Hyppää pääsisältöön

Jumppaohjeita lonkan bursiittiin

Bursiitti on limapussin tulehdus, ja kun se on lonkassa, sitä kutsutaan trochanterin bursiitiksi, kansankielellä ronkaksi. Usein ronkkakipu on lihaksen kiinnityskohdan kiputila, mutta siellä voi olla myös limapussin tulehdus. Tässä muutama harjoitus, joilla lonkan bursiittia voi helpottaa:

Aloita kaikki harjoitukset varovasti. Jos tunnet kipua, vähennä rasitusta tai keskeytä. Tarvittaessa kysy lisäohjeita lääkäriltäsi.

1) Takareiden venytys

– Käy selinmakuulle vaikka oviaukkoon niin, että toinen jalka on maassa ja toinen ylhäällä seinää vasten. Suorista vähitellen pystyssä olevan jalan polvi. Venytyksen pitäisi tuntua takareidessä. Älä koukista selkääsi, pidä myös polvet suorana. Älä ojenna varpaitasi.


– Venytä aluksi ainakin minuutin ajan. Pidennä aikaa vähitellen, kunnes pystyt venyttämään kuusi minuuttia.


– Toista harjoitus muutaman kerran

2) Jalannostot sivulle

YLE Akuutti

– Makaa kyljelläsi, kipeä puoli ylhäällä. Pidä polvet suorana. Älä koukista lonkkaa tai selkää eteen tai taakse, vaan pysy suorassa linjassa.


– Nosta ylempää jalkaa kolmisenkymmentä senttiä maasta. Pidä jalkaa ylhäällä kuusi sekuntia ja laske rauhassa takaisin alas.


– Tee kymmenisen toistoa.

3) Simpukka

YLE Akuutti

– Makaa kyljelläsi, kipeä puoli ylhäällä. Laita tyyny pään alle, pidä polvet yhdessä, koukista jalat.


– Nosta ylempää polvea, mutta pidä jalkaterät yhdessä. Älä päästä lantiota taakse.


– Pidä asento kuusi sekuntia, laske jalka rauhassa takaisin alas ja lepää kymmenen sekuntia.


– Tee kymmenisen toistoa.

4) Etureiden venytys seisoen

YLE Akuutti

– Ota tueksesi vaikkapa tuoli. Taivuta toista jalkaa taakse, ota nilkasta kiinni samanpuoleisella kädellä.


– Pidä polvet yhdessä ja vedä koukussa olevaa jalkaa kohti pakaraa, kunnes tunnet venytyksen lonkan ja reiden etuosassa. Polven pitäisi osoittaa suoraan kohti maata, ei kääntyä sivulle.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Toista muutaman kerran.

5) Lonkan kierto

YLE Akuutti

– Käy selinmakuulle jalat suorana. Koukista toinen jalkasi, tartu siihen toisen puolen kädellä ja vedä polvea kevyesi kohti vastakkaista olkapäätä.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Toista muutaman kerran.

6) Polvet rintaan

YLE Akuutti

– Käy selinmakuulle polvet koukussa, jalkapohjat lattiaa vasten. Voit laittaa tyynyn pään alle.


– Nosta molemmat polvet rintaasi vasten. Käytä käsiä apuna. Pidä alaselkä kiinni lattiassa.


– Venytä 15 – 30 sekuntia.


– Palauta jalat takaisin aloitusasentoon.


– Toista muutaman kerran.

  • Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

    Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

    – Ihminen on kokonaisuus, siksi juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä. Juoksun mahdollisuudet ovat valtavat ja se on fyysisten terveysvaikutusten lisäksi erinomainen väline ajatusten jäsentämiseen ja koostamiseen. Näin sanoo entinen kilpajuoksija ja psykoterapeutti Kirsi Valasti.

  • Juotko liikaa? Lue lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön

    Lääkärin vinkit alkoholin kohtuukäyttöön.

    A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki on auttanut monta alkoholin suurkuluttajaa kohtuukäyttäjäksi – pienin askelin. Kohtuukäyttöön siirtyminen vaatii ennen kaikkea tukea ja lujaa tahtoa. Syyllisyyden tunteen Simojoki kannustaa heittämään romukoppaan.

  • Dengue-kuume kaatoi Tuulikin Thaimaassa: "Muistan ajatelleeni, ettei haittaisi, vaikka kuolisin tähän."

    Kerro meille kokemuksesi lomalla sairastumisesta.

    Muistatko sen ulkomaanmatkan, kun sairastuit vatsatautiin tai joku muu tauti laittoi lomasuunnitelmat uusiksi? Epäilemättä muistat. Akuutti kerää kesän ajan teidän tarinoitanne reissussa iskeneistä taudeista, oli sitten kyse Ruotsin risteilyn pilanneesta noroviruksesta tai jostain vakavammasta matkalla iskeneestä taudista. Julkaisemme kokemuksianne Akuutin verkkosivuilla kesän jälkeen. Tuulikki Viitaniemi sairastui vuonna 2002 Thaimaassa dengue-kuumeeseen. Hänen tarinansa voit lukea jo nyt.