Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Äidinkieli pääkuva

Kysymysarkisto: Äidinkieli ja kirjallisuus, 2009 syksy: esseekoe

Tehtävä 4

Lähettäjä: Tuomo

Kysymys: Mitä tuossa olisi haluttu tulevan ?

Vastaus: Tätä on jahkailtu jo monessa kysymyksessä ja vastauksessa.

Tehtävä 6

Lähettäjä: bp

Kysymys: Minkälaisia asioita tässä voi käsitellä?

Vastaus: Tehtävänanto esittää suoran kysymyksen: "Mikä sotamuistoissa kiehtoo?" Voinee siis käsitellä kaikkia niitä asioita, joiden arvelee olevan syynä siihen, että sotamuistot kiehtovat. Joitakuita kiinnostaa historia, ja sodat ovat historiassa yleensä merkittäviä tapahtumia. Toisilla sota voi liittyä vaikkapa oman suvun vaiheisiin (isoisän isoisän isä ollut Suomen sodassa tms.). Sotaa liittyy myös monelaisia ihmiskohtaloita, joista jotkut ovat voineet jäädä elämään tarinoissa yms. Lisäksi sotaa on kuvattu laajasti taiteissa; joku voi siis haluta esim. Vänrikki Stoolin "tapahtumapaikoille". Voi sodassa kiehtoa myös jännittävyys ja dramaattisuus - tai katkeruus sodan lopputuloksesta. Syitä sotamuistojen kiehtovuuteen voi siis olla monia. Nämä yllä olevat tulivat minulle ensimmäsinä mieleen. Ja kai kiinnostukseen vaikuttaa myös tarjonta: sodan vuosipäivänä järjestetään monenlaisia tapahtumia. Niissä voi tavata tuttuja, kahvitella tai bilettää, vaikkei sodasta niin kiinnostunut olisikaan.

Tehtävä kaikki

Lähettäjä: bla

Kysymys: Vertaillaanko tekstitaidon kokeen ja esseekokeen vastauksia toisiinsa ja tuleeko näin yhtenäinen kokonaispistemäärä? Vai arvostellaanko ne kokonaan erikseen?

Vastaus: Ei vertailla. Tekstitaidon ja esseen lukevat eri sensorit. Lopuksi tekstitaidon pisteet kerrotaan kolmella ja ynnätään esseekokeen pisteiden kanssa. Lopullisista pisterajoista, joiden mukaan arvosana määräytyy, päättää YTL kunakin kirjoituskertana erikseen.

Tehtävä tehtävä 7, Epidemioiden aika ei ole ohi

Lähettäjä: kukka

Kysymys: Kuinka laajasti aihetta olisi pitänyt käsitellä? Omassa esseessäni käsittelin mm. globalisaation vaikutusta sekä bioterrorismia.

Vastaus: Laajasti? Riippuu siitä, paljonko sinulla oli sanottavaa. Suosituspituus on 4-5 sivua. Lyhyemmin voi kirjoittaa, jos tiiviisti kirjoittaa. Ja pidemmästi saa kirjoittaa, jos asiaa riittää.

Globalisaatiotakin sopii käsitellä, vaikuttaahan se epidemioiden leviämiseen. Ja kai sopii käsitellä bioterrorismiakin, mutta ei se nyt ihan pääasiaksi saa nousta.

Tehtävä 5

Lähettäjä: abi

Kysymys: Millaisia asioita tässä tehtävässä tuli ottaa esille?

Vastaus: Tehtävä on kysymys, eikä YTL:llä ole mitään lopullista tietoa siitä, miksi tatuointeja otetaan Syitä kai voi olla monia. Minä otin semmoisen pois kuluvan tatuoinnin, kun halusin olkavarteeni japaninkielisen merkin, joka tarkoittaa oikeudenmukaisuutta - ajattelin tässä sensorin työtä.

Joku ottaa tatuoinnin vanhempien kiusaksi, toinen osoittaaksen kuuluvansa johonkin yhteisöön tai fanittavansa jotakin ilmiötä. Tatuointiin voi suhtautua myös esteettisesti: joku siis voi pitää tatuointia kauniina ja arvelee sen kaunistavan. Monien tavoite saattaa olla yksiöllisyyden korostaminen ja pyrkimys antaa tietynlainen kuva itsestään.

Ne, jotka ovat ottaneet tatuoinnin ja joiden kavereilla on tatuointeja, voinevat hyvinkin löytää lisää syitä.

Tehtävä 2

Lähettäjä: Kalevi

Kysymys: Haittasiko jos koki, ettei aasia todellakaan länsimaistu? Jos koki sen vain median välittämänä harhana ja yrityksenä saada apua länsimailta?

Vastaus: Ei haitannut. Olit siis sitä mieltä, että väite ei pidä paikkaansa. Sopii vallan hyvin olla sitäkin mieltä. Toivottavasti perustelit kantasi.

Tehtävä 12

Lähettäjä:

Kysymys: mitä olisi pitänyt ottaa huomioon tehtävässä 12?

Vastaus: Siinä kysytään juuri sinun kantaasi Kaurismäen väitteeseen. On siis syytä tehdä selväksi, mitä K. tarkoittaa väitteellään. Lähinnä kai hän tarkoittaa sitä, että elokuvista on tullut aivotonta viihdettä. K. itse edustaa aineiston perusteella sitä näkemystä, että elokuva on parhaimmillaan taidemuoto, joka ottaa kantaa oleviin oloihin. Se on sitten tietysti sinun asiasi, mitä mieltä tästä olet.

Tehtävä 7

Lähettäjä:

Kysymys: Menikö kaikki ihan pieleen, jos ei kirjoittanut aiheesta asiatyylistä tekstiä, vaan tarinan?

Vastaus: Kyllä tehtävää 7 voi tarkastella kirjoittamalla tarinan. Ei se ratkaisu sinällään mitään pieleen vie. Enempää en osaa sanoa, kun en ole tarinaasi lukenut. Annetussa otsikossa on se viesti, että epidemoiden aika ei ole ohi. Ei siis ehkä kannata kirjoittaa tarinaa, jossa kaikki epidemiat on saatu maailmasta pois...

Tehtävä Meneekö sanat futis ja fani läpi YTL:ssä? (esiintyivät vain 1-2 kertaa kumpikin tekstissäni)

Lähettäjä: korottaja

Kysymys: Menevät.

Vastaus:

Tehtävä 12

Lähettäjä: Johannes

Kysymys: Paljonko menettää pisteitä jos ei muistanut laittaa otsikkoa aineeseen? Tehtävän numero tosin oli. Ja otsikko kirjoitettu suunnitelmakonseptille.

Vastaus: Pientä huolimattomuutta se on, ei sen enempää. Otsikko on tietenkin osa kirjoitusta, ja sen puuttuminen on puute, mutta se on vain yksi piirre muiden joukossa. Ei tästä mitään sakotustaulukkoa ole, joten eksaktia vastausta en voi antaa. Mutta ei sinun kannata asiasta isosti murhetta kanta.

