Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Matematiikka pääkuva

Kysymysarkisto: Matematiikka, pitkä, 2008 kevät

Tehtävä 3 a

Lähettäjä: laura

Kysymys: Menikö tehtävä mönkään jos derivoi funktion jne.

Vastaus: Tehtävässä piti nimenomaan derivoida ja integroida annetut funktiot.

Tehtävä Kolmion ala tehtävä

Lähettäjä: Noora

Kysymys: Tippuukohan tehtäväni pisteet hirveästi, kun annoin tehtävän loppuvastaukseksi 90,00 enkä 90,0 vaikka sain muuten tehtävän mielestäni oikein?Voiko mahdollinen pistemenetykseni olla yli 1 pistettä???

Vastaus: Yhdestä liiasta desimaalista voidaan sakottaa

enintään yhdellä pisteellä.

Tehtävä Kolmiotehtävä

Lähettäjä: Olli

Kysymys: Oliko tehtävässä joku koukku vai oliko se ihan peruslaskemista? Vähän tuntui epävarmalta.

Vastaus: Tehtävä oli ihan peruslaskemista. Esimerkiksi Helsingin

Sanomien nettisivuilta löytyy yksi ratkaisumalli.

Tehtävä Kolmiotehtävä

Lähettäjä: Olli

Kysymys: Ja vielä tuosta tehtävästä, että mikä oli oikea vastaus. Oma vastaus ei ainakaan ollut 90,0 astetta..

Vastaus: Suurin kulma on joko 143,1 tai 90,0 astetta.

Molemmat ratkaisut on löydettävä, jos haluaa

täydet pisteet.

Tehtävä prosenttilasku

Lähettäjä: Mixer

Kysymys: Mitenköhän tuo tuli oikeasti laskea? Kun hämäännyin siitä, että tuleeko se koko alennus sitten sillä lailla että se alv on siinä 8 % vai 22 % ?

Vastaus: Tehtävän ratkaisu löytyy ainakin Helsingin

Sanomien nettisivuilta.

Tehtävä Todennäköisyyslasku tehtävä 5

Lähettäjä: ABi

Kysymys: Miten tehtävä tulisi ratkoa ja mikä mahtoi olla oikea vastaus?

Vastaus: Tehtävän ratkaisu ja vastaus löytyvät ainakin

Helsingin Sanomien nettisivuilta.

Tehtävä Derivointi/integrointi tehtävä 3a

Lähettäjä: ABi

Kysymys: Pitikö tässä tehtävässä yksinkertaisesti derivoida ja integroida kyseinen yhtälö, kolmella eri n:n arvolla? En aluksi uskonut tehtävää niin yksinkertaiseksi.

Vastaus: Kyseinen funktio piti todella derivoida ja integroida

kolmella eri n:n arvolla, ei muuta.

Tehtävä 15

Lähettäjä: abii

Kysymys: olisikohan sen toisen kuvan täyttösuhteen saannut supistettua? mikä oli ratkaisu?

Vastaus: Täyttösyhde ei pahemmin supistu. Ratkaisun löytää ainakin

Helsingin Sanomien nettisivuilta.

Tehtävä kolmiotehtävä

Lähettäjä: abii

Kysymys: Eikös siihen kolmiotehtävään voinut tulla kaksikin ratkaisua?

Vastaus: Kolmiotehtävällä on kaksi ratkaisua.

Molemmat on löydettävä, jos haluaa

täydet pisteet.

Tehtävä 11

Lähettäjä: Yo

Kysymys: Miten vastaus piti antaa? Laskin ensin yhden ratkaisun ja sitten vielä sillä "kaikki vastaukset"-kaavan perusvastaukset..

Vastaus: Kuulostaa oikealta. Ainakin Helsingin Sanomien nettisivuilta

löytyy oikea vastaus.

Tehtävä 5

Lähettäjä: amanda

Kysymys: Millä tekniikalla viides tehtävä oli tarkoitus laskea, että tulisi oikeaan vastaukseen? Ja mikä vastaus oli?

