
Netissä mainoksetkin saavat uuden elämän. Suuret yhtiöt pottuilevat suoraan toisilleen, ja fanit jakavat niitä kavereilleen tai tekevät niistä omia versioita. Verkossa on mahdollista kyykyttää, nostattaa kohua ja luoda kiinnostusta. Tämän tietävät myös yritykset, jotka potkivat toisiaan avoimesti haaraväliin.
Mikä saa kaiken tämän aikaan mainostamisen ympärillä? Tosiasia lienee, etteivät ihmiset, toisin kuin usein luullaan, oikeasti vihaa mainoksia. He vihaavat huonoja, ärsyttäviä ja joka puolelta silmien eteen tunkevia mainoksia. Älykäs, osuva mainonta on täysin eri asia.
Netissä leviävät videot todistavat myös sen, osa kuluttajista kiintyy mainokseen tai siinä esiteltävään tuotteeseen siinä määrin, että haluaa luoda niistä omia versioitaan – oli ne sitten tehty huumoritarkoituksessa tai ei. Ja se jos mikä luo kiinnostusta tehden mainoksista pikaisesti leviäviä viraalivideoita.
Hyviä esimerkkejä suurten yhtiöiden keskinäisestä nokittelusta ovat puhelinvalmistajat. Muun muassa kotimainen Nokia ja korealainen Samsung ovat julkaisseet mainoksia, joissa ne pottuilevat täysin avoimesti kilpakumppanilleen Applelle. Tarkoituksena oli tietysti nostattaa kohua Lumia- ja Galaxy-puhelinten ympärille.
Samsung vs. Apple
Samsung ja Apple ovat olleet tukkanuottasilla jo pitkään siitä huolimatta, että Apple ostaa suuren määrän komponentteja laitteisiinsa juuri Samsungilta. Eri puolilla maailmaa käytävien oikeustaistelujen lisäksi älypuhelinkuninkaat pottuilevat toisilleen nettimainoksissa, joissa ei paljoa tulkintaa tarvita.
Info: Tässä oli aikaisemmin ulkoinen upotus. Se on valitettavasti nyt poistettu.
Ei mennyt kuin viikko iPhone 5:n julkaisusta, kun Samsung oli jo teroittamassa pilkkakirvestä. Mainoksessa nähdään ihmisiä jonottamassa seuraavaa iPhonea samalla kun Samsungin Galaxy S3:n omistajat leimaavat Applen hehkuttamat ominaisuudet vanhoiksi. Osa jonottajista jopa pitää paikkaa vanhemmilleen, piiloajatuksena se, että eihän kukaan aikaansa seuraava nuori Iphonea enää osta.
Samanlaisia pilkkamainoksia Samsung on julkaissut aiemminkin, mutta joka kerta ne tuntuvat osuvan erinomaisesti maaliinsa, kuten tämä Galaxy 2:n mainos:
Videomainosten lisäksi Samsung on julkaissut Applea arvostelevia mainoksia myös printtimediassa ja katumainoksissa. Viimeisissä näistä nauretaan Applen epäonnistuneelle karttapalvelulle. Kuten arvata saattaa, tällaiset piikit leviävät kulovalkean tavoin verkossa.
Nokia vs. Apple
Toinen Applea piikitellyt puhelinvalmistaja on kotimainen Nokia, joka teki lokakampanjan iPhonea vastaan nostaakseen Lumia-puhelimia esiin Yhdysvalloissa. Kampanjan ytimenä oli Smartphone Beta Test -sivusto, jossa oli kolme ”salaista” videota siitä, miten iPhonelta näyttävän puhelimen heikkouksista on viis veisattu Applen kehityspalavereissa.
Esiin nostettiin mm. signaalin häviäminen, lasisen puhelimen helppo särkyminen ja näytön heikko luettavuus ulkona. Kun epäkohdat nousevat “palavereissa” esiin, ehdotetaan kieli poskella ihmisiä mm. käyttämään puhelintaan vain sisätiloissa. Heikon kestävyyden katsotaan vain edesauttavan puhelinten myyntiä.
Saaga jatkui Lumia 900 -mainoksessa, jossa Nokia ilmoittaa kaikkien aikaisempien älypuhelimien olleen vain osa suurta sosiaalista koetta, betatestausta.
Fanit vs. Apple
Applen mainosvideoiden harrastajaversioista on tullut jo oma taiteenmuotonsa netissä. Esimerkiksi uuden iPadin julkistuksesta menee yleensä vain pari päivää, kun tutun valkoisen taustan edessä tehdään hieman toisenlaista promootiota uudesta tulokkaasta. Alla olevassa videossa kurkkuharjaa saa iPad mini.
Applen mainoksissa ei ole tähtiä juuri vilissyt ennen vuotta 2012. Yllättäen leffatähti Samuel L. Jackson palkattiin luomaan hypeä puhetta ymmärtävälle Siri-avustajalle. Omituisen valinnan taustalla oli mainostoimiston nerokas näkemys siitä, että Jackson nauttii ehkä camp-henkisestäkin suosiosta netti-ihmisten keskuudessa.
Niinpä ei kestänyt kauaakaan, kun Jacksonin Siri-mainos oli alkanut elää omaa elämäänsä verkossa ja saanut fanien luovuuden pulppuamaan.