Tehtävä 4.

Lähettäjä: korottaja

Kysymys: (korjasin selvennykseksi)

Meneekö sanat futis ja fani läpi YTL:ssä? (esiintyivät vain 1-2 kertaa kumpikin tekstissäni)

Vastaus: Mikseivät menisi? Vähän puhekielisiä ne ovat, mutta sopii niitä käyttää jos se sujuu luontevasti. Ei YTL vainoa yksittäisiä sanoja.

Tehtävä 4. jalkapallotehtävä

Lähettäjä: Vee

Kysymys: Mitä vaadittiin että jalkapallotehtävään

vaadittiin? Minkälainen on hyvä vastaus

siihen?

Vastaus: Jospa katsot noita muita kysymyksiä & vastauksia, jotka liittyvät tähän tehtävään.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Halla

Kysymys: Kuinka paljon rokotetaan siitä, että kirjoitti raamatun pienellä, vaikka se mitä ilmeisemmin kirjoitetaan isolla alkukirjaimella?

Vastaus: Pieni rike. Ei se kokonaissuoritusta paljon hetkauta. Sanotaan siis vaikka että 0,276 pistettä...

Tehtävä 4.

Lähettäjä: Vee

Kysymys: Mitä jalkapallo tehtävään vaadittiin että sai hyvät pisteet?

Vastaus: Vaadittiin hyvää kielenkäyttöä (esimerkiksi yhdyssanat oikein ja pilkut paikallaan) ja asiallista ja monipuolista käsittelyä otsikon rajaamasta näkökulmasta. Ks. myös noi muita kysymyksiä ja vastauksia, joissa futista on käsitelty.

Tehtävä vastaukset

Lähettäjä:

Kysymys: miksei ne 18.9. suomen monivalintatehtävien vastaukset oo tullu vaik piti tulla jo perjantaina??

Vastaus: Tä? Ei aavistustakaan. Mää oon nääs äidinkielen sensori.

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys: haettiinko tossa jotain tiettyä "oikeaa" vastausta vai mitä ois pitäny laittaa? =(

Vastaus: Ei ole "oikeaa" vastausta YTL:lläkään. Tehtävänanto on aika väljä: kirjoita. Että kunhan nyt kirjoittaa unen ja todellisuuden suhteesta runojen pohjalta. Näyttää siltä, että Koskenniemen runossa uni ei ole kovin etäällä todellisuudesta. Runon uni kertoo puhujalle tapahtuneista asioista, tai ainakin melkein. Szymborskan runossa näyttä unessä olevan melkein mikä tahansa mahdollista. Että semmoinen ero näillä runoilla on.

Tehtävä 5

Lähettäjä: mari

Kysymys: Koska tohon 5 tehtävään on tavallaan niin monta eri vastausta, niin käykö se esseen perusajatus, että kun on 5 asiaa tehtävästä sanottavana, voi tehtävää alkaa kirjoittaa? Eli jos asiasta on se 5 juttua sanottavana, niin voi "mahdollisesti" saada täydet pisteet?

Vastaus: No se nyt riippuu tietysti siitä, kuinka painavia ja perusteltuja ne asiat ovat ja miten essee on kirjoitettu. Siis: viidellä asialla on ihan majdollista kiskaista täydet pojot.

Tehtävä 7

Lähettäjä: Kaarina

Kysymys: Menikö ihan mettään jos luetteli Aasialaisesta - H1N1:een eli epidemioita "eilen ja nyt"ja rokotuksen tärkeydestä, hygieniasta.

Vastaus: No ei kai. On varmaan ihan luontevaa korostaa rokotuksen tärkeyttä; juuri rokotuksillahan suuri osa epidemioista on saatu kuriin. Näyttää kyllä siltä, että epidemioista ei koskaan päästä eroon: aina syntyy uusia viruksia, joita vastaan ei ole rokotetta tms. ja aina uuden lääkkeen kehittäminen vie aikaa.

Tehtävä 3

Lähettäjä: sakia olen

Kysymys: kuinka palio menöö pisteitä,ku ei keriinny kirijottaa kuulakärkikynällä puhtaaksi ku pualet??? ärsyttääää yli palio,jos tän takia haaweet lakista kaatuu.............

Vastaus: Sori. Maksimirokotus on 10 pistettä.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Aino

Kysymys: VOI EI, luin vahingossa, että MIHIN tatuointeja otetaan, selitin kaikki mahdolliset ruumiinosat ja niiden mahdollisuudet. Lähteekö paljon pisteitä?

Vastaus: Voi juku! Kyllä lähtee. Pointti oli se "miksi". Ehkä noitten ruumiinosien käsittelynkin kautta sentään tuli jotakin vastausta myös miksi-kysymykseen, niin ettei aineesi välttämättä ihan nollille mene...

Tehtävä 5

Lähettäjä: mm

Kysymys: Kirjoitetaanko sana "joillekkin" vai "joillekin"?

Vastaus: Joillekin.

Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Laitoin vahingossa tehtävänumerokseni 1, vaikka se olikin 8. Kuinka paljon tästä voi tippua pisteitä?

Mistä tehtävä 8 piti laittaa saadakseen 55 pistettä?

Vastaus: Väärä numero tuskin vaikuttaa yhtään mitään.

Tehtävässä 8 pitää eritellä noita käskyjä ja niiden herättämiä ajatuksia. Normali erittely-tehtävä siis. Kymmene käskyä viittaa Raamatun 10 käskyyn. Kaikki Mäkipään käskyt liittyvät ilmastonmuutokseen. Kannattaa myös katsoa, mihin kaikkin seikkoihin tarkemmin liittyvät (matkustamiseen, kuluttämiseen, elämäntapoihin, jopa lastentekoon jne). Käskyjen herättämien ajatusten erittely kai on sitten sitä, että miettii vaikkapa käskyn järkevyttä tai sen noudattamisen helppoutta tai vaikeutta. Ja vaikkapa suhteellistaa: kumpi painaa enemmän lentely vai usean lapsen tekeminen? Paljon riippuu stten siitäkin, MITEN aine on kirjoitettu. En siis voi antaa mitään kataloogia, joka takaisi 55 p.

Tehtävä 3

Lähettäjä:

Kysymys: Kirjoitin esseeni vertaillen ammatillista koulutusta lukion koulutukseen ja sitä kautta pohdin miksi ammatillisen koulutuksen suosio on kasvanut ja miksi monet valitsevat mieluummin ammatillisen koulutuksen yleissivistävän sijasta. Menikö nyt ihan metsään?

Vastaus: Ei mennyt. Ihan asialliselta kuulostaa.

Tehtävä 10

Lähettäjä:

Kysymys: Mitä tehtävään odotetaan? Tarkastelin itse kuva-aukeamassa ilmeneviä suomalaisille tyypillisiä asioita, ja sen lisäksi koitin pohdiskella mikä kerkitys niillä on suomalaisille.

Vastaus: Joo, noin juuri. Entäs se samastuminen? Tuliko se esiin siinä merkityksen pohdinnassa?

Tehtävä 3

Lähettäjä: Epätoivoinen

Kysymys: Oliko oikein käsitellä seuraavia syitä:

-ammatilliseen koulutukseen mennään jos ei jaksa lukea

-nykynuoriso tietää mitä työtä haluaa tehdä

-laaja koulutustarjonta mahdollistaa itselleen sopivan alan löytämisen. "varaa mistä valita"

-"työ tekijänsä opettaa" -ajatusmalli. turha lukea oppikirjoja, sillä työn oppii vain tekemällä

-saa kuvan millaista oikea työnteko on

Sit kirjotin omia ajatuksia ja kokemuksiani. Mitä mieltä ootte?

Vastaus: Kuulostaa järkevältä.

Tehtävä 4.

Lähettäjä: sintti

Kysymys: Menikö oikein, kun kirjotin että jalkapallolla on sekä ulkoisesti että sisäisesti kauniita piirteitä. Kirjotin että ulkoinen kauneus näkyy pelaajien taidoissa tehdä esim maaljea ja hämmästyttää katsojia hienoilla tempuilla, on hienot stadionit ja nurmikentät ym.. Sisäisestä kauneudesta laitoin esim. onnistumisen tunne, sosiaaliset taidot kehittyy, osataan ottaa toiset huomioon, ja sit laitoin että arvoja on mm terveys ja jaliksesta käy ilmi tasa-arvo ym tällästa. Perustelin tietysti niitä. Menikö oikein??

Vastaus: Kuulostaa ihan järkevältä.

Tehtävä 10

Lähettäjä: ida

Kysymys: Kirjoitin esseen niin, että vertailin siinä Tatun ja Patun antamaa kuvaa tyypillisestä suomalaisesta sekä omaa käsitystäni tyypillisestä suomalaisesta ja perustellen näin kantani siihen ettei t&p:n antamaan käsitykseen tyypillisestä suomalaisesta voinut samastua.

Menikö aivan mönkään? Miten tehtävää olisi pitänyt lähteä purkamaan?

Vastaus: Ei mennyt mönkään. Tehtävä kuitenkin kysyy: "Voiko tyypilliseen suomalaisuuten samastua?" Kysymys ei siis ollut siitä, voitko juuri sinä samastua. Vastasit siis ihan järkevästi, tosin vain omalta kannaltasi. Tosiasia lienee, että monet voivat samastua. Sinunkin olisi ehkä ollut syytä pohtia asiaa myös yleisemmältä kannalta.

Tehtävä 1

Lähettäjä: ellu

Kysymys: Mitä tässä tehtävässä haettiin? Ja onko 3,5 sivua liian lyhyt essee?

Vastaus: Ei kai siinä mitään tiettyä sisältöä kaivattu. Voinee miettiä, että musiikki yhdistää ihmisiä ja kulttuureita, auttaa ymmärtämään jne. Mutta voi päätyä siihenkin, että musiikki on aika joutava keino sillanrakentajana: musiikkia on maailmassa vaikka kuinka paljon, mutta monta kulttuurien välistä siltaa näyttää silti puuttuvan. 3,5 sivua rittää jos on painavaa ja tiivistä asiaa.

Tehtävä 2.

Lähettäjä: Vaahtokarkki

Kysymys: Riittikö, jos esitti asioita jotka puoltavat väitettä?

Vastaus: Riittihän se, jos kerran olet sitä mieltä, että väite pitää paikkansa.

Tehtävä 3

Lähettäjä: Matias

Kysymys: Mitä tehtävässä 3 olisi pitänyt kirjoittaa? Haettiinko jotain tiettyjä asioita?

Vastaus: Sivusin tätä tehtävää jo jossakin toisessa vastauksessa. EI siinä YTL hae mitään tiettyjä asioita. Syitä ammatillisen koulutuksen suosioon on varmaan monia: saa ammatin, pääse nopeammin työelämään ja tienaamaan jne. Toinen väylä on lukio, jonka jälkeen on ylioppilas, ei muuta, ja sitten on vielä hankittava se ammatti. Kaiketi myös palkat ja työllisyystilanne vaikuttavat asiaan.

Tehtävä 5

Lähettäjä: mari

Kysymys: Montako sensoria tarkistaa essee-vastauksen? Paljonko "pahimmillaan" essee on voinut laskea alustavista tuloksista?

Vastaus: Yksi sensori, jos hän on suunnilleen samaa mieltä alustavan arvostelun kanssa. Jos sensori muuttaa alustavaa arvostelua enemmän kuin 10 p., haetaan avuksi ja lukemaan toinen sensori. Jos muutos on enemmän kuin 20 p., tarvitaan kolmas sensori. Siis: yhdestä kolmeen. Pistemäärä voi periaatteessa pudota ihan miten paljon vain; se on kyllä harvinaista.

Tehtävä 7.

Lähettäjä: jz

Kysymys: Miltä kuulostaa jos ohimennen toki mainitti nämä sikainfluessan ja rutot mutta pääpaino oli siinä kuinka ihmisen omalla toiminnalla on vaikutusta, mutta myös vastaavasti suurin vastuu on luonnolla uusien virusten synnyssä. Eli pääpaino ei ollu siinä, että olis luetellu jokaisen taudin erikseen ja kommentoinut niitä! Paha virhe jos kirjoitti espanjalaistauti?

Vastaus: Ei kai niitä kaikkia epidemioita tarvitse luetella. Se ilmiö, epidemia, on se pointti. Mietiskelit siis ihan oikeita asioita. Espanjalaistauti on niin pieni lipsahdus, ettei se taida paljon hetkauttaa.

Tehtävä 6

Lähettäjä: stool

Kysymys: Menikö pieleen, jos käsitteli sotamuistojen kiehtovuutta lähinnä suomalaisesta näkökulmasta? Vastasin siis enimmäkseen kysymykseen Mikä sotamuistoissa keihtoo suomalaisia? Tehtävänannon Suomen sota viittaus ainakin johdatteli vastausta näille linjoille.

Vastaus: Joo, teht.anto viittaa Suomeen. Luulisi siis riittävän, jos kirjoitti nimenomaan suomalaisista.

Tehtävä 2

Lähettäjä: Vaahtokarkki

Kysymys: Haluaisitko kertoa esimerkkejä asioista, jotka puoltavat väitettä - vai onko tuossa aiheessa ns. taivas rajana vai haetaanko jotain tiettyjä asioita?

Vastaus: Jaa, no jos nyt koetan keksiä:

Lännessä syödään aasialaista ruokaa, ajetaan aasialaislla autoilla, harrastetaan budo-lajeja, haetaan oppia itämaisista filosofioista. Niin, ja Suomestakin viedään tehtaita Kiinaan... Ja aasialaiset pankit omistavat yhä suuremman osan lännen liike-elämästä. Jotakin tämmöistä tulee mieleen...