Vastaus: Eräs ratkaisutapa löytyy Helsingin Sanomien nettisivuilta.

Vastaus oli 0,57.

Tehtävä 14

Lähettäjä: abi-tapiola

Kysymys: Menettääkö pisteitä, jos jätti d-kohdan vastaukseksi 8/neliöjuuri 2, eikä pyristänyt loppuun saakka (jos se edes oli oikea vastaus)?

Vastaus: Se on 14 d):n oikea vastaus.

En usko, että menettää pisteitä.

Tehtävä Yleisesti

Lähettäjä:

Kysymys: Kuinka suuri virhe on jättää neliöjuuren nimittäjään? esim. 8/neliöjuuri 2. Onko tuosta pistemenetyksiä tiedossa?

Vastaus: Nykyään ei neliöjuuren jättämistä nimittäjään pidetä yleensä virheenä.

En usko, että tulee pistemenetyksiä.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Sade

Kysymys: Oliko tehtävä tarkoitus laskea binomitodennäköisyyden kaavalla ?

Vastaus: Kaikki oikeat päättelyt hyväksytään. Periaatteessa voi käyttää

myös binomitodennäköisyyttä.

Tehtävä kolmiotehtävä

Lähettäjä: Mama

Kysymys: Kuinka paljon pisteitä lähtee, jos on vain 90,0 astetta eikä sitä 143? Oliko koe niin helppo, että rajat nousevat yleisesti?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Kokeen helppoudesta tai arvosanarajoista ei ole vielä

käsitystä.

Tehtävä 8

Lähettäjä: M

Kysymys: Kuinka suuri pistemenetys aiheutuu, jos on laskenut vain toisen kulman, ja muuten kaikki on perusteltu?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 8

Lähettäjä: abi

Kysymys: Paljon voi menettää pisteitä jos jäi se toinen kulmavaihtoehto tarkastelematta?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 15

Lähettäjä: Jarppi

Kysymys: Saiko toisen laatikon täyttösuhteen kaavan supistettua kun n=10 siistimmäksi kuin (100*[pii])/(189*(3^(1/2))+42), ja oliko tämä oikea vastaus

Vastaus: Ei saa supistettua siistimmäksi. Näyttää oikealta vastaukselta.

Tehtävä Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Kuinka paljon luulisi lähtevän pisteitä jos ei oli ottanut huomioon tylppäkulmaisen kolmion mahdollisuutta. Siis vastaukseksi saatu pelkästään 90 astetta suurimmaksi kulmaksi.

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 15

Lähettäjä: Ilona

Kysymys: Miten tehtävä täytyi loppujen lopuksi laskea?Erityisesti b.Pystyikö asian päättelemään a:n perusteella?

Vastaus: Tehtävän ratkaisu löytyy ainakin Helsingin Sanomien

nettisivuilta. b)-kohta päätellään nimenomaan

a):ssa saadusta lausekkeesta.

Tehtävä yleisesti

Lähettäjä: Riina

Kysymys: Kuinka korkealle pisterajat voivat nousta, kun tuntuu että koe on ollut todella helppo monille? Itselle ei niin helppo ja pelottaa jos pisterajat nousee taivaisiin, apua!

Vastaus: Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä,

ei myöskään siitä oliko koe todella helppo vai ei.

Unohda hetkeksi koko koe ja ajattele miellyttävämpiä asioita.

Tehtävä 14

Lähettäjä: Kalle

Kysymys: Paljonko saa pisteitä tehtävästä 14, jos tehtävä on muuten oikein, paitsi c)-kohdan vastaus on jätetty muotoon 2*(sin π/4+cos π/4-sin 5π/4- cos 5π/4) ?

Vastaus: c)-kohdan vastaukseksi tuo lauseke on väärä.

Sensijaan d)-kohdassa tulee tuollainen välivaihe.

