Hyppää pääsisältöön

Voiko hittibiisin kirjoittaa päivässä?

Seinäjoen MARS-tapahtumassa testattiin Hittitehdas Live -biisintekotapaa. Musiikintekijöille annettiin torstaina tehtäväksi kirjoittaa hittibiisi vuorokaudessa, joita musiikin ammattilaiset seuraavana päivänä ruotivat.

JANNIKA B

Sibelius-Akatemian aloittama Hittitehdas-koulutusohjelman tapainen co-writing-biisinkirjoitusprojekti tuotiin yleisön eteen Seinäjoen MARS-musiikkitapahtumassa. Biisintekijöillä oli 24 tuntia aikaa kirjoittaa kappaleita valikoiduille artisteille.

- Yleensä tehtävänantona on, että kirjoittakaa tälle artistille tällainen biisi. Yleensä biisi sitten vie itsensä johonkin suuntaan, Jannika B:lle biisiä rustanneet Heidi Paalanen ja Jonas Olsson kertovat.

- Huonoja ideoita tulee usein valtavasti, mutta jostain se lumipalloefekti kaivautuu esiin ja tulee se jymyjätti, Jannika B naureskelee.

Niin ikään Jannika B:lle Samuli Sirviön kanssa kappaletta tekevä H-P Siikasaari kertoo, ettei biisinteossa voi noudattaa mitään tiettyä kaavaa.

- Ei sitä jaeta, että tee sä A-osa ja mä teen kertsin, vaan sitä tehdään yhdessä. Eniten se vaatii istumalihaksia, Siikasaari kertoo.

Kappaleita oli vuorokauden työstämisen jälkeen saapunut arvostelemaan musiikkialan ammattilaiset. Erityisesti Heidi Paalasen ja Jonas Olssonin Jannika B:n kanssa kirjoitettu, Pelkoni kohtaan -työnimellä kulkeva kappale sai kiitosta.

- Mieletön suoritus vuorokaudessa! Tykkäsin kyllä, selkeästi aineksia, mutta tuotannollisesti pitää vielä hioa. Onneksi olkoon, Aspen Musicin perustaja Hannu Sormunen kommentoi.

Kappaleen säveltäjä korostaa, että biisi tulee vielä muokkautumaan ajan kuluessa.

- Vuorokaudessa kappaletta voi tehdä vain tiettyyn pisteeseen asti, ajan kanssa se vasta muokkautuu. Vuorokaudessa on mahdollista saada aikaan kappale hyvin alkuun, Heidi Paalanen toteaa.

Lähteet: YleX