Tehtävä 4

Lähettäjä: lissu

Kysymys: Sakotetaanko siitä, jos ei kerenny kirjottaa lopulliseen versioon otsikosta kun 1. sanan, mutta siinä ensimmäisessä versiossa se on kirjotettu kokonaan? muuten kerkesin kirjottaa esseeni puhtaaks..

Vastaus: Sanoisin, että ei sakoteta.

Tehtävä 10

Lähettäjä: diipa

Kysymys: Meniköhän aivan aiheen vierestä, jos tarkasteli samaistumista kulttuurihistorian kannalta ja toi näkemykseen Kalevalan yms. teokset joihin löytyi viittauksia kuvasta ja jotka ovat vaikuttaneet aineistossa olevaan yleistykseen tyypillisestä suomalaisesta?

Vastaus: Eipä kai. Mutta oli niissä kuvissa muutakin kuin teoksia, niin kuin nyt lenkkimakkaraa...

Tehtävä 4

Lähettäjä: Korottaja

Kysymys: Mitä haetaan jalkapallon kauneudella? Menikö metsään kun kirjoitin että on kaunista kun jalkapallosta saa lisää kavereita ja pelit ja taktiikat ym. ovat kauniita?

Vastaus: Tätä sivuttiin jo aikaisemmassakin kysymyksessä ja vastauksessa. En nyt oikein hurraata huuda tuosta kaveri-aspektista kyllä... no, miksei sen kaunista ole. Lienee kuitenkin oleellisempaa, että jalkapallossa on kauniita kuvioita, ts. taktisia kuvioita, ja taidokkaita suorituksia yms. Siis eräänlaista pelikuvioiden taitavaa kauneutta jne.

Tehtävä 1.

Lähettäjä:

Kysymys: Miten paljon tylsyys, esseen faktapohjaisuus vaikuttaa kokeen arviointiin?

En saanut itseäni yhtään liekkeihin vaikka aiheesta pidinkin. Tuli aika asiatekstimäinen essee. :(

Vastaus: Mitäs vikaa asiatekstissä on? Ei mitään. Tylsyyskin on perin suhteellista. Ja kyllä tuo tehtävä viittaa aika asiallisen pohdiskelun suuntaa. Ei revittely tms. liekehtimien välttämättä ole eduksi.

Tehtävä 4

Lähettäjä: romualdo

Kysymys: Mitä tarkoitettiin jalkapallon kauneudella? Ymmärrän toki hienot kikat, yhteistyön merkityksen jne. mutta mikä tekee jalkapallosta kauniimpaa kuin vaikkapa jääkiekosta tai koripallosta?

Vastaus: Ks. noita muita kysymyksiä ja vastauksia. Teht.anto kuului näin: "Sanotaan, että jalkapallo on maailman kaunein peli. Kirjoita jalkapallosta tästä näkökulmasta." Annetaan siis kauneuden näkökulma. Mutta voi kai sitä päätyä siihenkin, että pohtii asiaa ja päätyy siihen, että jääkiekko on paljon kauniimpaa... itse asiassa saattaisin olla just tota mieltä...

Tehtävä 3

Lähettäjä: summ

Kysymys: menikö ihan ohi aiheen ku kirjoitin esseesen ammattikoulun lisäki myös jotain ammattikorkeaan liittyvää....vertasin sit mm.yliopistoon?

Vastaus: Ei välttämättä. Ammatillista koulutusta antaa ammattikorkeakoulukin.

Tehtävä 11

Lähettäjä: määä

Kysymys: MItä tehtävään 11 piti kirjoittaa? Onko väärin, jos käsitteli brändejä lähinnä kuluttamisen kannalta, tosin koko elämän huomioon ottaen? Mitä merkitystä brändeillä voi yleensäkään olla ihmisen elämässä? Oliko hyvä tarkastella tehtävää esim. artikkelissa mainittujen brändien tasojen pohjalta? Kirjoitin osan tekstistä viitaten "meihin" ja osan "minuun", oliko tuo huono juttu?

Vastaus: No... hm... kyllä se tehtävä kysyi, mikä merkitys tuotemerkeillä on juuri SINUN elämässäsi. Jonkin verran kai käsittelyä laajentaa: esim. että tuotemerkeillä näyttää olevan monien elämässä iso merkitys, mutta minun elämässäni ei. Ja sitä artikkeli piti hyödyntää, miksipä siis ei juuri niiden tasojen osalta.

Tehtävä 5

Lähettäjä: PT

Kysymys: Kirjoitin pienen kappaleen tatuoinnin historiasta, muutaman kappaleen, että miksi miksi tatuointeja otetaan, esim. kapinointi, jengitatuoinnit, esteettinen merkitys jne.

Lopuksi viellä lopetus kappale, jossa mainitsin, että tatuointeja otetaan suurimmaksi osaksi, koska niissä voi ilmaista itseään täysin vapaasti, ilman vakiintuineita normeja.

Menikö täysin metsään?

Vastaus: Ei kai se metsään mennyt. Tulihan tuossa vastausta siihen kysymykseen "miksi". Enempää en uskalla ainettasi lukematta sanoa.

Tehtävä 7

Lähettäjä: kympin ainekirjoittaja

Kysymys: Ei kai tässä tehtävässä tarvinnut takertua pelkkiin epidemioihin. Laajensin hieman käsitettä ja kirjoitin aineeni periaatteessa erilaisista ominaisuuksista ja toimintamalleista, jotka leviävät esim. kateus, ahneus ja maalisen mammonan tavoittelu. Sekoitin oikeita tauteja kivasti mukaan. Saavutukseeni olin varsin tyytyväinen...

Vastaus: Olisit nyt vain pysynyt niissä epidemioissa, siis ihan taudeissa... Kateus ja ahneus jne. ovat vähän toisentyyppisiä juttuja, niihin ei liene mahdollista keksiä rokotetta - siltä ainakin näyttää. Sitä paitsi on kai vähän tulkinnanvaraista, mikä kulloinkin on kateutta tai ahneutta.

Tehtävä 13

Lähettäjä: ...

Kysymys: Olisiko aineistoa pitänyt käsitellä joka kappaleessa? Aineistossahan ei varsinaisesti kovin paljoa puhuttu ihmisten SUHTAUTUMISESTA laitapuolen kulkijoihin, jota kuitenkin tehtävänannossa käskettiin käsitellä, ainakaan minun mielestäni.

Vastaus: Ei sitä aineistoa joka kappaleeseen tarvitse ängetä. Riitttää kun kirjoittaa kolumnin pohjalta. Tarvitaan siinä tietysti sitä omaakin pohdintaa.

Nym mää käyn hakemassa kahveeta ja poltan pikkusikarin. (Älkää te silti ruvekko polttaan, se on epäterveellinen tapa.)

Tehtävä 1

Lähettäjä:

Kysymys: Oliko väärin jos käsitteli enemmän, miten musiikki toimii siltana ihmisten välisissä suhteissa ja kirjoitti kulttuurista huomattavasti vähemmän? Kaivattiinko tässä tehtävässä toisaalta-toisaalta pohdintaa, vai riittikö vain yhdestä näkökulmasta kirjoittaminen?

Vastaus: Jotenkin se kulttuuri on hyvä mukaan saada, kun sen kerran otsikossa mainitaa. Kulttuuri tosin toetutuu, elää ja toimii ihmisten avulla. Varmaan riittää yksikin näkökulma, jos kerra on vakaasti jotakin mieltä.

Tehtävä 1.

Lähettäjä: EIH!

Kysymys: Tuleeko pahasti tukkapöllyä, jos tehtävänumeron onnistui laittamaan väärin. Kuitenkin itse tekstistä selviää välittömästi, mistä tehtävästi on kysymys. Tuli tehtävänumeroksi 1. sen mukaan, kun se oli ensimmäisenä siinä tehtävävihkossa.

Vastaus: Ei tule.

Tehtävä 3

Lähettäjä: XD

Kysymys: onko mahdollista saada 15p .. jos juuri käsitteli että minkä takia juuri ammatilliset koulut on suosiossa ja syitä siihen.. sitten vähän vertaili lukioon ja kertoi omia mielipiteitä/omakohtasia -kokemuksia.. Mutta tekstiä tuli vain 3 sivua. Onko mahdollista saada 15p jos aiheeseen on vastattu oikein ja teksti on suunnilleen kieliopiltaan oikein?

Vastaus: On mahdollista.

Tehtävä 9

Lähettäjä: Minerva

Kysymys: Onko V.A. Koskenniemen Koulutie-runo esiintynyt aiemminkin jossakin äidinkielen esseekokeessa tai tekstitaidon kokeessa?

Vastaus: Minun muistini mukan ei ole esiintynyt.

Tehtävä 2.

Lähettäjä: Sipuli

Kysymys: Haluaisitko kertoa esimerkkejä asioista, jotka puoltavat väitettä - vai onko tuossa aiheessa ns. taivas rajana vai haetaanko jotain tiettyjä asioita?

Vastaus: Sitä yrittelin tuolla jossakin toisessa vastauksessa.

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys: Kuinka paljon aineistoa olisi pitänyt käyttää? Kirjoitin unen ja todellisuuden suhteesta yleisellä tasolla ja käytin runoja lähinnä esimerkkeinä, enkä tulkinnut niitä yksityiskohtaisesti. Menikö pieleen?

Vastaus: Runojen pohjalta piti kirjoittaa. Toivottavasti et edennyt kovin yleiselle tasolla ja kauas runoista. Ks. myös muita kysymyksiä & vastauksia tästä tehtävästä.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Matti

Kysymys: Onko suurinpiirtein oikein jos kirjoitin, että jalkapallossa on tarkasti suunniteltuja kuviota sekä yksilötaitoa. Sitten otin vielä tarkasteluun median, fanikulttuurin ja jalkapallon lansainvälisen aspekstin

Vastaus: Juu, suurin piirtein oikein.

Tehtävä Sakotuksesta

Lähettäjä: Neiti

Kysymys: Miten paljon siitä sakotetaan eli vähennetään pisteitä että tuli virheitä puhtaaksi kirjoitus versiossa? Eli piti yliviivata väärin kirjoitettuja sanoa. (yliviivasin siististi) Sakotetaanko enemmän jos yliviivaa yhden sanan/kokonaisen lauseen/lauseenalun? Esseeni oli 7 sivua pitkä ja yliviivauksia tuli reilu kymmenen, joista kahta lukuunottamatta olivat vain yksittäisiä sanoja.

Vastaus: "Puhtaaksi kirjoitus versiossa"? Toivottavasti olit aineessasi huolellisempi yhdyssanojen suhteen. Korjauksia saa tehdä, mieluiten siististi. Ei siis mitään hätää.

Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Paljonko lähtee pisteitä jos puhtaaksikirjoitus jäi sivua vaille valmiiksi? Raakaversion sain tehtyä kokonaan ja pistin senkin arvosteluun mukaan.

Vastaus: Tämä puhtaaksikirjoituksen jäämien kesken tai puuttumaan kokonaan onkin ainoa asia, josta on oikein sakotustaulukko, ja se menee näin:

Pari riviä puuttuu: yksi hailee, ei vaikuta mitään.

Puuttuu aika paljon, useita kappaleita: 5 pistettä veks.

Aine kokonaan tai melkein kokonaan puhtaaksikirjoittamatta: 10 pistettä veks.

Aina nämä tapaukset kuitenkin tsekataan yksi kerrallaan ja arvioidaan laiminlyönnin rankkuus.

Tehtävä 1.

Lähettäjä:

Kysymys: Onko paha virhe, jos viittasi Michael Jacksonin moonwalkiin moondancena? Sivusin aihetta kirjoittaessani musiikin kulttuurillisista silloista.

Vastaus: Pieni rike. Älä huutele asiasta, voi olla, ettei sensori huomaa mitään...

Tehtävä 8

Lähettäjä: pekka

Kysymys: Millaista erittelyä tehtävässä haettiin?

täytyikö käskyt selittää? Esim että ei saa tehdä enempää kuin kaksi lasta ettei väestökasva liian isoksi. Vai riittikö vaan kuvan erittelyt ja omat mielipiteet

Vastaus: Kuvan erittely ei kyllä yksinään riitä millään. Erittelyssä täytyy kyllä pohtia noita käskyjä: mitä ne käskevät tekemään ja miksi jne. Ja sitten vielä miettiä niitä käskyjen herättämiä ajatuksia; eli miten suhtaudut käskyihin: ovat tarpeellisia / järkeviä / aiheellisia jne.

Tehtävä 2

Lähettäjä: Jab

Kysymys: Yhdessä kappaleessa käsittelin lännen kokemaa ideologista kriisiä, jossa pääpointtinani oli, että länsi on luopunut kritisoimasta esim Kiinaa siksi, että se on talousmahti ja tärkeä kauppakumppani. Voidaanko tätä pitää aasialaistumisena siinä mielessä, että Aasian mahti tietyssä määrin ohittaa länsimaalaiset arvot ja niiden puolestapuhumisen?

Vastaus: Kyllä voidaan.

Tehtävä 9. Unen ja todellisuuden suhde

Lähettäjä: Minna

Kysymys: Onko Koskenniemen runossa

mainittu sininen tyttö kertojan (joka kenties pieni lapsi?) mielikuvitusta vai oikea tyttö? (Tulkitsin mielikuvitukseksi ja selitin tulkinneeni näin. Lienee ok?)

Onko Koskenniemen runon minä lapsi vai nuori? Onko väärin tulkita, että koulutie käsittää sekä lapsuuden että nuoruuden koulutietä?

Millaisia näkökulmia tähän haettiin?

