramiikka- ja lasitaidetta Aalto-yliopiston Taideteolliseen korkeakouluun.

Tässä koneellistuneessa ajassamme on tosi iso käsillä tekemisen vaje.
- Tässä koneellistuneessa ajassamme on tosi iso käsillä tekemisen vaje. Se on harmi, sillä - tutkitusti - omin käsin tekeminen vahvistaa otetta elämästä.

Nykyisin Lehtola puhaltaa lasia koululla ja muotoilee keramiikasta astioita, koruja ja taidetta. Graafikon töitään hän ei ole silti vielä kokonaan jättänyt, päivätyö on vain muuttunut iltatyöksi.

Mikko Arto Juhani, Hiutale. Kuva: Mikko Lehtola, www.mikkoartojuhani.com

Mestarit sanoittavat ajatuksia muotoilusta

Syksyllä 2012 Mikko Lehtola istui graafikon-työpöytänsä ääreen erityisen innostuneena: tuottaja ja ohjaaja Nina Stenros Yleltä oli jo kesällä pyytänyt Lehtolaa mukaan projektiin, jossa osaset napsahtivat enemmän kuin kohdilleen.

- Pääsin tekemään Oiva, pöytä ja Kaj Franck -dokumenttiin graafisen ilmeen sekä liudan efektejä, joissa muun muassa Arabian tehtaalla kuvatun rappukäytävän seinille upotettiin mustavalkoista arkistomateriaalia.

Valmiissa dokumentissa Lehtolan efektit ovat pysähdyttävän kauniita. Efektoidun, kymmenen sekunnin dokumenttipätkän tekemiseen kuluu helposti neljän, viiden tunnin työ.

- Sen lisäksi myös fiilistelyyn ja lopputuloksen katsomiseen rauhassa pitää olla riittävästi aikaa. Kuvattuun kuvaan tulevissa efekteissä yhteistyö leikkaajan kanssa on hyvin tärkeää.

Lehtola upposi dokkarinteossa idoliensa maailmaan: 30. joulukuuta ensi kertaa esitettävä dokumentti on henkilökuva muotoiluikoni Kaj Franckista aikalaisten kertomana.

Kaj Franck oli muutakin kuin Kilta tai Teema.
Toini Muona, Gunnel Nyman ja moni muu vilahtavat arkistomateriaaleissa; Franckin tunteneet ihmiset kertovat anekdootteja kuuluisasta mutta persoonaltaan aika lailla tuntemattomaksi jääneestä miehestä. Kaj Franck oli muutakin kuin Kilta tai Teema. Pääkertoja dokumentissa on itseoikeutetusti Franckin pitkäaikainen kollega, lasitaiteilija Oiva Toikka.

Intohimoiset keramiikka- ja lasi-ihmiset Toikka, Franck ja Lehtola kohtasivat 2012 sattumanvaraisella aikajanalla.

- Oivan ja Kaj´n ajatusmaailmat resonoivat yllättävästi oman ajatusmaailmani kanssa. Moni oma ajatukseni muotoilusta sai sanat näiden kahden miehen kautta, Lehtola miettii.

- Ajatuksia herättävää on huomata, kuinka Franckin ja Toikan mielipiteet muotoilusta ovat äärettömän samanlaisia - vaikka heidän kädenjälkensä on täysin eri.

Visuaalisesti kiinnostavaa ja hienosti Franckia henkilönä kuvaavaa dokumenttia on nautinto katsella, ja se on myös harvinaista herkkua kaikille astioista ja suomalaisesta muotoilusta kiinnostuneille. Kaj Franckin omat kaitafilmimateriaalit 1950-60-luvuilta ovat dokumentin kirkkaita helmiä - kuten yllättävä löytö Arabian tehtaan vintiltäkin.

Oiva, pöytä ja Kaj Franck YLE Teema su 30.12. ja uudenvuodenpäivänä 1.1.2013.


Ohjaus J.P. Pulkkinen ja Nina Stenros. Käsikirjoitus J.P. Pulkkinen. Kuvaus: Petteri Lappalainen. Leikkaus: Petteri Kauhanen. Tuotanto Jouni Tulonen, Yle Kulttuuri 2012.

Kaj Franck Elävässä arkistossa:

Linkit: