Hyppää pääsisältöön

Metro umpitunnelissa

Kuva: Yle, Mot metro

Helsingin metroa laajennetaan ja automatisoidaan yli miljardilla eurolla. Tavoitteena on, että metrot kulkevat ilman kuljettajia Itä-Helsingistä Espoon Matinkylään vuodesta 2015 alkaen.

Mutta hanketta värittävät kiistat budjetinylityksistä ja turvallisuudesta. Aalto-yliopiston liikennetutkija Antero Alkun mielestä hankkeen puuhamiehet asennoituvat turvallisuuteen leväperäisesti.

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan ongelmat johtuvat siitä, että Suomessa automatisoidaan vanhaa metrojärjestelmää ensimmäisenä maailmassa.

Haastateltavat

  • Kirsi Haanpuro, metronkuljettaja
  • Ilkka Levä, historian dosentti
  • Tommy Pohjola, paikallistoimittaja, Hufvudstadsbladet
  • Pekka Sauri, apulaiskaupunginjohtaja, Helsingin kaupunki
  • Antero Alku, liikennetutkija, Aalto-yliopisto
  • Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, Helsingin kaupungin liikennelaitos
  • Markku Kari, vt. valvomomestari, Helsingin kaupungin liikennelaitos
  • Marko Järvinen, aluepalomestari, Helsingin  pelastuslaitos

Linkit