Arvostelua ei vielä ole päätetty, mutta luulisin,

että yksi piste jää saamatta d)-kohdasta.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Sami Heikkinen

Kysymys: Kuinka paljon pisteitä jää saamatta, jos kolmion 143 astetta olevan kulman jätti huomioimatta? Vastauksena on siis vain se 90 asteen kulma, täysin perusteltuna.

Vastaus:

Tehtävä 4 ja 5

Lähettäjä: Sami

Kysymys: Kuinka suuri virhe on jos tehtävässä 4 vastaus on pyöristettynä 11% 11,5% sijaan ja tehtävässä 5 5,7% 5,69% sijaan?

Ainakin tehtävässä 4 lähtöarvot ovat 22% ja 8% joten eikö ole luonnollista että vastauskin on tasoissa prosenteissa?

Vastaus: Arvostelua ei vielä ole päätetty, mutta uskoisin, että

molemmat vastaukset tullaan hyväksymään.

Tehtävä kaikkiin

Lähettäjä: Heidi

Kysymys: Olisi kiva tietää kaikkien kysymysten vastaukset...

Vastaus: Tehtävien vastaukset löytyvät ainakin Helsingin Sanomien

nettisivuilta.

Tehtävä Yleisesti

Lähettäjä:

Kysymys: Miten ihmeessä koe oli noin helppo, kuinka korkealle pisterajat oikein nouseekaan??? Kokeessa ei oikein päässyt esittämään osaamistaan...

Vastaus: Hauskaa, jos osasit kaikki tehtävät. Kaikki eivät tule selviytymään yhtä hyvin.

Pisterajoista ei ole vielä tietoa, ei edes arvioita.

Tehtävä 12

Lähettäjä: Kivinummi

Kysymys: Eli oliko kyseinen tehtävä tarkoitus todistaa bolzanon lauseella ja ratkaista newtonin algoritmilla? Ja pisterajoista olen huolissani. Kuinka suuriksi pisterajat voivat kasvaa?

Vastaus: Tämä on todella yksi hyväksyttävä tapa suoritutua tehtävästä.

Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Kirsi

Kysymys: Lähteekö pisteitä, jos tehtävän on laskenut kulmien likiarvoilla, esim: 32,023947374 eli kaikki desimaalit mukaan otettuina? Näillä oikea vastaus, 90 astetta, ainakin saavutettiin.

Kuinka paljon luulisi pisterajojen nousevan näin helpon kokeen myötä?

Vastaus: Kolmion suurinta kulmaa ei pitänyt määrittää tarkasti.

Riitti antaa likiarvoasteen kymmenysosan tarkkuudella.

Näin ollen luulisin, ettei pisteitä lähde.

Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä,

ei myöskään siitä, kuinka helppo koe todellisuudessa oli.

Tehtävä 11b

Lähettäjä:

Kysymys: Paljonko lähtee pisteitä, jos Diofantoksen yhtälön yleinen ratkaisu puuttuu? Tehtävässähän ei kysytty kaikkia ratkaisuja.

Vastaus: Tehtävässä pyydettiin ratkaisemaan yhtälö. Tällöin on löydettävä

kaikki mahdolliset ratkaisut. Arvostelua ei vielä ole päätetty.

Arvelisin, että voit menettää kaksi pistettä.

Tehtävä monet tehtävät

Lähettäjä: äbi

Kysymys: Minkälaisia sanallisia perusteluja tehtäviin olisi ollut hyvä laittaa?

Vastaus: Matematiikan kokeen ohjeet: "Hyväksyttävästä suorituksesta tulee käydä

selvästi ilmi, millä tavoin kokelas on perustellut ratkaisun....

Perustelujen tulee sisältää olennaiset asiat."

Toisin sanoen: Niin paljon sanallista selitystä, että kuka tahansa pitkän matematiikan lukenut epäluuloinen henkilö tulee suoritusta lukiessaan vakuuttuneeksi siitä, ettö ratkaisu on oikea ja perustelut aukottomia.

Tehtävä Yleisesti kokeesta

Lähettäjä:

Kysymys: Onko mahdollista, että kokeen helppouden takia pisterajat nousisivat korkeuksiin? Niin, että esimerkiksi L:n saisi vain yli 60 pisteellä.

Vastaus: Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä,

ei myöskään siitä, oliko koe todella helppo. Itse en usko

laudatur-rajan nousevan yli 60 pisteen.

Tehtävä 4.

Lähettäjä: lälli

Kysymys: Jos on tehtävässä 4 antanut vastaukseksi 11% eikä 11,5%, niin lähteekö pisteitä?

Vastaus: Arvostelua ei ole vielä päätetty. Jos tarkempi luku on jossain näkyvillä,

luulisin, ettei pisteitä vähennetä.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Keke

Kysymys: Oliko tehtävän annossa tarkoituksena, että jokainen kappale soitetaan varmasti kerran? Itse tulkitsin tehtävän niin, että soitin soittaa viisi kappaletta riippumatta siitä mitä kappaleita on jo soitettu. Näin mahdollisten yhdistelmien lukumääräksi tulisi 1/5^5. Meneekö pisteet tästä nollille?

Vastaus: Tehtävässä sanotaan, että CD-levyllä on viisi kappaletta ja että

henkilö asettaa soittimen toistamaan kappaleet satunnaisessa

järjestyksessä. ”Kappaleet” sanan nominatiivimuoto ilmaisee,

että kaikki kappaleet toistetaan kullakin soittokerralla.

Arvostelua ei vielä ole päätetty, joten en osaa arvioida

pistekertymää.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Kaapo

Kysymys: Seuraako pistemenetys, jos tehtävässä 8 antoi lopuulisen vastauksena vain 143,1 asteen kulman muodossa "Kolmion suurin mahdollinen kulma on 143,1 astetta", kun tehtävää ratkaistessa on huomioinut myös toisenlaisen kolmion mahdollisuuden ja todennut tämän kolmion olevan suorakulmainen?

Vastaus: Epäilen, että on syytä varautua pistemenetyksiin.

Tehtävä Pisterajoista

Lähettäjä:

Kysymys: Koska koe oli helpohko, paljonkohan pisterajat nousee? mikä on esim. M:n raja suunnilleen?

Vastaus: Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä,

ei edes siitä, oliko koe todella tavallista helpompi.

Tehtävä 8

Lähettäjä: abi

Kysymys: Mikä oli kolmiotehtävän oikea vastaus? Menettääköhän pisteitä, jos ei käyttänyt annettua pinta-alaa hyväkseen ollenkaan vaan sai vastauksen muuta reittiä?

Vastaus: Joko 143,1 tai 90,0 astetta. Näkemättä paperia ei pysty arvioimaan

pistekertymää. Epäilen kuitenkin, että ilman pinta-alaa on vaikea

saada pisteitä.

Tehtävä 08 kevään pitkän matematiikan koe (t. 14)

Lähettäjä: Jussi Routila

Kysymys: Kuinka paljon menee pisteitä, jos laskee c -kohdan niinkuin d kohta kuuluisi laskea, ja hyppää d -kohdassa olevan supistamisen yli viitaten c -kohdan supistamiseen, olettaen että d -kohta on oikein laskettu ja c -kohdan vastauksena annettu d -kohdan vastaus?

Vastaus: Näkemättä paperia on vaikea arvioida pistesaalista. Varaudu pahimpaan.

Tehtävä 14 & 5

Lähettäjä: Eetu

Kysymys: Mitkä olivat tehtävän 14 oikeat ratkaisut? Miten c- ja d-kohdan tulokset poikkesivat toisistaan?

Oliko 5 tehtävän ratkaisu n. 5,7 %?

Vastaus: Tehtävien ratkaisuja löytyy ainakin Helsingin Sanomien nettisivuilta.

Tehtävä 08 kevään pitkän matematiikan koe (t. 12)

Lähettäjä: Jussi Routila

Kysymys: Kuinka paljon pisteitä sakotetaan, jos on käyttänyt bolzanon lausetta, mutta ei ole todistanut, että funktio on aidosti kasvava/vähenevä välillä [-1,1] ?

Saiko nelidesimaalisen nollakohdan haarukoida?

Vastaus: Funktiota ei tarvitse osoittaa aidosti kasvavaksi/väheneväksi.

Haarukointia saa käyttää.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Susanna

Kysymys: Kuinka monta pistettä menettää, jos vastauksesta unohtui toinen vaihtoehto, eli sinin suplementtikulma, ja vastauksesta löytyy vain toinen vastaus, eli 90 astetta? Olin kuitenkin määritellyt kyseisen sinin.

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 13

Lähettäjä: abi

Kysymys: Jos on jotenkin onnistunut möhlimään puolitusmenetelmän ja saanut väärän likiarvon, ni paljonko voi maksimissaan saada pisteitä?

Vastaus: Tehtävässä 13 ei tarvittu puolitusmenetelmää, eikä kysytty likiarvoja.

Jos kysessä on tehtävä 12, veikkaisin, että pistekertymä voi jäädä

vain kahteen. Arvostelua ei kyllä ole vielä päätetty.

Tehtävä Laudaturin raja?

Lähettäjä: Eppu

Kysymys: Kuinkahan korkeaksi laudaturin raja nousee? Onko mahdollista, että pisteraja on jopa korkeampi kuin viime keväänä eli yli 56 pistettä?

Vastaus: Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelua päätetty.

Näin ollen arvosanarajoista ei ole vielä mitään käsitystä.

Tehtävä 4

Lähettäjä: tuittu

Kysymys: Paljonko pisteitä on mahdollista menettää, jos vertasi hintojen erotusta vahingossa vanhan hinnan sijasta uuteen hintaan?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty. Joskus aiemmin on

vastaavanlaisesta virheestä vähennetty kaksi pistettä.

Tehtävä Tehtävä 8

Lähettäjä: Mikko

Kysymys: Paljonko on pistemenetys, jos on kolmiotehtävässä unohtanut suplementtikulman?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä Pisteraja.

Lähettäjä: LM

Kysymys: Monellako pisteellä pääsee kokeesta läpi?

Vastaus: Yhtäkään paperia ei ole vielä korjattu, eikä arvostelusta päätetty, joten kysymykseen ei voi tässä vaiheessa vastata.

Tehtävä 08 kevään pitkän matematiikan koe (t. 5)

Lähettäjä: Jussi Routila

Kysymys: Paljonko menee pisteitä, jos on viimeisessä välivaiheessa laittanut epähuomiossa (119/120)^5 eikä (119/120)^7 ?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty. Näkemättä suoritusta on vaikea

edes ennustaa pistemäärää.

Usean pisteen menetykseen on syytä varautua.

Tehtävä 14 a ja b

Lähettäjä: kaisa

Kysymys: Vastauksissa cos x=sin x nollakohdat on etsitty tavalla sin x= sin(pii/2-x). Onko silti mahdollista saada täydet pisteet, jos on osoittanut cos x=sinx, kun cos x ja sin x saavat saman arvon? Esim. kuvathan havainnollistavat tuota tilannetta.

Vastaus: On mahdollista.

Tehtävä 11

Lähettäjä:

Kysymys: b) -kohdassa piti ratkaista Diofantoksen yhtälö. Ratkaisin tehtävän muuten oikein, mutta en muistanut kuinka ratkaisun yleinen muoto ilmaistaan. Vanhemmassa taulukkokirjassa ei ole yleisen muodon ratkaisumallia, mutta kokeen jälkeen kuulin, että uudessa painoksessa se olisi ollut. Kuinka paljon tehtävästä voidaan vähentää pisteitä? Úuden taulukkokirjan´avulla olisin nimittäin saanut tarvittavan avun ratkaisuuni.

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty. Arvelisin, että vähennetään kaksi pistettä.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Joona

Kysymys: Hylkäsin kolmiotehtävästä tulleen toisen ratkaisun, jossa kolmiosta olisi tullut suora kulmainen, koska Hypotenuusan pituudeks olisi tullut 5, ei sivun pituudeksi niinkuin tehtävä määritteli. Toiminko oikein vai oliko tehtävänasettelussa koira haudattuna?

Vastaus: Hypotenuusa on suorakulmaisen kolmion suoran kulman vastainen sivu. Se on siis kolmion sivu, joten et toiminut oikein.

Tehtävä 5

Lähettäjä: JK

Kysymys: En voi käsittää, millä perustellaan väite, että jokainen kappale voisi esiintyä vain kerran kuuntelukerran aikana. Ainakaan todellisen elämän cd-soittimissa näin ei ole. (Omissani ainakaan) Lisäksi oman kokemukseni mukaan levyjen toisto alkaa aina arvonnasta huolimatta ensimmäisestä raidasta. Tulkinnanvaraisuutta siis löytyy!

Vastaus: Kyseessä ei ole väite vaan oletus tehtävässä esiintyvästä CD-soittimesta.

Tehtävä 11, 12

Lähettäjä: Jyri

Kysymys: Pitikö tehtävässä 11 nimetä Eukleideen algoritmi vai riittikö pelkkä lasku? Samoin tehtävässä 12; pitikö perustelussa nimetä Bolzanon lause vai riittikö peruskäytännöllinen perustelu?

Vastaus: 11: Huolellisiin perusteluihin kuuluu kertoa, mitä algoritmia käyttää. Arvostelua ei ole vielä päätetty, joten en osaa sanoa, sakotetaanko perustelun puuttumisesta.

12: Bolzanon nimeä ei tarvitse mainita, jos muuten kertoo, mistä on kysymys.

Tehtävä 7b

Lähettäjä: nellu

Kysymys: Paljonko pisteitä voi mennä, jos pinta-alaksi tuli väärä luku sijoituksessa tapahtuneen merkkivirheen vuoksi?

Vastaus: Jos integraalifunktio on oikein, luulisin, että merkivirheestä sakotetaan korkeintaan kaksi pistettä.

Tehtävä 5

Lähettäjä:

Kysymys: Meneekö piste, jos on pyöristänyt todennäköisyyden 0,06:ksi? Tarkalleenhan se oli kai jotain 0,056...

Vastaus: Luulisin, ettei mene. Asia ratkeaa vasta myöhemmin, kun arvostelusta päätetään.

Tehtävä 4

Lähettäjä: Elina

Kysymys: Oliko tehtävään muitakin yksinkertaisempia ratkaisumahdollisuuksia?

En nimittäin käyttänyt kuin yhtä kirjainta ja sain saman vastauksen.

Vastaus: Tehtävään on useita ratkaisumahdollisuuksia.

Tehtävä 15

Lähettäjä: abi

Kysymys: Paljonkohan lähtee pisteitä jos heti a-kohdassa on tehnyt virheen pullojen määrän kanssa (merkinnyt vahingossa n vaikka pitäisi olla n^2) ja virhe kertaantuu tehtävässä joka vastauksessa.

Vastaus: Näkemättä paperia ei osaa sanoa mitään. Pahimmassa tapauksessa tehtävästä ei saa yhtään pistettä.

Tehtävä 11

Lähettäjä: Laura

Kysymys: Riittääkö b)-kohtaan vain eräs ratkaisu, eli x=-16 ja y=20?

Vastaus: Ei riitä.

Tehtävä 12

Lähettäjä: Mokke

Kysymys: Paljonko putoaa pisteitä jos on lopun likiarvo saatu Newtonin menetelmällä väärin -0.7668

oikean -0.7667 sijasta?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty. Luulisin, että vähennystä tulee noin yksi piste.

Tehtävä 14

Lähettäjä: Abi

Kysymys: Saako pisteitä jos d-kohdassa lauseke on väärä, mutta vastaus oikea?

Vastaus: Pelkästä vastauksesta ei saa pisteitä.

Tehtävä 3

Lähettäjä: janne Mäki...

Kysymys: kuuluiko integraatan derigraalissa käyttää sitä kuuluisaa taylorin polynomia?

Vastaus:

Tehtävä 3 ja 11

Lähettäjä: Joku

Kysymys: Sakotetaanko paljon, jos kolmosessa unohti luonnollisen logaritmin muuttujalta itseisarvomerkit? Siis laittoi vain "ln x"?

Riittikö 11:ssa, että etsi yhden ratkaisun? Tehtävänantohan oli, että ratkaise eikä että etsi kaikki ratkaisut.

Vastaus: 3: Luulisin, että sakotetaan pisteen verran.

11: Kun pyydetään ratkaisemaan yhtälö, on löydettävä kaikki ratkaisut.

Tehtävä t.7 b

Lähettäjä: AK

Kysymys: Laskin väärällä kaavalla, mutta sain oikean tuloksen. Millaisiakohan pisteitä voi odottaa?

Vastaus: Näkemättä paperia ei kysymykseen pysty vastaamaan. Pelkkä oikea vastaus ei tuota vielä pisteitä.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Emmi

Kysymys: Montako pistettä vähennetään jos vastauksista puuttuu toinen eli on vastannut vaan 90 astetta?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi

antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin

vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen

kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Emmi

Kysymys: Voiko tehtävässä käyttää binomitod.näk. kaavaa ajatellen että kyseessä on toistokoe?

Vastaus: Periaatteessa kyllä. Näkemättä paperia ei voi ottaa kantaa suorituksen ansioihin.

Tehtävä 5

Lähettäjä: HH

Kysymys: Kuinka paljon pisteitä vähennetään näppäilyvirheestä tehtävän loppuvaiheessa? Kirjoitin koepaperiin (119/120)^7 mutta laskin laskimella vahingossa (119/120)^2 ja muodostin tuloksen sillä.

Vastaus: Jos tehtävä on vaiheeseen 1-(119/120)^7 asti oikein,luulisin, että korkeintaan kaksi pistettä.

Tehtävä Muilla kielillä

Lähettäjä: mie

Kysymys: Saako tota koetta muilla kielillä (esim. englanniksi) jostain kun se varmaan oli käännetty (vai?) niin voi ulkomaalaisille esitellä.

Vastaus: Koe on saatavilla vain suomeksi ja ruotsiksi.

Tehtävä 1b ja 2b, 8

Lähettäjä: anette

Kysymys: Onko väliä sillä, antoiko vastauksen murto- vai sekamerkintänä tehtävissä 1b ja 2b? Voiko oikeasta vastauksesta tosiaan tulla pistevähennyksiä, jos se on annettu vaihtoehtoisessa muodossa? Entä jos ilmoitti suurimmaksi kulmaksi tehtävässä 8 vain sen suuremman eli 143 ja jotain? Määritin kyllä molemmat kolmiot ja ne näkyvät vastauksessani, mutta käsitin, että vastaukseksi haettiin vain tätä suurinta kulmaa. Siksi en laittanut 90 astetta lopulliseen vastaukseeni. Minkähänlaisia pistevähennyksiä tiedossa?

Vastaus: 1b) ja 2b): sekamurtolukuja voi käyttää.

8: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi antaa.

Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin vähennetty

3 pistettä, jos on löydetty vain toinen kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 14. d

Lähettäjä: OP

Kysymys: Vähennetäänkö pisteitä, jos jätti vastauksen nimittäjään neliöjuuren sen sijaan, että olisi laventanut sen pois?

Vastaus: En usko, että vähennetään.

Tehtävä 14

Lähettäjä: Ihminen

Kysymys: Virallisisssa vastauksissa tehtävässä 14 on käytetty jotakin ihmekaavaa nollakohtien laskemiseen. Itse käytin kaavaa sinx/cosx = tanx. Sain täysin samat vastaukset, kuin oikeat. Ei kai mene pisteitä?

