Hyppää pääsisältöön

Riivaajat kirkossa: käsikirjoitus

[MOT-tunnus]

Pirkko Jalovaara Kallion kirkossa 27.1.2013:
"Herra me käsketään niitä sairauden henkiä, mitä täällä moni kantaa mukanaan, syövän henkeä ja kipujen henkeä, demonisia voimia jotka on saanut tuon sairauden alun ja joka etenee etenee ilman, että ymmärrät mistä se on tullut."

Kirkkosaleja kiertävä parantaja saarnaa saatanasta ja sairauksista. Kirkon johto katsoo toiseen suuntaan. Evankelis-luterilainen kirkko on avuton ääri-ilmoidensä edessä, koska vanhoillisten herätysliikkeiden jäsenet kansoittavat kirkon tilaisuudet eikä vähiä aktiiveja uskalleta suututtaa.

Riivaajat kirkossa

Suomen evankelisluterilainen kirkko on kriisissä. Maksajien määrä vähenee vuosi vuodelta. Samaan aikaan maksajien enemmistön ja kirkon aktiivikäyttäjien arvot etääntyvät yhä kauemmas toisistaan. Lopussa kirkko tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen.

Grafiikkaa:
98,6% suomalaisista haudataan evankelis-luterilaisen kirkon maalle.
Vaikka edelleen 77% suomalaisista kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon, osoittavat kirkon jäsenkäyrät vuosi vuodelta tasaisesti alaspäin.


Enää 27% suomalaisista uskoo kirkon opettamaan Jumalaan. Puolet Kirkon jäsenistä ei käy kirkossa edes kerran vuodessa. Tästä seuraa, että kirkon mittava pappiskoneisto palvelee suurelta osin sitä noin 7% suomalaisista, jotka osallistuvat kirkon toimituksiin useammin kuin kerran kuussa.

Grafiikkaa:
7% kirkon jäsenistä käy hengellisissä tilaisuuksissa vähintään kerran kuussa.

Herätysliikkeistä väitellyt Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja sanoo, että kirkkoaktiivisuuden takana on usein sitoutuminen johonkin kirkon sisällä vaikuttavista voimakkaista herätysliikkeistä.

Hanna Salomäki:
"Jos ajatellaan tällaista aktiivista kirkkokansaa, niin voi sanoa, että puolet heistä on herätysliikkeiden jäseniä, eli joka toinen kirkossa istuva aktiivikävijä kuuluu liikkeeseen."

Marko Huhtala:
"Meiän kirkko rakentuu, niin se rakentuu hyvin pitkälle herätysliikkeitten pohjalle. Eli ei meillä kovin vahvaa kirkkoa ole Suomessa, ellei meillä ole herätysliikkeitä. Jos me ajatellaan vaikka jumalanpalvelusta, jos meiän herätysliikeväki ikään kuin putsattais pois kirkosta, niin meiän jumalanpalvelukset voitas lopettaa välittömästi, koska siellä ei olis ku pappi."

Johanna Korhonen on Vox Silentii lauluyhtyeen jäsen, toimittaja ja kirkkovaltuutettu Vantaalta. Tuorein kiista kirkon sisällä käynnistyi kun liberaali Tulkaa kaikki –liike sai vaalivoiton muutamassa isossa kaupungissa. Pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa vaalivoittaja alkoi heti toteuttaa vaalilupaustaan.

Johanna Korhonen:
"Vantaalla me on päätetty leikata rahoitusta pois ensin asteittain ja sitten kokonaan niiltä järjestöiltä, jotka eivät sitoudu kirkon opetukseen naispappeutta ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevissa asioissa."

Juha Auvinen vetää yhtä kaupunkiseurakuntien boikotoimaa lähetysjärjestöä.

Radioefekti: "40 vuotta sitten eli vuonna -73 maahamme perustettiin sanansaattajat ja työ alkoi radio-ohjelmien tukemisella."

Auvinen on yksi allekirjoittajajista vetoomuksessa, jossa joukko herätysliiketaustaisia kirkon järjestöjä vaati kirkkoa pidättäytymään palkkaamasta avoimesti homoseksuaaleja kirkon töihin.