(Kirjoitin, muun muassa että uni peilaa todellisuuden haaveita ja toiveita: unessa voi tehdä asioita joita ei välttämättä voi tehdä valveilla ja joita ei välttämättä voi tehdä ollenkaan (=hengittää veden alla esim.) Lisäksi kirjoitin unen "ideaalimaailmamaisuudesta" (en kyllä käyttänyt juuri tuota sanaa!) siitä kuinka unista puuttuu suru, murhe, pelko jne. Molemmat unet todella onnellisia ja auvoisia, joissa tehdään mieleisiä asioita ja onnistutaan. )

Vastaus: Runon puhuja lienee jo varttuneempi tyyppi, mutta siinä unessa hän on koululainen. Tyttö saattaa tosiaan olla mielikuvituksen tuote, tai ainakin hänet nähdään haaveellisen oloisena, siihen viittaa sinisyyskin. Miksei niinkin. Mutta voinee kai olla oikeakin likka ihastuneen pojan silmin nähtynä.

Koulutien merkitys laajanee runon lopussa: "Ah, enkö mä hautaan asti / myös koululainen lie."

Aika paljon sinulla on ihan asiallisen kuuloista tulkintaa. On runoissa kyllä erojakin: S. uneksii melkein kaikivoipaisuudesta, K. on enemmän jalat maassa.

Ei YTL:llä ole näistä runoista mitään ylimaallista viisautta tiedossaan.

Tehtävä 13

Lähettäjä: eikä

Kysymys: Tehtävänannossa piti pohtia kolumnin pohjalta suhtautumista juoppoihin. Kirjoitin oikeastaan kokonaan kolumnin kirjoittajan suhtautumisesta juoppoihin! Meniköhän nyt liiaksi kolumnin erittelyksi?!

Vastaus: Kyllä siinä semmoinen vaara on. Ks. myös muita tätä käsitteleviä kysymyksiä & vastauksia.

Tehtävä 13

Lähettäjä: ,,,,

Kysymys: jos kirjotti myös omista kokemuksista ja mielipiteistä puolitoista sivua ni menikö ohi tehtävänannon???

Vastaus: Saahan niitä omia kokemuksia käyttää. Teht.anto kyllä viittaa yleisemmälle tasolla: miten ihmiset yleensä suhtautuvat laitapuolen kulkijoihin. Niin että toivottavasti käsittelit sitäkin.

Tehtävä 5

Lähettäjä: jokke

Kysymys: Menikö tehtävä pahasti pieleen jos kerroin järjestyksessä asioita, miksi tatuointeja otetaan. Eli sanoin ympäristön vaikutuksesta, kosmeettisista tatuoinneista, kokeilun halu, uskottavuutta tatuoinnin ottamisella, sekä itsensä liittäminen johonkin ryhmään tatuoinnin nojalla. Ainakin omasta mielestä vastasin juuri kysymykseen miksi niitä otetaan ja kerroin eri näkökulmia.

Vastaus: Ei mennyt pieleen. Ihan asialliselta kuulostaa.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Sini

Kysymys: Kuinkahan paljon on mahdollista saada pisteitä, kun eritteli kuvaa, mainitsi Raamatun sekä mielipiteitä käskyistä, mutta ei tarkemmin selittänyt käskyjä, kun oletti sen olevan itsestäänselvää?

Vastaus: Kyllä se tehtävä käskyjen erittelyä olisi vaatinut. Enempää en voi ainettasi lukematta sanoa.

Tehtävä 5

Lähettäjä: ..

Kysymys: olisiko tehtävässä pitänyt kertoa tatuointien historiasta jotakin? tai niiden yleisyydestä. taisi jäädä laittamatta.

Vastaus: Siinä kysyttiin: "Miksi?" Historian voi liittaa mukaan esim. siten, että miettii, ovatko tatuoinnin ottamisen syyt vaihdelleet ajan mittaan. Mutta ei kai sitä historiaa ihan pakko ole mukaan ottaa, jos perustellusti rajaa syyt nykyisiin aikoihin.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Tuomm

Kysymys: Vastasit tätä aihetta koskevaan kysymykseen että oleellisinta olisivat nuo pelikuvioiden taitavuus jne., itse kuitenkin kirjoitin enemmän jalkapallon sosiaalisista vaikutuksista eli esim. jalkapallon yhdistävästä ja tasa-arvoistavasta vaikutuksesta (jalkapallo yhdistää ihmisiä yli kulttuuri- ja elintasorajojen ym.) ja nopeasti vain sivusin teknistä kauneutta, joka ei mielestäni edes ole jalkapallossa kovin erikoista - samaa teknistä hienouttahan on vaikka amerikkalaisessa jalkapallossa ja jääkiekossa... Onko aine nyt sitten kuinka puutteellinen? Entä vaadittiinko tähän/onko plussaa jos harrasti namedroppailua ja heitti joukkoon termejä kuten joga bonito ja catenaccio? Itse välttelin näitä, jotta niistä ei tulisi kompastuskiviä: ajattelin niiden olevan turhaa nippelitietoa, mutta teinkö siis virheen näin arvioidessani?

Vastaus: "kirjoitin enemmän jalkapallon sosiaalisista vaikutuksista" Mutta miten sen kauneuden näkökulman saa siihen liitettyä? Taitaa olla vaikeata. Saattaa olla, että lipsahdit vähän sivupolulle. Enempää en uskalla ainettasi lukematta sanoa. Namedroppailusta on aika harvoin hyötyä.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Palloilija

Kysymys: Saako kovasti satikutia, jos käytti puhekieltä, esim. "filmaus" ja "rangaistuspotkun kalastelu"

Vastaus: Ei saa. Mitä vikaa noissa on?

Tehtävä 4

Lähettäjä: Palloilija jatkaa

Kysymys: Oliko muuten pahaki erhe, jos jätti nuo pelikuviot taka-alalle ja keskitty enemmän niihin yksilösuorituksiin.

Vastaus: No... hm... jos jotenkin perustellusti olit sitä mieltä, että jalkapallon kauneus on nimenomaan yksilösuorituksissa, niin mikä siinä. Mutta kai se olisi joten luontevaa ja järkevää tarkastella myös taktisia kuvioita.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Skippaa

Kysymys: Kirjoitin jalkapallon merkityksestä ihmisen arvojen kuvastajana (yhteishenki, toistensa tukeminen jne), jalkapallosta osana identiteettiä ja identifikaation välineenä, jalkapallopelin harmoninen ja looginen kokonaisuus siis pallo+pelaaja+joukkue+missio, elämän opettaja, haaste, uskonnollinenkin asia, pelissä vallitseva alkukantainen voima ja oikeudenmukaisuus... Sit viel kerto joukkueesta ja sen merkityksestä ihmiselle ja yksilölle, yksilön merkityksestä joukkueelle, kuvasi jalkapalloa elämän metaforana, kansojen ja ihmisten yhdistäjänä... ei vidd jos meni nollille, tajusin vasta jälkikäteen että eihän nuo mitenkänä itsestäänselvyytenä liity jalitsun KAUNEUTEEN=( Eihän sensori välttämättä pidä nuita mun listaamia asioita kauniina? jotenkin se vaan tuntui niin itsestäänselvältä, että ne on kauniita, mut se olis vissiin pitäny rautalangasta vääntää!!!!!!

Vastaus: Ei se nollille mene. Mutta kyllä tuosta kuvauksestasi päätellen se kauneusnäkökulma tuppasi jäämään vähän sivulle. Että kyllä olisi ollut parempi vääntää rautalangasta, ei sensori muuten ymmärrä, miten kaunista on identiteetin rakentaminen jalkapallon avulla, etenkin kun sitä hommaa tekevät myös ns. jalkapallohuligaanit....

Tehtävä 4

Lähettäjä: kk

Kysymys: Siis jos todetaan "jalkapallo on maailman kaunein peli". Otsikko rajaa sen peliin? Miten siihen liittyy katsojat ? Laji olisi laajempi käsite. Pelihän tarkoittaa itse peliä. Mitä pelin sisällä on, mitä pelillisiä eroja voi kauniissa jalkapallossa olla. Järki hoi ?

Vastaus: Kyllä kai ne katsojat peliin liittyvät: ihmisten paljous, fiilis jne. Tuntuisi jotenkin luontevalta ottaa katsojat huomioon.

Tehtävä 8

Lähettäjä: ööö

Kysymys: miten paljon vaikuttaa pisteisiin, jos ei sanallaakaan maininnut raamatun käskyihin?

Vastaus: No ei välttämättä kovin paljon, se erittely siinä oli pääasiana. Tosin toi yhteys Raamatun käskyihin on kyllä aika oleellinen juttu. Paljon riippuu siitä, miten erittelystä selvisit.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Tuomas

Kysymys: Joo siis itsekkin ymmärsin tehtävän enemmän niinku pelin kannalta. Otsikko on munki mielestä aika rajaava? Kerroin mm. pelityylien eroavaisuuksista, sosiaalinen kanssakäyminen kentällä(äänen käyttö, käsimerkit), Sitte mitä legendat on tuonu pelii, kuten esim maradona teki pelistä kaunista tuomalla pallolliseen peliin aivan uusia ulottuvuuksia. Tai Lev Yashin maalivahti joka ensimmäisenä maalivahtina todella haastoi hyökkääjää maalintekotilanteessa. Sitte kerroin että kauneutta ovat myös onnistumiset ja epäonnistumiset. Pelin luonteeseen kuuluu epäonnistumiset ja se on osa kauneutta. Samoin maalinteko taidosta kerroin jopa oman kappaleen. Mm siitä että maalintekijäksi synnytään, ei harjoitella. Siinä magiikkaa ja myös tämän takia maalintekijöitä pidetään arvossaan ja maaleja kauniina. Meninkö ohi tehtäväannon ?

Vastaus: Onhan tuossa asiaa. Ei siis mennyt pieleen, jos kohta toivon, että käsitellyt maalintekijän synnynnäisiä kykyjä kovin perusteellisesti.

Tehtävä 3

Lähettäjä: ok

Kysymys: Tuleeko paljon plussaa kun otti huomioon taantuman aiheuttaman työttömyyden mahdollisesti lisäävän ammatillista koulutusta ja että suurien ikäluokkien vuoksi Suomessa tarvitaan nopeasti uusia työntekijöitä ja ammattillinen koulutus on lyhyin reitti siihen?

Vastaus: Ihan hyviä pointteja! En osaa plussien määrä sanoa, riippuu tietysti siitä, mitä muuta kirjoitit.

Tehtävä 5

Lähettäjä: krista

Kysymys: Hei! Entä jos sisällöltään essee on suht hyvä mutta kirjotusvirheitä on runsaasti niin mitä käy?

Vastaus: Kirjoitusvirheet tietenkin alentavat pistemäärä, niin sanovat YTL:n määräykset ja sillä siisti. Mutta tietenkin ansioita ja puutteita punnitaan suhteessa toisiinsa, ja ansiot tietyissä seikoissa voivat jonkin verran kompensoida puutteita toisissa. Mutta ei niitä virheitä kyllä "runsaasti" saisi olla...

Tehtävä 6.

Lähettäjä: Mette

Kysymys: Olisiko tässä tehtävässä pitänyt käsitellä nimenomaan Suomen sodan muistojen kiehtovuutta? Itse ymmärsin tehtävänannon niin, että puhe Suomen sodasta oli vain alustusta, ja itse käskytys kysymyksessä "Mikä sotamuistoissa kiehtoo?"

Kerroin kyllä esseessäni Suomen sodastakin, mutta käsittelin aihetta lähinnä siitä näkökulmasta, mikä suomalaisia ylipäätään kiehtoo sotamuistoissa.

Vastaus: Nyt en kyllä ole ihan varma. Suomeen siinä tehtävässä viitataan, mutta tehtävän kysymys on yleisemmällä tasolla: "Mikä sotamuistoissa kiehtoo?" Joutunee sensorikokous pohtimaan tätä asiaa.

Tehtävä Kaikki

Lähettäjä: Janne

Kysymys: Onko iso virhe, jos pariin otteeseen on kirjoittanut hieman marginaalin päälle? Ei siis mitään pitkiä virkkeitä tai muuta, pari kertaa yksittäiset sanat vain ylittivät ne. Pistevähennyksiä?

Vastaus: Ei ole iso virhe, pikkujuttu muiden piirteiden joukossa. Taisit vältellä sanan jakamista kahdelle riville?

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys:

Vastaus:

Tehtävä Pituudesta...

Lähettäjä: Jonne

Kysymys: Kirjoitin vähän vajaa 400 sanaa ( tiedän, ettei niitä pidä laskea, mutta laskin vain huvikseni.) onko tekstini liian lyhyt? Sivuja tuli 2,5.

Vastaus: Tätä pituusjuttua on käsitelty muissakin kysymyksissä & vastauksissa. Niukanpuoleiselta kirjoituksesi vaikuttaa, mutta jos tiiviisti ja ytimekkäästi kirjoitit, niin eiköhän tuollakin pärjää. Riippuu tietenkin myös tekstilajista: runo ei tarvitse montakaan riviä, ja myös pakina ja kolumni voivat olla aika lyhyitä. Essee kyllä yleensä pitempi kuin sinun juttusi.

Tehtävä 8

Lähettäjä: jees

Kysymys: Voiko tehtävästä saada pisteitä n. 40-45,

, jos jätti kokonaan erittelemättä kolmea käskyistä, mutta eritteli muita melko kattavasti? Eikö se mennyt niin, että aineistosta saa periaatteessa ottaa valikoiden ne asiat käsiteltäväksi, jotka oman esseen kannalta kokee luonteviksi?

Vastaus: Varmaankin voi saada.

Tehtävä 9

Lähettäjä: Itsensä alimpaan helvettiin tuominnut

Kysymys: Anteeksi aikaisemmista sotkuista. En ilmeisesti osaa kunnolla kirjoittaa edes kysymystä tänne.

Kuinka paljon rokotetaan, jos on lainannut runoja väärin? Käytin joka kerat ajatusviivoja sekä alussa että lopussa tähän malliin: " - Unessa / voin toteuttaa itseni -" tjsp.....

AARGH. Miten voin olla niin tyhmä. Voinko onnistuneesta esseestä silti saada 50 pistettä, vaikka on lainannut väärin?

Vastaus: No ei tuo nyt ihan kaamealta näytä. 50 p. lienee mahdollista, jos noin muuten tosi fiksusti kirjoitit.

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys: pitikö täss tulkita pelkästään runoja?? eikä vertailla unta ja todellisuutta runojen pohjalta. ??

Vastaus: "Runojen pohjalta", sanoo tehtävä. Lähtökohtana siis runot, mutta muutakin tietoa voi mukaan liittää.

Tehtävä 8

Lähettäjä: jj

Kysymys: oliko huono idea kirjoittaa melkein jokaisesta käskystä oma kappale, jossa pohtii kyseistä käskyä??

Vastaus: Vähän mekaaniselta kuulosta, mutta jos siirtymät käskystä toiseen ovat luontevia, niin miksei noinkin. Pitäisi nähdä sen sinun kirjoituksesi.

Tehtävä 5

Lähettäjä:

Kysymys: voiko vähän reilun kolmen sivun vastauksella päästä hyviin pisteisiin? Käsialani on keskikokoista.

Vastaus: Voi. Jos tiiviisti kirjoitit.

Tehtävä Kuopio

Lähettäjä: joo moi

Kysymys: Miten kun kirjoitin sanan tragedia sanalla Dragedia :D Meneekö paljon paunoja :D?

Vastaus: Ei. Pieni yksittäinen moka, painoarvo 0,276 pistettä.... Tämä on vitsi.

Tehtävä 9

Lähettäjä: =((((

Kysymys: miksei YTL voi laittaa kokeeseen SELVIÄ kysymyksiä? jos kerran runo-analyysiä haluttiin niin miksei tehtävänannossa suoraan lukenut että tee runoanalyysi runoista 1 ja 2??

Vastaus: Ei siinä vaadittu runoanalyysia vaan käskettiin kirjoittaa runojen pohjalta. Se on kumminkin vähän eri asia, paljon väljempi tehtävä.

Tehtävä 7

Lähettäjä: Piia

Kysymys: Kirjoitin 5 sivua pitkän tekstin. Kirjoitin isorokosta sikainfluenssaan ja sitten myös rokotuksista ja siitä, että epidemioita on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ja sitten, että vaikka rokotuksia kehitetään uusia, niin virukset kehittyvät, joten siksi ei epidemioita saadaan koskaan häviämään lopullisesti ja siten niiden aika ei ole lopullisesti ohitse. Meniköhän ihan metsään kirjoitukseni?

Vastaus: Ei se metsään mennyt. Ihan asiallista asiaa. Ks. myös muita tähän liittyviä kysymyksiä & vastauksia.

Tehtävä yleistä

Lähettäjä: hah

Kysymys: oliks muuten niin, että tekstitaidon vastauksista tulevat pisteet kerrotaan kolmella? eli jos saa vaikka 2-3-2, niin yht. = 7 x 3 = 21p? ja siihen lisätään vaan esseen pisteet. esim. 45p, yht. 67p? ja tuleeko sillä C vai M?

Vastaus: Noin se menee. Sitä ei kyllä tiedä, tuleeko c vai m, arvosanojen pisterajat saattavat vaihdella vuosittain.

Tehtävä Kaikki

Lähettäjä: 5

Kysymys: Kuinka paljon kirjottajan oma "ääni" saa näkyä tekstistä, siis tietty "mielipide" vaan pitääkö tekstin olla täysin objektiivista?

Vastaus: Oma ääni saa toki kuulua. Mistä tuohon nyt ihan objektiivisen vastauksen repisi?

Tehtävä 10

Lähettäjä:

Kysymys: Olenko käsitellyt tehtävää tarpeeksi laajasti ja oikein, kun mietin minkälainen on kuvan antama kuva tyypillisestä suomalaisesta, omasta tyypillisyydestäni ja samastumisesta, suomalaisuudesta yleisemmällä tasolla ja vierasmaalaisten samastumisesta? Pitikö käsittelyn pysyä täysin kuvassa, vai pystyikö kirjoittamaan myös esim. suomalaisesta mentaliteetista ja Kalevalaisuudesta vs nykyaika?

Vastaus: Ihan hyvin tunnut kirjoittaneen. Ei siihen kuvaan tarvitse takertua, vaan voi edetä sen antamista aineksista eteenpäin ja yleisemmälle tasolle.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Jalkapallo veressä

Kysymys: tuolla on kerrottu jo aikaisemmin tuosta pelistä itsestään.. mutta vielä täydennystä kaipaisin eli meneekö ohi jos kerroin mm. eri valmentajien tavasta tuoda erilaisia pelisysteemejä esille, Mainitsin Sir Alex Fergusonin ja Jose Murinhon tässä ja heidän tapansa pelata omalla tavallaan kaunista jalkapalloa. Sitte vielä toin esille seikan että vaikka joukkueet ovat eripuolilta maailmaa ja pelaavat täysin erilaista jalkapalloa, ottelut ovat silti hämmästyttävän tasaisia. näitä siis toin vielä lisäksi. Onko oikeita ? Kiitoksia vaan vastaajalle

Vastaus: Ihan hyviä pointteja.

Tehtävä 5

Lähettäjä: mp

Kysymys: Kirjoitin esseeseeni mm. tatuoinnin historiasta, siitä miten halutaan kunnioittaa vanhoja perinteitä ottamalla kulttuuriin liittyviä aiheita tatuointiin, miten stereotypiat eri henkilöistä ns. pakottavat ottamaan tatuoinnin, miten tatuointi otetaan ilman mitään merkitystä, tv-ohjelmien kautta tatuointien suosion nousu ja muistotatuoinnit. Saako näistä aineksista 30p? Kirjoitus on aika virheetöntä ja kappalejako mielestäni hyvä..

Vastaus: Kyllä kai tuolla 30 p. voi irrota. Hankalaa tietysti arvuutella lukematta ainetta.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Kysyjä

Kysymys: Saako tekstissä näkyä lievästi humoristisia piirteitä? Pitäisikö kaikkea metatekstiä ja "kapulakielen" ilmaisuja välttää esseekokeessa?

Vastaus: Saa tietenkin. Metatekstiäkin voi käyttää, jos sille löytää jonkin järjellisen tehtävän. Ei YTL noin kategorisesti mitään kiellä. Kapulakieli ei ole ansioksi.

Tehtävä 14

Lähettäjä:

Kysymys: Hassua ette tätä kysymystä ole vielä pohdittu! Kysymys oli aika tekstitaitomainen, missä menee teksitaidon ja esseen raja? Kuinka paljon "analysoi ja tulkitse" tehtävänantoon voi laittaa omaa pohdintaa menemättä aiheen vierestä?

Vastaus: Joo, niin on aika tekstitaitomainen... Se tulkinta saa kyllä sisältä omaa pohdintaa, kenenkäs muun? Aiheen viereen mennään silloin, jos pohjatekstistä ei löydy tukea tulkinnalle.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit