Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Äidinkieli pääkuva

Kysymysarkisto: Äidinkieli ja kirjallisuus, 2008 syksy: esseekoe

Tehtävä 4

Lähettäjä:

Kysymys: Terve, tosta Itämeri kysymyksestä..haittaako, jos sitä pohti biologisesti? eli selitti ja käytti biologisia termejä yms.? mitä kaikkea olisi pitänyt kertoa, suunnilleen?

Vastaus: Tämmöiseen kysymykseen vastasin tuossa ylempänä. Tehtävä edellyttää tietysti aika paljon tietoa Itämeren tilasta.

Tehtävä kaikki

Lähettäjä: Mai

Kysymys: Onko kamala virhe vastata kysymykseen kirjoittamalla aiheesta novelli/tarina, jos se kuitenkin vastaa kysymykseen erittäin laajasti jos lukija vain jaksaa paneutua siihen?

Vastaus: Ei se virhe ole, jos tehtävänanto täyttyy. Monissa tehtävissä novellin on aika vaikea täyttää tehtävänantoa. Sitä paitsi novelli on vaikea laji. Sensori kyllä jaksaa paneutua aineeseen, olipa aine millainen tahansa.

Tehtävä 7

Lähettäjä: jonna

Kysymys: mitä tuossa kysymyksessä haettiin?

Vastaus: Ei siinä mitään "haettu". Paitsi tietysti kokelaan käsitystä asiasta. Käsittelen tätä tehtävää 7 tuossa ylempänä.

Tehtävä 3

Lähettäjä:

Kysymys: Kun piti pohtia "ilmiötä" niin mitä sillä tarkalleen ottaen haettiin? Että pitikö pohtia konkreettisesti suuria häitä ja lyhyitä avioliittoja, vai voiko ansiota saada jos pohtii esim. nykyajan eroamisen helppouta, materialistista ja hektistä yhteiskuntaa,ym. syitä mitkä tekee avioliitoista lyhyempiä ja suuria häitä ?

Vastaus: No, hm, niin. Jos häät suurenevat, voi päätellä, että avioliittoa (tai ainakin häitä) pidetään tärkeänä. Jos avioliitot lyhenevät, voi kai ajatella, että niitä ei pidetä niin mahdottoman tärkeinä; tärkeästähän pidetään yleensä kiinni kynsin hampain. Eroamisen syitä toki voi pohtia, kunhan ne eivät nouse pääosaan.

Tehtävä 12

Lähettäjä: Joonas

Kysymys: Ratkaisiko tehtävässä omat näkemykset vai oliko jotain tärkeetä mitä olisi pitänyt huomata aiheeseen liittyen?

Vastaus: Tehtävässä on a) tehtävä selväksi joitakin Holopaisen näkemyksiä ja b) otettava kantaa niihin. Tärkeitä ovat molemmat osuudet, mutta omien kannanottojen laaja nostaminen esiin sopii kyllä, kunhan lukija tietää, mihin otetaan kantaa.

Tehtävä 4

Lähettäjä:

Kysymys: Oliko "oikein" käsitellä Itämeren tilaa biologiselta näkökulmalta (rehevöityminen, öljyn aiheuttama vaara, tulokaslajit yms)?

Vastaus: Biologinen näkökulma sopii vallan hyvin. Toivottavasti muistit, että tehtävänanto on kysymys: "Voiko Itämeri vielä pelastua?" Jonkinlaiseen vastaukseen on siten aineessa päädyttävä, ei tosin välttämätt selvä kyllä- tai ei-vastaukseen; monin tavoin ehdollinen vastaus lienee vakuuttavampi.

Tehtävä 13

Lähettäjä: Linda

Kysymys: menikö ohi aiheen jos pohti tekniikan hyviä ja huonoja puolia onnellisuus kysymyksen lisäksi? oliko väärin argumentoida pohjatekstin kanssa? esim, "tässä olen eri mieltä kirjoittajan kanssa"

Vastaus: Tehtävänannossa on selvä kysymys: "Tekeekö tekniikka ihmisen onnelliseksi?" Juuri onnellisuuden on siis oltava kirjoituksen punaisena lankana. Kyllä tekniikan hyvät ja huonot puolet nekin liittyvät onnellisuuteen, jos ajattelee, että tekniikan huonot puolet tekevät ihmisen onnettomaksi (tai ainakin kiukkuiseksi, kuten minut juuri nyt) ja hyvät puolet jos ei onnelliseksi niin ainakin onnellisemmaksi.

Tehtävä 13

Lähettäjä: annina

Kysymys: Haittaako, jos tehtävässä käsitteli enemmän Kotron artikkelia kuin omia kokemuksiaan? Muutamassa kappaleessa toki liitin aiheen itseenikin. Onko sanoissa tekniikka ja teknologia loppujen lopuksi paljon eroa? Pohjateksti ainakin käytti molempia termejä.

Vastaus: Miksei noinkin. Kyllä Kotron tekstin ja omien kokemusten suhde kaiketi voi tuommoinenkin olla.

Tehtävä 10

Lähettäjä: Saara

Kysymys: Mitä vastauksen pitäisi sisältää, jotta pisteitä saisi 55-60?

Vastaus: En nyt rupea tässä vääntämään analyysia ja tulkintaa. Normaalit sisällöt riittävät: havaintoja kerronnasta, dialogista, henkilöhahmoista jne. Jonkinmoinen koukku on novellin nimi, Sivuhenkilö. Novellissa puuhataan näytelmässä esiintyneen sivuhenkilön kanssa, joka tapahtumien edetessä kyllä muuttuu melkein novellin päähenkilöksi. Sivuhenkilöksi taitaa jäädä kertoja, joka näyttää olevan näytelmän kirjoittaja. Katso oppikirjastasi novellianalyysin ohjeet.

Tehtävä yleisesti

Lähettäjä: Anna

Kysymys: Mitä mieltä olit yleisesti esseekokeesta? Tasoittaako tekstitaidon kokeen vaikeutta?

Vastaus: Koe näyttää melko onnistuneelta. Olen tietysti viisaampi sitten, kun olen lukenut kirjoituksianne ja nähnyt miten homma sujuu. Tuo "Kuka on luova?" vähän pelottaa, samoin "Maailma ilman rajoja?.

Kuten tuossa ylempänä sanoin, arvostelu on suhteellista, eli siinä mielessä on yhdentekevää, onko koe helppo vai vaikea. Vaikea koe tietysti voi masentaa, ja helppo puolestaa herättää katteettomia toiveita hyvästä arvosanasta.

Tehtävä sekä teksitaito että esseekoe

Lähettäjä: Juuso

Kysymys: Oliko äidinkielen koe kokonaisuudessaan vaikea, keskivaikea vai helppo?

osaatko sanoa laskevatko pisterajat?

Vastaus: En tiedä, eikä sillä ole paljon väliäkään. Arvostelu on suhteellista. Jos koe on vaikea, pisterajat laskevat. Jos koe on helppo, pisterajat nousevat. Kokelaita verrataan siis toisiinsa, ja joku on aina toista parempi, olipa koe vaikea tai helppo.

Tämänvuotisista pisterajoista ei kenelläkään voi tässä vaiheessa olla harmainta aavistustakaan.

Tehtävä 7

Lähettäjä: Sara

Kysymys: Millaisia asioita tässä tehtävässä olisi hyvä ottaa esille? Olisiko ensin pitänyt määritellä, millaisia rajoja maailmassa on?

Vastaus: Tehtävä 7 antaa mahdollisuuksia monenlaiseen kirjoittamiseen. Rajat voi ymmärtää konkreettisiksi rajoiksi (vaikkapa valtakuntien väliset rajat), osittain sosiaalisiksi (esimerkiksi köyhyysraja tms.) tai metaforisiksi (ajatus ei tunne rajoja, koko maailma on avoinna, rock on rajaton riemu). Kannattaa kumminkin huomata, että otsikon perässä on kysymysmerkki: "Maailma ilman rajoja?" Se on siis kysymys. Onko maailmaa ilman rajoja, millainen olisi maailma ilman rajoja, tai olisiko suotavaa vai epätoivottua, että maailmassa ei olisi rajoja tms. Ei taida kannattaa ihan hirveästi käsitellä maailmassa olemassa olevia rajoja, kun otsikko kerran tiedustelee sitä mahdollisuutta, että maailmassa EI ole rajoja.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Liisa

Kysymys: Yleinen luonnehdinta tämän kysymyksen vaatimuksista? Mitä esimerkiksi olisi voinut kertoa? Lisäksi haluaisin tietää myös, onko essee liian lyhyt, jos se loppuu konseptipaperin viimeisen sivun puoliväliin? Eli n. 3 ja puoli tai vähän vähemmän?

Vastaus: Apua, en pysty tältä istumalta ratkaisemaan luovuuden ongelmaa! Jotakin uutta, nokkelaa, aikaisempaa parempaa tai omaperäistä se luovuus kai tuottaa.

Kolme ja puoli sivua voi hyvinkin riittää tässä tehtävässä. Luovuutta se on tiivistämisenkin taito...

Ja nyt minun täytyy lähteä kokoukseen olemaan luova. Palaan asiaan.

Tehtävä 1

Lähettäjä: JV

Kysymys: Tehtävässä pyydettiin pohtimaan miten näköulma ja suhtautuminen muuttuu jos katsoo jonkun elokuvan, lukee kirjan tai kuuntelee SÄVELLYKSEN useampaan kertaan. Voidaanko jonkun artistin tekemää kappaletta pitää sävellyksenä? Eikö ne ole kaks samaa asiaa?

Vastaus: Sävellyshän se on artistinkin tekemä sävellys. Useinpa juuri artistin.

Tehtävä 6

Lähettäjä: Elina

Kysymys: mitä tehtävään olisi kuulunut vastata?

Vastaus: Ks vastaustani tuossa yllä. No, esimerkiksi: Kun lukiot vähenevät, ne myös suurenevat, eikä niitä juuri syrjäseudulle synny. Ison lukion aine- ja kurssivalikoima on varmaankin parempi kuin kuin pienten, mutta haittapuoliakin voi olla. Ja miksi tämä kehitys tapahtuu? Varmaan siksi, että pyritään säästöihin. No miksi pyritään. Varmaan siksi, että Suomi on yhtäkkiä köyhtynyt? Jotain tämmöistä minä pyörittelisin, mutta onneksi kirjoitin ylioppilaaksi jo kauan sitten.

Tehtävä 6.

Lähettäjä: MT

Kysymys: Mitä tässä tehtävässä (6.) olisi pitänyt olla jotta sillä irtoaisi pisteitä 30<?

Mitä "pohdi" olisi pitänyt sisältää?

Ja onko hirveä virhe jos vastaus on lähinnä yhteiskuntaopin vastausta, sisältäen joitakin omia ajatelmia?

Vastaus: Ei tehtävään 6 mitään patenttivastausta ole; siinä voi kukin punnita nykisen kehityksen hyviä ja huonoja sekä ottaa niihin kantaa. Yhteiskuntaoppia sopii käyttää apuna, mutta kyllä tehtävässä ihan ikiomaakin ajattelua pitää olla. 30 pisteen kirjoituksen tunnusmerkit voi katsoa netistä. Keskeistä tehtävässä kuitenkin ovat kysymykset "miksi" ja "mitä vaikutuksia".

Tehtävä 14

Lähettäjä: Lisa

Kysymys: Miten paljon vähenee pisteitä jos on muuten (omasta mielestäni) hyvä aine, mutta aika loppui kesken enkä kerennyt kirjoittaa kunnolla puhtaaksi? Kuulakärkikynällä kyllä, mutta marginaaleihin tuli tosi paljon lisäyksiä, paljon yliviivausta jne?

Vastaus: Korjauksia saa tehdä, jos ne tehdään YTL:n ohjeiden mukaan. Nyt en osaa arvioida paljon on "paljon". Ei runsaistakaan lisäyksistä yleensä juuri rokoteta, jos aineen lukeminen ei mene kohtuuttoman vaikeaksi.

Tehtävä 8

Lähettäjä: henriikka

Kysymys: Paljonko lähti pisteitä jos tehtävässä 8 ei ollenkaan viitannut annettuun aineistoon?

Vastaus: Tehtävässä 8 sanotaan: "Kirjoita pyhistä tiloista sitaatin herättämien ajatusten, kansien kuva-aineiston ja omien kokemustesi varassa."

Tehtävänantoa on noudatettava, kyllä jämpti on niin. Eri asia sitten on, miten tässä tehtävässä kirjoittaa aineiston "varassa". Mutta jonkinlainen kytkentä aineistoon olisi oltava. Ainetta näkemättä en osaa enempää sanoa.

Tehtävä 2

Lähettäjä: Pauli

Kysymys: Mitä tehtävässä 2. pitäisi olla?

Menee ohi aiheen jos liitti Jokelan

tapahtumat sekä idolssin ja Big

brotherin?

Vastaus: Idols ja BB ovat kyllä julkisuuden tavoittelua. Jokelan tapauksesta en nyt olisi niin varma. Ainettasi näkemättä en voi sanoa enempää, minun pitäisi nähdä, mitä sait noista aineksista aikaiseksi.

Tehtävä Julkisuuden tavoittelu-essee

Lähettäjä: Pinja

Kysymys: Onko paha moka jos unohti laittaa tehtävän numeron otsikon eteen, jos otsikosta on kuitenkin selvästi tunnistettavissa mihin tehtävän antoon on vastattu? Kirjoitin julkisuudentavoittelua käsitelleestä tehtävän annosta otsikolla "Onko julkisuudentavoittelu nykyään mennyt liiallisuuksiin" tms, otsikossa kuitenkin luki selvästi julkisuuden tavoittelu.

Eikai tästä mene pisteitä tai tule muita rangaistuksia?

Vastaus: Sanon tämän nyt ns. miljoonannen kerran: Numeron puuttuminen otsikon edestä ei tuo automaattisesti sakkoja. Vasta sitten tulee vaikeuksia, jos sensori ei tiedä, mihin tehtävään kirjoitus liittyy. Mutta siinä tapauksessa aineessa on kyllä jo muutakin pielessä kuin tehtävän puuttuva numero.

Tehtävässa 2 ei annettu valmista otsikkoa. Julkisuuden tavoittelu ei kyllä ole yhdyssana, joten virhe siinä tuli. Mutta yhdys sana virheitä tuppaa olemaan niin paljon, ettei yksi semmoinen paljon hetkauta.

Tehtävä 3

Lähettäjä: niksu

Kysymys: Vastasin tehtävään humoristisella ja pakinamaisella tyylillä. Jäin miettimään katsotaanko persoonallisia vertauskuvia ja sanavalintoja hyvällä vai pahalla?

Vastaus: Mikäpä estää humoristisen ja pakinamaisen tyylin. "Persoonalliset" vertauskuvat voivat olla hyviä tai huonoja (esimerkiksi täysin käsittämättömiä). En siis osaa vastata Sinulle, kun en ole ainettasi nähnyt.

Tehtävä 1

Lähettäjä: noon

Kysymys: kuinka vapaat kädet tässä kysymyksessä sai olla?

Vastaus: Ei tehtävä 1 ole kysymys. Se käskee pohtia, miten jonkin teoksen tulkinta on muuttunut, kun teokseen palaa toiseen kertaan. Asian ydin on siis kysymyksessä MITEN, muuten tehtävä antaa aika vapaat kädet. Voihan siinä käydä niinkin, ettei tulkinta muutu toisella kerralla mitenkään tai että vallan nukahtaa toisella kerralla, kun juoni on tiedossa eikä jännitys enää pidä hereillä.

Tehtävä 3/kaikki

Lähettäjä: Sibbu

Kysymys: joku puhui maksimi viidestä sivusta- onko ensimmäinen sivu puolikas vai kokonainen kun se kuitenkin aloitetaan niin alhaalta ? kirjoitin siis yhden konseptin ja lisäksi 1 sivu ja 2/3 isolla fontilla. toivottavasti ei mene pisteitä tuon vuoksi : ) ja "pohdi"- tehtävässä saa varmaankin kirjoittaa pakina tyyliin ja omista kokemuksista ?

Vastaus: Puolikas sivu on tietysti puolikas, ei se muuksi muutu. Paljon riippuu myös käsialan koosta. Ohjeessa sanotaan, että "sopiva pituus 0n 4-5 sivua". Ei pitemmästään sakoteta, jos kirjoittajalla asiaa riittää.

Tehtävänanto "pohdi" antaa aika paljon mahdollisuuksia tyylin suhteen. Pakinoiva tyyli ja omien kokemusten hyödyntäminen on sallittua, kunhan sitä "pohdintaa" on.

Tehtävä 11

Lähettäjä: Jami

Kysymys: Koetaanko tehtävän 11 vastauksessa heikkoudeksi, jos aineistoa mainitsee vain yhden joskin pitkän kappaleen verran? Ajattelin salissa pääpainon olleen pohtimisessa...

Vastaus: Hm, no. Tehtävänanto on aika väljä: pitää pohtia pakinatekstiä "hyödyntäen". Hiukan vähäksi aineiston käyttö on Sinulla jäänyt, mutta jos valitsit pohdintasi kannalta keskeisen kappaleen ja siinä on riittävästi asiaa, niin miksei niinkin.Enempää en osaa ainetta näkemättä sanoa.

Tehtävä Äidinkieli yleensä

Lähettäjä: Anna

Kysymys: Osaatteko sanoa pisterajoista vielä mitään? Oliko vaikea vai helppo koe siis? Etewnkin tekstitaidon suhteen.

Vastaus: En uskalla arvailla. Pisterajat selviävät vasta sitten, kun kaikki suoritukset on luettu ja pisteitetty. Rajat voivat olla eri vuosina eri kohdissa.

Tehtävä damn

Lähettäjä: mä

Kysymys: eiköhän ole selvästi sanottu ja opettaja painottanut että otsikon eteen numero.antakaa vaikka lisäpisteitä sitte niille jokka ymmärtää sen..winkwink.

Vastaus: Ei heru lisäpisteitä. Sitä paitsi ohje on räntätty myös aineistovihkoon, ks s. 2: "Merkitse kirjoitustehtävän numero otsikon eteen."

Tehtävä kaikki

Lähettäjä: liisa

Kysymys: kun aloin kirjoittamaan ainetta jätin otsikolle tilaa ja sen kaksi riviä väliä kunnes aloitin tekstini. saatuani teksti valmiiksi laitoin otsikon sille kuuluvalle paikalle, ja otsikosta tuli niin pitkä että se ei mahtunut yhdelle riville, eli tavallaan otsikon ja tekstin välille jäi yksi rivi. voikohan tästä lähteä pisteitä paljon? minulla ei jäänyt enää aikaa että olisin voinut kirjoittaa koko tekstin uudelleen.

Vastaus: Who cares? Ei haittaa mitään.

Tehtävä 7

Lähettäjä:

Kysymys: voihan aihetta käsitellä ajatellen rajat esim. lakeina ja yleisinä normeina, eikä konkreettisesti esim. maiden rajoina?

Vastaus: Mikäpäs siinä. Tästä lisää toisessa vastauksessani

Tehtävä 6 ja yleensä

Lähettäjä: -

Kysymys: vastauksestani tuli niin pitkä,ettei yksi konsepti riittänyt. siksipä päättelin kirjoittaa loppuun jatkuu ---> sitte seuraavan konseptin alkuun ---> jatkuu. eihän se ollut suttaamista tms? :( muistan jonkun opettajan käskeneen kuitenkin tehdä jotenkin noin.ajattelin kuitenkin,että se olisi selvempi ymmärtää kumpi paperi luetaan ensin.tai jotain..