Juha Auvinen:
"Joo, joo. Joo, me emme ole ottaneet mitään kantaa homoseksuaalisuuteen missään vaiheessa."
"Tämä vetoomus on kirjoitettu silloin, kun kirkossa käytiin keskustelua suhtautumisesta seksuaalivähemmistöihin, ja sen jälkeen olemme hyvin selvästi ilmaisseet, myöskin julkisuudessa, että noudatamme kirkon linjaa näissä kysymyksissä."

Ylivoimainen enemmistö Suomen seurakunnista jatkaa edelleen lähetysjärjestöjen rahoittamista. Vantaallakin rahoituspäätöstä ollaan siirtämässä toiselle luottamuselimelle, joka voi hyvinkin muuttaa kielteisen rahoituspäätöksen ensi vuonna.

Johanna Korhonen:
"Itse nämä järjestöt ovat eräänlaisia käenpoikia siinä mielessä, että ne haluavat, vaativat resursseja tästä yhteisestä pesästä, erityisesti rahaa, mutta myös muita resursseja. Ja tää rahanjakoautomaatti on pyörinyt ja monissa paikoissa edelleen pyörii sillä tavalla, että ikään kuin virkamiehet esittää, että näin se menee ja sitten seurakunnan luottamushenkilön kuuluu olla semmoinen kiltti ja kuuliainen kumileimasin, joka sitten mukavasti vaan, asiaan puuttumatta antaa asioiden olla. Nyt sitten kun meitä on luottamushenkilöitä, jotka olemme oikeasti ryhtyneet tekemään näitä luottamushenkilöhommia elikkä oikeasti puuttumaan siihen, että mihin nää seurakuntien rahat käytetään, niin tämä järkyttää nyt tavattoman paljon eräitä viranhaltijoita. Me ollaan vähän niinku huonotapaista porukkaa."

Pirkko Jalovaara:
"Pikkudemonit lähtee helposti liikkeelle, mutta isompien kanssa tekee monta kertaa tiukkaa."

Kirkon karismaattiseen siipeen kuuluvassa tilaisuudessa 26 vuotta kirkkoja kiertänyt maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaara parantaa sairaita. Toisin kuin Ruotsissa, Suomessa kirkon sisälle on jäänyt kirjava joukko erilaisia liikkeitä pienistä ryhmistä aina suuriin herätysliikkeisiin asti.

Johanna Korhonen:
"Tää on yksi sellainen tabuasia, josta kirkossa ei oikeastaan saisi puhua, mutta josta pitäisi puhua. Kirkossa on tapana hokea vain, että herätysliikkeet ovat kirkon suola. Mä en tiedä, mitä tämmöinen tarkoittaa, mutta että se ilmeisesti tarkoittaa, että niihin pitäisi suhtautua aina messevästi ja kärsivällisesti puuhaavat ihan mitä tahansa ja opettavat ihan mitä tahansa. Minusta se on väärin ajateltu, koska jos meinataan olla samaa kirkkoa, niin silloin pitää olla kyllä jotenkin avoimesti nämä pelikortit esillä."

Kirkon suurimpia liikkeitä yhdistää, yhtä poikkeusta eli Heränneitä lukuun ottamatta, muita suomalaisia perinteisempi arvomaailma. Tutkijan mukaan samalla kun keskivertosuo-malaisen arvot ovat nopeasti muuttuneet liberaalimpaan suuntaan, on kirkkoaktiivien maailmankuva muuttunut selvästi vähemmän.

Hanna Salomäki:
"Tästä seuraa se, että kuilu ajattelussa tällaisen keskiverto suomalaisen ja sitten aktiivisen kirkossa kävijän välillä niin he niin kuin ajattelee toisistaan eri yhä niin kuin eroavaisemmin."

"Eli jos vertaillaan herätysliikkeiden sitoutumista seurakunnan tilaisuuksiin, niin viides herätysliike kaikkine järjestöineen nousee siellä kyllä aivan selvästi esille aktiivisimpana ryhmänä, elikkä kaikista tiiviimmin he on mukana seurakunnan toiminnassa. Ja heille on myös tyypillistä sitten luottamuselimissä mukana olo, elikkä aika vahvasti näkyy kyllä tämän liikkeen panos seurakunnan työssä."

