Hyppää pääsisältöön

Rambler American pärjäsi myös Suomen talvessa

Pitkät ja leveät dollarihymyt eivät Suomen talvessa 1960-luvulla pärjänneet, mutta toista oli ”typistetty” Rambler American. Moottoriruudun testistä pikkuinen amerikanrauta selvisi hyvin.

”Jos pussissa on varaa tai jos pankissa on hyviä tuttavia, Rambler American on oiva perheauto”, Moottoriruudun testissä todetaan.

Rambler American kuului kotimaassaan Yhdysvalloissa markkinoiden halvimpiin ja pienimpiin autoihin. USA:ssa automerkki oli taloudellisten autojen uranuurtaja jo ennen öljykriisiä ja pakotti myös suurimmat valmistajat kilpailemaan tarkan dollarin asiakkaista.

USA:n automarkkinoita hallitsi 1960-luvulla neljä suurta yritystä. Vuosittain koko maailmassa valmistettiin tuohon aikaan noin 17 miljoonaa henkilöautoa, joista puolet oli eurooppalaista ja lähes puolet amerikkalaista alkuperää.

Rambler American oli amerikkalaiseksi autoksi pieni, mutta ehkä juuri tästä syystä se sai suosiota myös Euroopassa.

Rambler American on rekisteröity kuudelle hengelle. ”Korkeus riittää hyvin paljaspäin, mutta tohtorinhatun kanssa on tiukkaa.” Sähkölaitteet ovat nykyaikaiset ja ”penkeissä on eräänlaista nailonkangasta”. Etuovissa on kaksi tuuletusluukkua.

Takavetoisen auton moottori on edessä, joten mutkaisilla teillä perä tahtoo luistaa. Suuri moottori on värinätön. Venttiilien nakutusta ei kuulu. Autossa on rumpujarrut, joihin erikoistilauksesta saa myös tehostimen, auton testaaja valistaa vuonna 1966 tehdyssä ohjelmassa.

Teksti: Reijo Perälä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto