Hyppää pääsisältöön

Jumppaohjeita lonkan bursiittiin

Bursiitti on limapussin tulehdus, ja kun se on lonkassa, sitä kutsutaan trochanterin bursiitiksi, kansankielellä ronkaksi. Usein ronkkakipu on lihaksen kiinnityskohdan kiputila, mutta siellä voi olla myös limapussin tulehdus. Tässä muutama harjoitus, joilla lonkan bursiittia voi helpottaa:

Aloita kaikki harjoitukset varovasti. Jos tunnet kipua, vähennä rasitusta tai keskeytä. Tarvittaessa kysy lisäohjeita lääkäriltäsi.

1) Takareiden venytys

– Käy selinmakuulle vaikka oviaukkoon niin, että toinen jalka on maassa ja toinen ylhäällä seinää vasten. Suorista vähitellen pystyssä olevan jalan polvi. Venytyksen pitäisi tuntua takareidessä. Älä koukista selkääsi, pidä myös polvet suorana. Älä ojenna varpaitasi.


– Venytä aluksi ainakin minuutin ajan. Pidennä aikaa vähitellen, kunnes pystyt venyttämään kuusi minuuttia.


– Toista harjoitus muutaman kerran

2) Jalannostot sivulle

YLE Akuutti

– Makaa kyljelläsi, kipeä puoli ylhäällä. Pidä polvet suorana. Älä koukista lonkkaa tai selkää eteen tai taakse, vaan pysy suorassa linjassa.


– Nosta ylempää jalkaa kolmisenkymmentä senttiä maasta. Pidä jalkaa ylhäällä kuusi sekuntia ja laske rauhassa takaisin alas.


– Tee kymmenisen toistoa.

3) Simpukka

YLE Akuutti

– Makaa kyljelläsi, kipeä puoli ylhäällä. Laita tyyny pään alle, pidä polvet yhdessä, koukista jalat.


– Nosta ylempää polvea, mutta pidä jalkaterät yhdessä. Älä päästä lantiota taakse.


– Pidä asento kuusi sekuntia, laske jalka rauhassa takaisin alas ja lepää kymmenen sekuntia.


– Tee kymmenisen toistoa.

4) Etureiden venytys seisoen

YLE Akuutti

– Ota tueksesi vaikkapa tuoli. Taivuta toista jalkaa taakse, ota nilkasta kiinni samanpuoleisella kädellä.


– Pidä polvet yhdessä ja vedä koukussa olevaa jalkaa kohti pakaraa, kunnes tunnet venytyksen lonkan ja reiden etuosassa. Polven pitäisi osoittaa suoraan kohti maata, ei kääntyä sivulle.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Toista muutaman kerran.

5) Lonkan kierto

YLE Akuutti

– Käy selinmakuulle jalat suorana. Koukista toinen jalkasi, tartu siihen toisen puolen kädellä ja vedä polvea kevyesi kohti vastakkaista olkapäätä.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Toista muutaman kerran.

6) Polvet rintaan

YLE Akuutti

– Käy selinmakuulle polvet koukussa, jalkapohjat lattiaa vasten. Voit laittaa tyynyn pään alle.


– Nosta molemmat polvet rintaasi vasten. Käytä käsiä apuna. Pidä alaselkä kiinni lattiassa.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Palauta jalat takaisin aloitusasentoon.


– Toista muutaman kerran.

  • Kansanparantajia, aktivisteja ja parantavaa perunaa – Mosambikissa tieto on terveyttä

    Mosambikissa malarian riski on maailman suurin.

    Mosambik on yksi maailman kymmenestä köyhimmästä maasta. Kotimantereellaan Afrikassa se kuuluu Saharan eteläpuolisiin maihin, joissa olot ovat haastavat ja esimerkiksi malarian riski maailman suurin. Elinolojen parantamiseen tähtäävässä FDC-järjestössä työskentelevä lääkäri Julia Magaia kertoo, että juuri malarian, hivin ja tuberkuloosin kaltaiset tarttuvat taudit ovat ripulitautien ohella isoimmat kansanterveysongelmat.

  • Varpusparvi hotellihuoneen pöntössä – Mitä reissussa uskaltaa syödä?

    Ripuli on yleisin matkailijaa vaivaava terveysongelma.

    Maha kuralla ja kaikki suun kautta sisään nautittu tuntuu valuvan pikavauhtia pönttöön. Vatsassa kouristelee ja rantapäivä vaihtuu hotellihuoneen vessan läheisyydessä norkoiluksi. Ripuli on yleisin matkailijaa vaivaava terveysongelma. Sekoittiko ruoka pakin vai onko kyse jostain vakavammasta?

  • Matkailijoiden tuomat eksoottiset sairaudet ovat jo arkipäivää

    Suomessa eksoottiset sairaudet ovat jo tuttu juttu.

    Ihmiset liikkuvat maapallolla enemmän kuin koskaan. Pelkästään suomalaiset tekevät vuodessa noin 9 miljoonaa ulkomaanmatkaa. Virukset, bakteerit ja loiset hyppäävät helposti matkustajien kyytiin ja siirtyvät uusille alueille. Vielä suuremman tartuntatautiriskin kantavat ihmiset, jotka liikkuvat ympäri maailmaa pakon sanelemina. Esimerkiksi ilmastonmuutos pakottaa ihmisvirrat liikkeelle.