Aktiivisuus luottamushenkilöelimissä yhdistää kaikkia kirkon suuria herätysliiketaustaisia järjestöjä

Hanna Salomäki:
"No oikeastaan tätä herätysliikettä ja kirkkoa ei voi sillä tavoin ajatella toisistaan irrallisena juttuina, koska ne hyvin paljon toimivat sisäkkäin. Elikkä herätysliikkeiden tilaisuuksia järjestetään seurakunnan tiloissa, mutta yleensä, tavallisesti niissä on seurakunta myös toisena järjestäjänä. Elikkä ne on yhtä aikaa samalla kirkon tilaisuuksia ja herätysliikkeiden tilaisuuksia."

Marko Huhtala on Hyvinkään seurakunnan pappi. Hän edustaa liikkeiden tuoreinta siipeä. Karismaattinen liike on ainoa kristinuskon suuntaus, joka maailmanlaajuisesti kasvaa. Liikkeelle on tyypillistä armolahjojen korostaminen.

MOT:
"Onko sinulla itselläsi jokin armolahja?"

Marko Huhtala:
"No, on varmaan moniakin asioita. Ja pappina on tietysti ihan hyvä, kun seurakuntaa palvelee ihan viran puolesta, olla näitä armolahjoja. Mutta itse olen kokenu kielilläpuhumisen, sairaiden puolesta rukoilen paljon, ja tämmösiä asioita."

Sairaiden parantaminen rukouksella kuuluu luterilaisenkin kirkon oppiin. Suomen tunnetuimpia rukouksella parantajia on jo parikymmentä vuotta Suomen kirkkoja kiertänyt Pirkko Jalovaara.

Grafiikkaa:
”Pyörätuoli jäi kirkkoon!
”Poistetun pernan tilalle kasvoi uusi!”
”Katkennut hermo tuli kuntoon!”

Grafiikkaa:
Keräyksen nettotuotto
2007-2009: 465 000 €
2009-2011: 572 000 €

Parantajan tukiyhdistyksen rahankeräyksen tuotto on viimeksi tilitetyn neljän vuoden ajalta yli miljoona euroa. Päälle tulevat vielä kolehdit ja kustannusosake-yhtiön tuotto.

Perehdymme Jalovaaran opetuksiin yhdessä psykologiliiton puheenjohtajan kanssa.

Pirkko Jalovaara TV 7lla:
"Kysyn sinulta, mistä tietää onko sinussa, sinun kodissasi, tai sinun läheisissä, niissä ihmisissä joita tapaat, vaikka satunnaisesti tuolla marketissa. Onko heissä demoni, onko joku psyyken ongelma, vai ovatko he vain säälittävän omituisia?"

Parantajan mukaan oireena voi olla rauhattomuus, kouristelu, raivokohtaukset, huuto tai toisaalta täysi puhumattomuus.Ja sitten tulee rinnastus: Rukouksella parantaja opettaa, että vakavat sairaudet kuten syöpä, tai mielenterveyden ongelmat kuten masennus voivatkin olla riivaajien aikaansaannosta.

Pirkko Jalovaara TV7:lla
"Jos on tällaista näinkin tuttua ilmiötä kuin masennusta on todella syytä kysyä mistä se tulee?"

Eräs Jalovaaran menestystarinoista oli mies, joka uskoi parantuneensa eturauhassyövästään rukouksella parantajan avulla. Sittemmin syöpäänsä menehtyneen miehen leski kertoo nyt miten puolisosta tuli parantajan mainosmannekiini.

”Parantuneen” leski:
"Jalovaara otti häneen yhteyttä ja mies kävi magneettikuvassa ja siinä ei näkynyt ollenkaan tämä syöpä, ja sen jälkeen jalovaara alkoi juoksuttaa tätä miestä kirkoissa todistamassa että oli parantunut, mutta hormonihoitojen ansiosta nää arvot pysy kurissa."