Vastaus: Ei se ollut sottaamista. Mutta kyllä normaalijärkinen sensori yleensä ennen pitkää keksii, kumpi kahdesta konseptista on luettava ensin.

Tehtävä yleispätevä

Lähettäjä: oskari

Kysymys: tuleeko miten paljon sanktiota, jos kirjoittaa vaikkapa seitsemän sivua. -> kuinka sitova tuo 4-5 sivun suositus on?

(oletetaan, että nuo seitsemän sivua eivät juurikaan sisällä toistoa)

Vastaus: Kyllä seitsemänkin sivua voi kirjoittaa, jos asiaa riittää. Tätä pituusasiaa käsittelen myös tuossa alempana.

Tehtävä 4

Lähettäjä: LLLAUDATUR

Kysymys: MÄ AINAKIN KÄSITTELIN SITÄ NELOSTA BIOLOOGISESTA NÄKÖKULMASTA JA HYVÄ TULI. VÄHÄ EHKÄ LYHYT, KOLME JA PUOL SIVUU. MUT KAI SE IHA HYVÄ O! JOS NY EES 50 POJOO SAIS NII OISIN TYYTYVÄINEN

Vastaus: Joo, kyllä "biolooginen" näkökulma sopii. Toivottavasti et kirjoittanut "biologista" noin. Lisää tästä tehtävästä alempana.

"Ees 50 pojoo"! Kyllä 50 pojoo on aika kova tavoite.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Ulpu

Kysymys: Miten kyseiseen tehtävään olisi pitänyt vastata? Mitä täysiin pisteisiin vaaditaan tältä tehtävältä(tehtävä 5)?

Vastaus: Käsittelen tätä tuossa alempana. Kovin luovaan vastaukseen en taida pystyä. Vähän flunssaakin tässä...

Tehtävä 13

Lähettäjä: Ilkka

Kysymys: Mitä piti ottaa huomioon käytettäessa sanoja tekniikka ja teknologia?

Oliko niiden käytöllä merkittävää eroa tehtävänannon suhteen?

Vastaus: Onhan niillä eroa. Teknologia on oppi tekniikasta, kuten pohjateksti totesi. Tehtävänanto keskittyy tekniikkaan ja onnellisuuteen. Käytännössä tekniikka ja teknologia voivat kyllä asian käsittelyn kannalta sopia kummatkin.

Tehtävä 13

Lähettäjä: LLLAUDATUR

Kysymys: NO KUULE ILKKA. EI NIILLÄ KYLLÄ AINAKAAN MUN MIELESTÄ OO HIRVEESTI EROO ETTÄ OTAPPAS IHA RAUHALLISESTI SIEL KOTONA NYT.

Vastaus: Jaaha, joku muukin vastasi - eikä hassummasti,

Tehtävä 12

Lähettäjä: Minna

Kysymys: Mitä Holopaisen kannanottoja olisi kannattunut nostaa esille tehtävässä numero 12, jossa pyydettiin ottamaan kantaa kolumniin?

Vastaus: Niitäpä tietenkin, joihin aineen kirjoittaja haluaa ottaa kantaa. Niinhän siinä tehtävänannossa käsketään. Holopaisen pieniin reunahuomautuksiin ei varmaan kannata laveasti ottaa kantaa. Fiksua olisi löytääHolopäisen keskeiset väitteet ja ottaa kantaa niihin. Keskeistä Holopaisen jutussa on näkemys, että Suomessa urheilun ja nationalismin liitto on luja. Eikä siitä seuraa suinkaan pelkkää hyvää, Holopaisen mielestä.

Tehtävä 2.

Lähettäjä: Riikka

Kysymys: Mistä kaikesta tässä piti kirjoittaa?

Vastaus: Tehtävänanto on väljä: "Kirjoita julkisuushakuisuudesta." Kyse on pitkälti kirjoittajat näkemyksistä. Miksi julkisuutta halutaan? Mitä siitä seuraa? Onko julkisuus hintansa väärti? Onko julkkiksen "ammatti" hyvä? Jne.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit