Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Biologia pääkuva

Kysymysarkisto: Biologia, 2009 syksy

Tehtävä 2

Lähettäjä: Kalle

Kysymys: Mikä on oikea järjestys B-F?

Mitä kuvissa B,D,E tapahtuu?

Vastaus: Katso vastausta Johannalle.

Tehtävä 4 ja 9

Lähettäjä: Anna

Kysymys: tehtävässä 4 (nimeä lajit) olin kuva maitohorsmasta. Riittikö jos nimesi sen vain horsmaksi? ja oliko toinen kukka siankärsämö ja petolintu merikotka?

entä perinnöllisyys tehtävässä. Oliko 9 lapsen sairaus tod. näköisyys 0% (50% mahdollisuus olla terve kantaja) entä nro 14? taisi olla oikea vastaus että ei periinny x-kromosomaalisesti koska noilla genotyypeillä ei silloin voisi olla sairaita tyttöjä?

Vastaus: 4: Horsma on aivan eri kasvi kuin maitohorsma, viimeinen kasvi oli siankärsämö ja petolintu sääksi.

9: Katso vastausta Saku Suomiselle

Tehtävä 4

Lähettäjä: Anni

Kysymys: Miten tehtävästä annetaan pisteitä?

Vastaus: Se on vielä vähän auki, mutta kyllä 6 pisteeseen varmaankin vaaditaan, että kaikki ovat oikein.

Tehtävä 9, risteytys

Lähettäjä: Tiina

Kysymys: Mitkä oli b ja c kohan vastaukset?

Vastaus: Katso vastausta Saku Suomiselle

Tehtävä 9

Lähettäjä: Sara

Kysymys: Mitkä oli oikeat vastaukset kysymyksissä a ja b? ja mitkä oikeat prosenttimäärät kysym. c ja d?

Vastaus: Katso vastausta Saku Suomiselle

Tehtävä 6c

Lähettäjä: Juha

Kysymys: Mitkä ovat ne bioottiset tekijät hyväksytään tehtävään 6c

Vastaus: Katso bioottisista syistä vastausta Joojoo'lle.

Tehtävä +11

Lähettäjä: Emmiina

Kysymys: Mitä olivat aineenvaihdunnan tapahtumat, jotka tehtävässä olisi pitänyt mainita?

Vastaus: Katso vastausta jokerille.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Jaana

Kysymys: Riittikö tehtävässä nimetä vain eläinlaji, kuten kurki tai hirvi?

Vastaus: Kyllä, muutahan ei kysytty.

Tehtävä tehtävä 2 ja tehtävä 12

Lähettäjä: Heini

Kysymys: Mikä oli tehtävän 2 kuvien oikea järjestys?

Ja entä miksi tehtävässä 12 oli haploidinen ja solukkoviljelyjalostus pistetty samaan kohtaan, liittyvätkö toisiinsa?

Vastaus: 2: Katso vastausta Johannalle.

+12: MOlemmissa on kyse kasvullisesta lisäämisestä.

Tehtävä 4D

Lähettäjä: FFFfff...

Kysymys: Kalasääksi vai kalasääski? Onko väliä?

Vastaus: Ei ole väliä, molemmat kelpaavat, vaikka kalasääski (sääksi) on oikein.

Tehtävä 6

Lähettäjä:

Kysymys: mikä on plankton?

Vastaus: Vedessä vapaasti keijuvat levät ja eläimet.

Tehtävä 1

Lähettäjä: Laura

Kysymys: Oliko tehtävässä 1 kuvaan osoittava nro 5 mitokodrio ja kohta 6 viherhiukkanen?

Vastaus: Kyllä olivat.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Sakke

Kysymys: Mitä olivat? (A-L)

Vastaus: Katso vastausta Mikolle.

Tehtävä +11

Lähettäjä: AJ

Kysymys: Mitä ovat tehtävässä mainitut typelliset kuona-aineet?

Vastaus: Urea eli virtsa.

Tehtävä 9

Lähettäjä: Maria

Kysymys: Miten toi ysi meni? Oliko resessiivinen? entä c ja d kohdat

Vastaus: Katso vastausta Saku Suomiselle

Tehtävä 3c

Lähettäjä: Jere

Kysymys: Tarkoitetaanko tuolla rikastumisella jonkin aineen rikastumista ravintoketjussa vai mitä?

Vastaus: Juuri sitä sillä tarkoitetaan.

Tehtävä 2

Lähettäjä: Johanna

Kysymys: Mikä oli mitoosin vaiheiden järjestys

ja mitä B,D ja E -kohdissa tapahtui?

Vastaus: Järjestys: CBDFE

B on metafaasi, jolloin keskusjyväset siirtyvät solun eri puolille, muodostuu tumasukkula, jonka rihmat kiinnittyvät sentromeereihin, jotka puolestaan pitävät kiinni kahdentuneiden kromosomien kromatideja. Kromosomit asettuvat keskitasoon.

D on anafaasi, sukkularihmat lyhenevät ja vetävät kromatidit erilleen.

E on solunjakautuminen, jolloin kromosomien kierteisyys purkautuu, muodostuu tumakotelo, muodostuu solukalvo ja on muodostunut kaksi identtistä solua.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Jen

Kysymys: Miten ohitusleikkaus vaikuttaa ruoansulatuskanavan toimintaan? Onko vastauksena vain, että aineita ei pääse imeytymään verenkiertoon ja että kylläisyydentunne tulee nopeammin?

Vastaus: Kyllähän nuo ovat oikeita asioita; katso vastausta Mallalle.

Tehtävä tehtävä 4

Lähettäjä: Mikko

Kysymys: Mitä kyseiset eläimet ja kasvit olivat?

Vastaus: Västäräkki, kurki, metso, sääksi, hirvi, ahven, kyy, ritariperhonen, voikukka, kataja, maitohorsma, siankärsämö.

Tehtävä tehtävä 4

Lähettäjä:

Kysymys: Oliko kohdan E eläin peura vai kauris vai joku muu? Kuinka paljon pisterajat nousevat kun kokeen taso ei ollut sieltä vaativimmasta päästä?

Vastaus: E oli hirvi. Pisterajoista tiedetään jotain vasta sitten, kun tulokset saadaan valmiiksi marraskuussa.

Tehtävä 1

Lähettäjä: johannes

Kysymys: Mitkä oli kysytyt solun osat?

Vastaus: 1. tuma

2. tumajyvänen

3. solulimakalvosto

4. solunesteontelo

5. mitokondrio

6. viherhiukkanen

Tehtävä 5 + 7b

Lähettäjä:

Kysymys: Mitä asioita 5 tehtävässä haettiin?

Mitä olisi pitänyt vastata kysymykseen 7b?

Vastaus: Sisiliskon osalta katso vastausta "sisilisko asiantuntijalle".

Lapset:

- tasalämpöisyys

- lämpösäteily > hikoilu > nestehukka

- häikäisy > pupillien pieneneminen

- UV-säteily > ruskettuminen > melanoomariski

- UV-säteily > D-vitamiinin tuotto

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys: vissiin oli resessiivinen? ja periytyikö X-kromosomissa?

Vastaus: Katso vastausta Saku Suomiselle

Tehtävä +11

Lähettäjä:

Kysymys: Mitä kaikkea vaadittiin 6 pisteeseen.

Vastaus: Katso vastausta jokerille

Tehtävä 4

Lähettäjä: mitäkummaa

Kysymys: Oliko merkitystä laittoiko kalasääski vai kalasääksi? käsittääkseni eri puolilla suomea kutsutaan sääkseä eri nimillä? ja oliko tunnistustehtävän perhonen ritariperhonen?

Vastaus: Kyseessä oli kalasääski eli sääksi (mutta kalasääksikin kelpaa). Perhonen oli ritariperhonen.

Tehtävä Risteytystehtävä 9

Lähettäjä: Saku Suominen

Kysymys: Mikä risteytystehtävän a,b,c,d:n vastaukset?

Vastaus: a) resessiivinen

b) autosomaalinen

c) 0 %

d) 25 %

Tehtävä 1

Lähettäjä:

Kysymys: mikä numero 1 oli, mitä kaikkea viherhiukkasesta pitä kertoa.Ja riittikö muihin että vain luettelee ne solun osat vai pitikö niistä kertoa jatain.

Vastaus: Tässä pitää kuvata lyhyesti yhteyttäminen sekä valo- ja pimeäreaktiot. Alussa pyydettiin nimeämään solun osat; silloin niistä ei tarvitse selittää mitään muuta kuin nimet.

Tehtävä 3 ja 11

Lähettäjä: Valtteri

Kysymys: Heipparallaa!

Mitenkäs luulet pisteitä annettavan kolmostehtävästä? Siis annetaanko säälipiste, jos on määritellyt vain toisen termeistä, ja täten käsitteiden eroja ei tietenkään ole voitu osoittaa? (Vakiovastaushan tähän olisi, että se päätetään sitten sensorikokouksessa... xD)

Ja minäkin haluan tietää vastauksen AJ:n kysymykseen! Kuona-aineesta ei löydy määritelmää ainakaan meidän neloskurssin kirjasta, ja mikä pahinta, ei edes aina niin rakkaasta wikipediasta. Onko ne jotain suoloja? =D

Vastaus: Tehtävä 3: Kyllä pelkkä määrittelykin jotain antaa, kunhan se on oikein.

Typellisillä kuona-aineilla tarkoitetaan ureaa eli virtsaa.

Tehtävä Tehtävä 8.

Lähettäjä: Ahmed Abdulghani

Kysymys: Millainen on täydellinen vastaus tehtävään 8?

Pitääkö siinä kertoa ruuansulatuksesta yleisesti ja verrata leikkauksen jälkeiseen ruuansulatukseen?

Vastaus: Katso vastausta Mallalle.

Tehtävä 5, 4

Lähettäjä: Taikatuuli

Kysymys: Heeiii! tein tuon vitos tehtävän ja selitin kaikkia perusjuttuja ja meniköhän ylihilseen jos kerroin että tytölle, joka oli paljainvarpain voisi tulla palovamma jalkaan, sillä aurinko lämmittää kaliiota tosi kuumaksi? ja neloskysymykseen; mikä kukka se viimeinen kuva oli??

Vastaus: 5: Ehkä tuo kallion lämpiäminen noin kuumaksi on hiukan liiottelua.

viimeinen kasvi oli siankärsämö.

Tehtävä 4

Lähettäjä: matti

Kysymys: mikä kasvi oli J ? laitoin että tuija-pensas..

Vastaus: Kyseessä on kataja; tuija ei ole Suomessa luonnonvarainen, kuten annettiin.

Tehtävä tehtävä 11

Lähettäjä: Stina

Kysymys: Missä näitä typellisiä kuona-aineita oikein muodostuu ? Tiedän kyllä miten ne poistetaan (ainakin luultavasti), mutta tämä muodostuminen meni vähän veikkauksen puolelle...

Vastaus: Niitä muodostuu munuaisissa.

Tehtävä 1

Lähettäjä:

Kysymys: Oliko kohta 3 solulimakalvosto vai ribosomi? Kuvasta ei saanut selvää kumpaa se tarkalleen ottaen osoitti. Vai hyväksytäänkö molemmat vastaukset?

Vastaus: Solulimakalvostoa siinä haettiin.

Tehtävä 10

Lähettäjä: Tsai

Kysymys: Ei ollut helppo. Eipä sitten ollut maailman sodista, suomen käymistä sodista jne. mitä odotin.

Kerroin kuvista, että molemmat sodat ovat moraalisesti paheksuttavia "TV-sotia" ja että amerikkalaiset eivät tunteneet sotia omikseen, USA maailmanpoliisina ja että sodat 'hävittiin', haettiinko jotain tällaista? Mitäs se indokiina kyltti tarkoitti monsieurin yläpuolella? B- kohtaan sitten Vietnamin kohdalla kommunisteista ja Irakin kohdalla terrorismista?

Vastaus: Tämä kuulunee historiaan, ei biologiaan!

Tehtävä 10

Lähettäjä: voi että

Kysymys: Liittyykö rekombinaatioon myös mutaatiot?

Lähteekö paljon pisteitä jos ne ei kuulu, mutta niistäkin kirjoittanu melkein kaksi kappaletta?

Vastaus: Mutaatiot eivät kuulu rekombinaatioon. Pisteet riippuvat vastauksen kokonaisuudesta.

Tehtävä 9

Lähettäjä: Virpi

Kysymys: Käykö c ja d kohtaan vastaus prosenttina? Kuinka tarkat risteytyskaavioperustelut. Onko oikea prosenttiluku c kohdassa 0 ja 25, d:ssä 25?

Vastaus: Kyllä vastauksen voi hyvin antaa prosentteina. Katso vastausta Aralle.

Tehtävä 10

Lähettäjä:

Kysymys: Mitä kaikkea rekombinaatiokysymyksessä piti käsitellä?

Vastaus: Katso vastausta iinalle.

Tehtävä +11

Lähettäjä: juuli

Kysymys: onko typelliset kuona-aineet; virtsa ja uloste ? uloste syntyy ruoansulatuksessa, virtsa munuaisissa?

Vastaus: Kyllä se on lähinnä virtsa.

Tehtävä 1

Lähettäjä: pekka

Kysymys: ovatko tämänvuotiset bilsankirjottajat ihan helvetin tyhmiä, vai vaikuttaako se vain siltä näiden kysymysten perusteella?

Vastaus: Jaa-a?

Tehtävä 4

Lähettäjä: anni

Kysymys: miksi kysytte eläimistöstä noin paljon? miksi ihmisen biologiasta ja geenitekniikasta ei paljo mitään?

Vastaus: Ihmisen biologiaa oli monessa kysymyksessä (5, 8, 9, +11). Tällä kertaa kysymykset painottuivat ekologiaan.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Hilkka

Kysymys: Oliko paha moka jos laittoi kyyn kyykäärmeeksi?

Vastaus: Kyy ja kyykäärme kelpaavat molemmat.

Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Riittikö selittää "normaali" ruuan sulatus ja sen jälkeen se, että mitä aineita ei pikkoudu mahalaukun ohituksen jälkeen ja että pitää syödä pieniannoksia?

Vastaus:

Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Riittikö selittää "normaali" ruuan sulatus ja sen jälkeen se, että mitä aineita ei pikkoudu mahalaukun ohituksen jälkeen ja että pitää syödä pieniannoksia?

Vastaus: Kyllä tuossa oikeilla jäljillä ollaan. "Riittävyys" riippuu siitä, kuinka asiat on esitetty.

Tehtävä 12

Lähettäjä: abi

Kysymys: mitä kaikkee täs piti olla?

Vastaus: Katso vastausta jokerille

Tehtävä 5

Lähettäjä: sisilisko asiantuntija

Kysymys: oisko sisiliskosta pitäny mainita muutakin ku että seon vaihtolämpönen?

Vastaus: Vaihtolämpöisyys on tärkein asia, mutta muutakin pitäisi löytyä. Jotain seuraavista

- lämpötilan nousu nopeuttaa ruuansulatusta

- nopeuttaa jälkeläisten kehitystä

- pupillin muoto mukautuu valon määrään

Tehtävä 4

Lähettäjä:

Kysymys: mikä se kuusen näköinen kasvi oli? oliks se lintu muka kalasääksi? laitoin että varpushaukka... entä se perhonen?

Vastaus: "Kuusen" näköisellä tarkoittanet katajaa. Yksi linnuista oli kalasääski ja perhonen oli ritariperhonen.

Tehtävä 1

Lähettäjä:

Kysymys: mitä piti laittaa et miks fotosynteesi tapahtuu viherhiukkasessa?

Vastaus: Tässä pitää kuvata lyhyesti yhteyttäminen sekä valo- ja pimeäreaktiot.

Tehtävä 12

Lähettäjä: Hane

Kysymys: Kuinka pahasti menetän pisteitä kertoessani heteroosi-ilmiöstä risteytysjalostuksen yhteydessä?

Vastaus: Kyllä heteroosi-ilmiö kuuluu risteytysjalostukseen.

Tehtävä 7

Lähettäjä: Biologisti

Kysymys: Selitin ensin, miten suoympäristö määritellään, täytyikö tämä tehdä? B -kohtaan: tapahtuiko siinä sukkessiota?

Vastaus: Kyllä suoympäristön määrittely on lähellä a-kohdassa haettuihin syihin. b-kohdassa tapahtuu sukkessiota.

Tehtävä 9

Lähettäjä:

Kysymys: saiks tost pisteitä 1,5 per kohta?

Vastaus: Tuskin tuo pistejako ihan tasainen on.

Tehtävä 6

Lähettäjä:

Kysymys: mitä kaikkii niitä abioottisia ja bioottisia syitä oli?

Vastaus: Katso bioottisista syistä vastausta Joojoo'lle.

Abiootisia syitä ovat mm. alhainen suolapitoisuus, veden lämpötila, osittainen jääpeite talvella ja happikato.

Tehtävä 1

Lähettäjä: Abi

Kysymys: Tehtävässä piti nimetä soluelimet. Haittaakohan jos nimesin 1) tumalimaksi ja 2) tumaksi, eikö se kuitenki ole suht. oikein?

Vastaus: Nro 1 on tuma ja nro 2 tumajyvänen. Kyllä tällaisessa tehtävässä termit pitää olla oikein eikä sinne päin.

Tehtävä 7

Lähettäjä: Iina

Kysymys: Mitä siihen c- kohtaan oli tarkoitus laittaa ja kuinka tarkasti? Entä 7 b, riittikö että "kopioi" diagrammin tiedot kirjallisesti ja totesi että suoekosysteemi muuttunut metsäekosysteemiksi?

Vastaus: c-kohta: tässä pitäisi puhua hiilidioksidin vapautumisesta ja metaanin vapautumisen hidastumisesta ja syistä, jotka johtavat tähän.

b-kohdassa pyydettiin myös perustelemaan kuvassa näkyvät muutokset, joten pelkkä käyrien sanallinen kuvaaminen ei luonnollisestikaan riitä.

Tehtävä 10

Lähettäjä: Iina

Kysymys: Mitä kaikkea haettiin? Pitikö olla 6 eri merkitystä, vai miten?

Vastaus: Hyvässä vastauksessa tulee käsitellä sekä aitotumallisten rekombinaatiota (meioosissa ja myös crossing over-tapahtumaa) että myös esitumallisten (bakteerien) rekombinaatiotapoja ja näiden merkitystä. Myös viruksilla on rekombinaatiota.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Kadde

Kysymys: Wikipediassa lukee "sääksi eli kalasääski", meneekö pisteet jos laitto kalasääksi? Ei ny voi olla noin tarkkaa kun samaa asiaa kumminkin tarkoitin.

Vastaus: Eiköhän tuokin hyväksytä

Tehtävä 9 c)

Lähettäjä: Ara

Kysymys: Olisiko tuohon c kohtaan pitäny todennäköisyydeksi laittaa 6,25% vai sitten se 0%/25%

Vastaus: Oikea vastaus on 0 %, sillä nainen nro 3 voidaan ulkopuolelta tulleena olettaa terveeksi homotsygootiksi.

Tehtävä 1

Lähettäjä: uhh

Kysymys:

Vastaus: Kyllä ensimmäinen kuva tehtävässä 4 oli västäräkki.

Tehtävä Pisteytys

Lähettäjä: Venluska

Kysymys: Hei

Jos esimerkiksi lajiennimeämisessä menee veikkaamaan yhden lajin väärin, mutta muut oikein, niin tuleeko miinuspisteitä, vaiko vain siitä väärin menneestä kohdasta 0p ja muista sitten tavallisen pisteytyksen mukaan? Eli ts. olisiko kannattanut veikata, jos ei ole varma?

Vastaus: Väärästä veikkauksesta ei luonnollisestikaan hyvitetä, mutta ei siitä myöskään ylimääräisesti sakoteta. Vain siis oikeat vastaukset kerryttävät pistesaldoa.

Tehtävä 7

Lähettäjä:

Kysymys: Voiko soiden ojittaminen vaikuttaa ilmaston hiilidioksidipitoisuuteen myös vähentävästi, mikäli suon tilalle kasvaa metsä?

Vastaus: Kyllä myös metsä sitoo hiilidioksidia, kunhan se on ensin suolle kasvanut.

Tehtävä 11 ja 12

Lähettäjä: jokeri

Kysymys: Tuosta jokereista, mitä niihin molempiin piti sisältyä?

Vastaus: Vastauksia en lähde kirjoittamaan, asiat löytyvät oppikirjoista. Seuraavassa hyvin kootusti:

+11: Aineita muodostuu soluhengityksessä ja valkuaisaineiden hajotessa. Elimistöstä ne poistuvat ihon kautta, keuhkojen kautta ja munuaisten kautta. Näitä kutakin kohtaa täytyy luonnollisesti selostaa suhteellisen perusteellisesti, kun kyseessä on jokeritehtävä.

+12: Oppikirjoista on helposti löydettävissä, mitä vastaukseen tulee sisältyä.

Tehtävä 9

Lähettäjä: Epa

Kysymys: Mitkä oli c ja d tehtävien todennäköisyydet ja saiko niistä pisteitä jos oli tullut pieni huolimattomuusvirhe eli jos ei ihan saanut samaa vastausta kuin se oikeasti oli?

Vastaus: 9c: 0 %

9d: 25 %

Tehtävä 7?

Lähettäjä: Joojoo

Kysymys: Mitä bioottisia tekijöitä piti mainita c) kohdassa (3 piti mainita) ja omat tuntu kaukaa haetulta.

Vastaus: Tarkoittanet tehtävää 6c:

Bioottisia tekijöitä ovat mm. vapaa ekologinen lokero, luontaisten kilpailijoiden puute, petojen puute, jos ravintoa on runsaasti siitä seuraa tehokas lisääntyminen, Itämeren ekosysteemi on nuori.

Tehtävä 2

Lähettäjä: ou barbarie

Kysymys: miksi valitsitte tehtävään näin hirveät mikroskooppikuvat? eikö hieman kaavamaisemmat olisi olleet paremmat?

ja ylipäätään, miksi yo-kokeessa vuosi toisensa perään syrjitään 4- ja 5-kursseja? :(

Vastaus: Kyllä mikroskooppikuviakin täytyy osata tulkita.

Tällä kertaa kokeessa oli aika paljon ekologiaa; toisella kertaa ehkä enemmän joitain muita biologian osa-alueita.

Tehtävä Kysymys nro.8

Lähettäjä: Malla

Kysymys: Mitä tehtävään olisi pitänyt vastata?

Vastaus: Tässä kysyttiin mahalaukun toimintaa tavallisuudesta poikkeavalla tavalla:

- nälän tunnetta ei synny

- ruoka ei varastoidu mahaan

- maha ei säätele ruoan lämpötilaa

-ravintomassa ei sekoitu

- ruoan pilkkoutuminen jää vajaaksi

- suolahappo ei pääse tuhoamaan mikro-organismeja

- proteiinien pilkkoutuminen käynnistyy vasta ohutsuolessa

- ruokasulaa muodostavan liman eritys päättyy

- ravinnon imeytyminen ohutsuolesta hidastuu olennaisesti

Mm. tällaisia asioita siinä haettiin, muitakin vaikutuksia on. Kaikkea ei suinkaan tarvitse luetella, mutta kuitenkin melko kattava kooste asioista.

Tehtävä Tehtävä 2

Lähettäjä: Epävarma

Kysymys: Kuvasiko kuva D vai kuva F mitoosin jälkivaihetta? Nuo kaksi kuvaa olivat varsin epäselviä. Ajattelin, että kuva D kuvaa jälkivaihetta, jossa sukkularihmat vetävät tytärkromosomit erilleen, ja kuva F loppuvaihetta. Kuva E puolestaan soluliman jakautumista. Olivatko nämä oikein?

Vastaus: Tulkitsit kuvat aivan oikein!

Tehtävä 1,9c

Lähettäjä: hookoo

Kysymys: Tarkoitettiinko rikastumisella maaperän rikastumista vaiko raskasmetallien?

Ei kai olisi tarvinnut ottaa huomioon vanhempien todennäköisyyttä olla kantaja, ja sitä kautta matemaattisesti laskea niiden todennäköisyyksiä kertomalla lapsen todennäköisyys sairauteen?

Vastaus: Tarkoittanet rikastumista tehtävässä 3, ei 1: kyllä siinä raskasmetalleja ja muita myrkyllisiä aineita haettiin.

9c: 4-vanhemman todennäköisyys seuraa sukupuusta ja se luonnollisesti pitää ottaa huomioon. Sen sijaan 3-vanhempi tulee suvun ulkopuolelta ja se voidaan olettaa terveeksi homotsygootiksi.

  • 2020 syksy: biologia

    Biologian yo-koe ja vastaukset.

    Tällä sivulla pääset joko katselemaan Ylioppilastutkintolautakunnan laatimaa koetta (katseluversio) tai harjoittelemaan tekemällä sen itse (harjoittelukoe). Katseluversio julkaistaan ja hyvän vastauksen piirteet yo-koepäivänä ja harjoitteluversio mahdollisimman pian kokeen jälkeen.

  • 2020 kevät: biologia

    Biologian yo-koe ja vastaukset.

    Tällä sivulla pääset joko katselemaan Ylioppilastutkintolautakunnan laatimaa koetta (katseluversio) tai harjoittelemaan tekemällä sen itse (harjoittelukoe). Katseluversio julkaistaan ja hyvän vastauksen piirteet yo-koepäivänä ja harjoitteluversio mahdollisimman pian kokeen jälkeen.