Muu perhe ei ihmeparantumiseen uskonut, ja loppuvuosinaan mies etääntyi perheestään. Lopulta syöpä voitti.

"Parantuneen” leski:
"Minulle on tullut sellaset ajatukset että pois tälläset ihmiset kirkoista sairaat ihmiset liian paljon turvautuu ihan turhanpäiväseen…se on sellasta suurta rahankeräystä sairaitten ihmisten kustannuksella. Samalla rahalla saisi hoitoa oikeasta lääkäristä."

Pyydämme lupaa kuvata Jalovaaran seuraavaa rukousiltaa Kallion kirkossa. Seurakunta kieltää. Käy ilmi, että Jalovaaran opetukset jakavat seurakunnan papistoa. Tilaisuus on kuitenkin julkinen. Kuvaamme kokoontumista Kallion kirkossa kiellosta huolimatta.

Pirkko Jalovaara Kallion kirkossa 27.1.2013:
”Pyydän katsomaan, pyydän erityisesti katsomaan sellaisia sairauksia, missä olet pitkään käyttänyt lääkkeitä. Ja lääkkeet on ikään kuin sumentaneet tietoisuuden, että Saatana on päässyt tunkeutumaan sinun sisääsi. Lääkkeet on yksi tapa, jota paholainen käyttää, jotta pääsee todella sinun sisimpääsi, henkeen, sieluun, ruumiiseesi.”
”Olen nähnyt sellaisia vapauttamistilanteita, joissa ihminen menee aivan kuin solmuun, koska hänessä sidotaan niitä demonisia voimia. ”

Tuomo Tikkanen:
"Ja tuota ett mun täytyy sanoa, että ennen tätä en ole nähnyt että Suomen kirkossa väitettäisiin, että fyysiset tai psyykkiset sairaudet tai ilmiöt niin kuin tässä todettiin, parantumaton lääketieteellinen sairaus tai masennus, että se johtuukin demoneista, jos sitä tarkemmin tutkii, tai pahasta hengestä tai saatanasta. Se on äärimmäisen takapajuista ja vaarallista."

"Mutta missään tapauksessa sairaiden ihmisten tai hengen.. psyykkisistä vaivoista kärsivien ihmisten auttamistyötä lähellekään tällaisia ihmisiä ei saisi päästää."

Pyydän Helsingin piispan toimistosta kommenttia siitä, ovatko sairaudet luterilaisen opin mukaan lähtöisin riivaajista.

Pirkko Jalovaara Kallion kirkossa 27.1.2013:
"Lääkkeet on yksi tapa, jota paholainen käyttää, jotta pääsee todella sinun sisimpääsi, henkeen, sieluun, ruumiiseesi.”

Reijo Liimatainen:
"Joo kieltämättä oli vähän yllättävää katsoa näitä Pirkon opetuksen vaihe tässä vaiheessa, kun oma kontakti muutaman kymmenen vuoden takaa oli vähän toisen suuntainen ja myönteinen kokemus. Ei nämä nyt kirkon sielunhoidon periaatteisiin sovi. Ei sairaudet ole demonien aiheuttamia ja silloin kun puututaan herkkien ihmisten niin kuin tapaan selittää omaa sairauttaan, kyllä tästä enemmän mielenterveyden ongelmia syntyy kuin että niitä parannetaan."

MOT:
"No miten te ajattelitte kirkossa sille asialle tehdä?"

Reijo Liimatainen:
"Tää on varmaan aika uusi asia.. asia. En osaa sanoa, mitä kaikkea tälle tullaan tekemään, mutta varmasti on syytä paneutua pitkän ajan jälkeen."

Haluan tutustua siihen millaista opetusta herätysliikeväki myy Suomen seurakunnille. Kurssikeskus kuuluu Kansan Raamattuseuralle. Olen tilannut täältä Hoitavan rukouksen kurssin ohjaajan opetusmateriaalin. Ennen kuin saan sen, päädyn hetkeksi koulun penkille. Koska pyytämäni materiaali on kuulemma rankkimmasta päästä, on saannin ehtona pikakurssi hengelliseen käsitteistöön väärinkäsitysten välttämiseksi.

Kansan Raamattuseura on ehtinyt vetää jo yli 50 Hoitava rukous –kurssia eri puolilla Suomea.

Johanna Korhonen:
"Lapsikin voi olla demonin vallassa. Voi hyvä tavaton."

MOT:
"Se on lainaus Raamatusta."

Johanna Korhonen:
"Epäilemättä. …sen aikaista tekstiä, silloin ei esimerkiksi tiedetty että lapsella voi olla epilepsia."

Hoitava Rukous-kurssi kouluttaan maallikoista vapaaehtoisia rukouspalvelijoita.

Grafiikkaa:
”Myös hengelliset syyt voivat aiheuttaa fyysisiä sairauksia”
”Joskus myös demonit”

Grafiikkaa.
”Ongelmien perustyypit:
1. Hengellinen tila
2. Ruumiillinen sairaus
3. Tunne elämän häiriöt
4. Pahan hengen vaikutus”

Materiaaleista välittyy maailmankuva, jonka mukaan rukouspalvelija voi törmätä neljänlaisiin ongelmiin, jotka on osattava erottaa toisistaan. On hengellisiä ongelmia, sitten on fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia.  Neljäntenä, harvinaisimpana, mainitaan riivaajien aiheuttamat ongelmia.

Opetusmateriaaleissa korostetaan moneen kertaan, että psyykkisiä ongelmia ei saa sekoittaa riivaajien aiheuttamiin.

Marko Huhtala kertoo, että vastaavia kursseja vetää myös luterilaisen kirkon sisällä vaikuttava Hengen uudistus kirkossamme -ryhmittymä.

MOT:
"Oletko itse ollut sellaisessa tilanteessa, jossa on ollut tämmösistä pimeyden voimista kysymys?"

Marko Huhtala:
"No, olen ollu. Olen kokenut aika monta semmosta tilannetta. Ei se mitenkään vierasta… Sitten tässä täytyy nyt muistaa se jako. Elikkä on, on ihmisiä, jotka on psyykkisesti sairaita. Jotka verhoaa tämän sairautensa hengellisiin asioihin. Eli ihminen sairastuu psyykkisesti, ja sitten hän kokee, että hänet… häntä riivaa joku. Ja silloon on kysymys tietysti siitä, että tarvitaan niinku lääkäriä ja psykologia, ja tarvitaan lääkkeitä, ja varmaan tarvitaan sitä pappiakin."

MOT:
"Voiko sairaus olla demonin aikaansaama?"

Marko Huhtala:
"Mä kääntäsin sen toisin päin, että demoni voi aiheuttaa sairauden kaltaisia asioita. Eli en niinkään sitä, että sairaus vois olla demonin aiheuttama."

MOT:
"Ja miten erottaa aito sairaus ja se demonin aiheuttama?"

Marko Huhtala:
"Siinähä sitä sitten vaaditaankin sitä kypsyyttä näissä asioista, perehtymistä. Ja sitte se, että mikä on kristitylle aina tärkee, et me ollaan kiinni siinä Jumalan sanassa, mitä Jumalan sana sanoo näistä asioista."

Pyysin Psykologiliiton Tuomo Tikkasta tutustumaan myös Kansan Raamattuseuran oppimateriaaleihin.

Tuomo Tikkanen:
"Tässä hypätään tiukasti psykologian ja lääketieteen alueelle ja väitetään, että osa psyykkisistä ja fyysisistä ongelmista ja sairauksista on faktisesti demonien aiheuttamia, ja se on aika uskomatonta nykyaikana. Ja se on täysin uskomatonta, jos se tapahtuu meidän verovaroin niin kuin tapahtuvilla verovaroin tuetun kirkon kursseilla. Ja jos se tapahtuu.. tää on sellaista todellisuutta, mikä tapahtuu jossain neljän seinän takana, mitä me muut ei ehkä niin kuin ymmärretä tapahtuvaksi. Jos ihmisiä aivopestään uskomaan tällaiseen pahojen henkien vaikutukseen omassa elämässään, niin pidän sitä erittäin vaarallisena, niin kuin jopa näiden koulutettavien omalle mielenterveydelle."

