Hyppää pääsisältöön

Manageri: Levy-yhtiö aikoinaan pohti, kannattaako Robiniin panostaa

Robin julkaisi viime vuonna viisi sinkkua, kaksi levyä, kirjan ja elokuvan. Robinin managerin mukaan vuosi vastasi hänelle kolmen vuoden työrupeamaa.

Robin // Kuva: Tomi Mikola

Robin lauloi kansainvälisessa New Wave Junior -kilpailussa vuosina 2009 ja 2010, jonka kautta Universal Musicin kotimaisen tuotannon päällikkö esitteli Robinin videotaltioinnin kilpailusta 80-luvulta lähtien A&R-töitä tehneelle Hannu Sormuselle.

- Pyysin häneltä suomenkielisen demon. Koska Robin Packalen kuulostaa ruotsinkieliseltä, epäilin miten häneltä taittuu suomen kieli. Taittuihan se, ja marraskuussa 2010 allekirjoitimme levytyssopimuksen 12-vuotiaan Robinin kanssa, Seinäjoen MARS-tapahtumassa vieraillut Sormunen alustaa.

Sormunen toimi aikoinaan myös teini-ikäisten tyttöjen muodostaman Tiktakin taustajoukoissa. Tiktak olikin se tyylillinen lähtökohta, mistä Robinin musiikkia lähdettiin miettimään säveltäjä Maki Kolehmaisen kanssa. Robinin musiikkityyli haluttiin viedä mahdollisimman kauas Justin Bieberistä.

- Minulle kerrottiin, että Universalin päälliköt olivat pohtineet, kannattaako näin nuoren artistin uraan panostaa. Tekijät itse kuitenkin uskoivat tekemiseensä, Sormunen kertoo.

Päätös syntyi Jaguarin penkillä

Tammikuun 16. päivä julkaistiin Frontside Ollie - musiikkivideo, jota katsottiin päivässä 300 000 kertaa - viikossa ylittyi miljoonan katsojan raja. Sormunen päätyi Robinin manageriksi tämän vanhempien pyynnöstä Frontside Ollie -hässäkän ollessa pahimmillaan.

- Robinin vanhemmat pyysivät minua manageriksi, mutta en pystynyt sanomaan heti kyllä. Kuuntelin Robinin levyn Makin Jaguarissa, Jimi Constantinen istuessa takapenkillä. Onnittelin heitä hyvästä levystä ja ilmoitin lähteväni mukaan. Koodi-albumi julkaistiin seuraavalla viikolla.

Sormunen itse mietti, jääkö Robin vain internet-ilmiöksi.

- Ammattilaiset sanoivat meille, että onhan tämä nettihitti, mutta ei kukaan näitä levyjä osta. Pohdin, onko yleisö valmis maksamaan nähdäkseen Robinin livenä. Kun Robinin ensimmäinen keikka alkoi ja fanit lauloivat kovempaa kuin bändi soitti, tiesin, että internet-tähdestä oli syttynyt oikea tähti. Silloin aloin uskoa, Sormunen myöntää.

Epäilykset Robinin tähteydestä eivät jäänet vain levy-yhtiöön ja Sormuseen.

- Kauppojen sisäänostajilta tuli aluksi todella kylmä vastaanotto Robinin oheistuotteille ja tavaraa tilattiin vain pieniä määriä. Mutta ne, mitkä tilattiin, vietiin käsistä. Myös kaikki merchandise-kama on joka keikalla myyty loppuun. Kun Robin buukattiin esiintymään Hartwall Areenalle, meille sanottiin, ettei sitä voi myydä edes puolilleen. Toisin kävi, Sormunen myhäilee.

Tällä hetkellä Robinin Chillaa-levy on myynyt nelinkertaista platinaa ja Frontside Ollie -videota on katsottu YouTubessa yli 10 miljoonaa kertaa.

Lähteet: YleX