Reijo Liimatainen:

"No tämänkin materiaalin lähtökohta on anglikaanisen kirkon.. ett siinä on…sitä on käännetty, siinä on ollut ihminen joka on tutustunut siihen siellä ja tuonut Suomeen sitä kautta että ei meillä ole sellaista inkvisitio-järjestelmää, jossa kaikki materiaalit tutkittais etukäteen ja seulottais puhdasoppiset ja vääräoppiset eikä siinä ole mitään mieltäkään."

MOT:
"Eli se on harmitonta?"

Reijo Liimatainen:
"Ei se ihan harmitonta ole, en mä sitä sano. Mutta että ei tästä ole nyt tämän 20 vuoden aikana, mitä tätäkin materiaalia on tuotu, mitään ongelmia tullut minuun korviin kuultavaksi."

Saavumme kuvauksiiin Tampereen tuomiokirkkoon pari päivää täällä pidetyn Pirkko Jalovaaran rukousillan jälkeen. Toimitukseen on alkanut tulla yhteydenottoja paikkakunnilta, joilla parantaja on kiertänyt, myös täältä. Selviää, että tekeillä oleva ohjelmamme on noussut saarnojen yhdeksi aiheeksi.

Tämä sähköposti tuli Varsinais-Suomesta. Viesti julkaistaan lähettäjän luvalla.

Lukija:

"Näin (…) kuinka pyörätuolissa istunut mies lähti kävelemään ja käveli pitkän matkan, samoin rollaattoria käyttänyt nainen rupesi kävelemään ilman sitä. (…)Myös koirani parani jalkasairaudesta.”

Seuraava viesti tuli Jämsän kirkossa pidetyn rukousillan jälkeen.
Lukija:

”Evankelis-luterilaisenkin kirkon suosima Pirkko Jalovaara saarnasi ja teki parannustyötään Jämsän kirkossa (…) Jalovaara hyökkäsi saarnassaan MOT-toimittajia vastaan ja väitti teidän olevan paholaisen lähettiläitä. ”

Tarjosimme Pirkko Jalovaaralle mahdollisuutta kommentoida tässä ohjelmassa esitettyjä arvioita. Hän vastasi yhteydenottoomme viikko ennen ohjelman valmistumista.

Pirkko Jalovaara:
"Ja nää molemmat, sekä psykologin että dekaanin kommentit osoittaa, että ikään kuin he ei ollenkaan tunne mitä täällä raamatussa sanotaan. Raamatussa kerrotaan monenlaisista erilaisita sairauksista, jotka on demonien aiheuttamia. Ja ne on aivan sellaisia tuttuja sairauksia."

"Demonien vaikutus, se on aivan jotain muuta kuin että se olisi ikään kuin tavallinen sairaus, jota jota psykologi alkaa esimerkiks terapialla käsitellä. Tällänen ihminen ei voi parantua, sillä ilman sitä että se demoni ajetaan pois tällänen ihminen ei ole terve."

MOT:
"Ymmärräteks te että te olette nyt hyvin vahvassa ristiriidassa evankelis-luterilaisen kirkon opin kanssa?"

Pirkko Jalovaara:
"Een. Koska eiks tämä raamattu ole juuri se pohja?"
      "Siinä ohjelmassa, mitä te olitte kuvaamassa Kallion kirkossa, siellä alttarilla kävi noin 100 riivattua ihmistä. he itse kertoivat, heissä on tällaisia demoneita, he kuulee uhkailevia ääniä, heille tulee miten ne demonit vaikuttaa, ja mun tehtävä oli rukoilla ja vapauttaa heidät sitä riivauksesta joka heillä oli."
"Ja sihen tilanteeseen, missä rukoilen tämän ihmisen puolesta tarvitsen tätä henkien erottamisen armolahjaa, koska olemme vierekkäin, tunnen onko tässä ihmisessä paha henki vai ei. Ja tää on aivan, aivan raamatun mukaista."

MOT:
"Maallisempi selitys tälle on se, että sinne tulee psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka tarvitsisivat maallisen terapeutin tai lääkärin apua."

Pirkko Jalovaara:
"Se mikä tapahtuu psykologian kautta ei ulotu lähellekään sitä, miten paholainen on vaikuttanut näihin ihmisiin. Paholainen on valmis keskustelemaan vaikka loputtomasti tämän terapeutin kanssa, koska demonit puhuu näiden ihmisten kautta. Ja pitää ymmärtää, että on todella jostain aivan muusta kysymys kuin että psykologia vois mitenkään auttaa heitä."

MOT:
"Voinks mä kysyä, minkälaista yhteistyötä te ootte tässä vuosien saatossa tehneet evankelis-luterilaisen kirkon kanssa?"

Pirkko Jalovaara:
"No mä olen tehnnyt, mä olen vieraillut noin 300 seurakunnassa kaiken kaikkiaan. Vuosittain joku semmonen 40-80 rukousiltaa. Nyt mä olen menossa Kuopioon, siellä Kuopion piispa on antanut siunauksen tämmöselle kokonaiselle vikonlopulle, missä me opetetaan todella näitä asioita."

Pirkko Jalovaaran parannuksiin uskoneen miehen leski kertoo MOT:lle ihmettelevänsä edelleen, miksi evankelisluterilainen kirkko katsoo muualle kun sen tilaisuuksissa käytetään hyväksi sairaita ihmisiä.

MOT:
"Te olitte yhteyttä sitten yhteys ev-lut kirkkoonkin tästä asiasta?"

"Parantuneen" leski:
"Kyllä olin tänne Helsinkiin, ja hänen sairauden aikaan olin Kuopion tuomiokapituliin, Ville Riekkiseen siellä yhteydessä, mutta sanoi, että kirkkoherra määrää."
"Minä ajattelen ettei mitään turvaa seurakuntalaisella, kun on heikko hetki niin tällaiseen turvautuu. En kuvitellut, että nimenomaan kirkon piiristä minä en kuvitellut että tällastä pahaa tulisi."

Johanna Korhonen:
"Piispat ovat ehkä kirkon semmoisia näkyvimpiä kasvoja, ja heillä ehkä tämän suuren hiljaisuuden syynä on usein se, että jollakin tavalla he pelkäävät, että jos näitä ristiriitoja oikeasti ruvetaan käsittelemään, niin sitten tulee jäsenkatoa ja tulee kaikenlaisia muita ongelmia."
"Tää on tietenkin ihan ymmärrettäviä nää pelot, mutta että mä en oo mitenkään vakuuttunut siitä, että tämmöistä niin kuin vaikenemisen ja varomisen kulttuuria pystytään jatkamaan iankaikkisesti, koska sitten kun se jonakin päivänä repeää, niin silloin ne seuraukset voi olla aika dramaattiset."

MOT:lle kerrottiin, että myös Kalliossa seurakunnasta kysyttiin neuvoa Helsingin piispa Irja Askolalalta jo ennen tätä Jalovaaran rukousiltaa.

MOT:
"Mitä siinä tapahtui tän yhteydenoton seurauksena?"

Reijo Liimatainen:
"No ylipäänsä me piispan toimistosta ei anneta direktiiviä, että tämmöistä voi tehdä, tämmöistä ei voi tehdä, että aina palautetaan, että teidän täytyy paikallisseurakunnassa keskustella ja sopia ne menettelytavat miten toimitte, eli se vastuu on paikallisseurakunnilla."

MOT:
"Eli siellä voi tehdä ihan mitä vaan, että ei tuu sellaista ohjetta, että nyt tässä vaiheessa ja tästä kannattaisi pitäisi pidättyä?"

Reijo Liimatainen:
"Ei me tällaisiin yksityiskohtiin voida ottaa kantaa, että sitten nyt esimerkiksi voi olla niin, että piispat keskenään keskustelee, ja sitten ottavat asioita esiin ja valmistelee jotain sitten yhdessä."

Kallion seurakunta käsittelee Jalovaaran opetuksia ensi viikolla.