Vastaus: a)-kohdassa voi edetä myös tangentin avulla.

Tehtävä 8

Lähettäjä: Kysyjä

Kysymys: Kuinka suuri on pistemenetys, jos huomioi vain 90-asteisen kulman ja toisen kulman mahdollisuus jää kokonaan huomiotta.

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi antaa.

Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin vähennetty

3 pistettä, jos on löydetty vain toinen kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 11b

Lähettäjä: Mikaela

Kysymys: Eikö Diofantoksen yhtälön voi ratkaista myös yhtälön kuvaajasta kokonaislukuratkaisuja etsimällä? (Ja sitten todeta, että jos löytyy yksi ratkaisu, löytyy äärettömän monta; piste löytyy ja saadaan kaikki ratkaisut.)

Vastaus: Periaatteessa voisi edetä myös tuolla tavalla ja saada 6 pistettä. Se edellyttää kuitenkin, että esitys ja perustelut ovat riittävän hyvät.

Tehtävä Yleisesti

Lähettäjä: Uuno

Kysymys: Eihän L:n pisteraja nouse yli 57? Eihän? Alkuarvailuja siitä?

Vastaus: Alkuarvailuja ei näin varhaisessa vaiheessa voi valitettavasti vielä antaa.

Tehtävä 11

Lähettäjä: Almo

Kysymys: Laskin tehtävä 11 kaikki kohdat oikein ja b kohdassa laiton lopulliseksi vastukseksi

(x,y)=(-16+9n,20-11n) n kuuluu z. Nyt näin että oikeassa ratkaisussa se oli sievennetty muotoon (2-9n,-2-11n).

Rankaistaanko tästä "virheestä"?

Vastaus: Ei rangaista.

Tehtävä Kolmiotehtävä

Lähettäjä: T

Kysymys: Laskin kolmiotehtävässä sen 36 asteen kulman oikein. Sitten kosinilauseessa käytin vahingossa sinin arvoa. Jatkoin käyttäen sinilausetta ja sain kaikki kolmion kulmat ratkaistua. Suplementtikulmat jäivät laskematta, kun pyyhin ne pois..

Sain siis väärät vastaukset, mutta onko pisteitä kuitenkin mahdollista saada, koska tein oikeat laskuvaiheet väin hieman väärillä arvoilla?

Päiväni pelastuu, mikäli voin saada tehtävästä näin ollen 2-3 pistettä.

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi antaa. Sanotaan, että ei ole mahdotonta saada 2-3 pistettä, mikäli on tehty muuten oikein mainitsemassasi tapauksessa.

Tehtävä 5

Lähettäjä: Atte Mattila

Kysymys: Kuten moni muukin tässä aiemmin on todennut, niin tehtävän viisi tehtävänanto oli aivan liian tulkinnanvarainen. Siinä ei kerrottu millä periaatteella soittimen satunnainen kappale - toiminto toimii. Minun soittimessani ensin tulee joku satunnainen kappale. Sen jälkeen joku jäljellä olevista kappaleista satunnaisesti. Sama kappale ei siis voi soida kahta kertaa peräkkäin, mutta soittimen ei tarvitse käydä läpi kaikkia kappaleita, ennen kuin joku kappale voi soida uudelleen. Tästä tehtävästä olen jo nyt kuullut eri tulkintoja, joten mielestäni kaikki tulkinnat pitäisi hyväksyä, sillä se ei käytännössä edes vaikuta tehtävään muuten kuin lopputulokseen. Jos eri tulkintoja ei hyväksytä, niin oikeus on kaukana tästä maailmasta.

Vastaus: Tehtävässä ei mielestäni ole tulkinnanvaraisuutta. Siinä sanotaan, että CD-levyllä on viisi kappaletta ja että henkilö asettaa soittimen toistamaan kappaleet satunnaisessa järjestyksessä. ”Kappaleet” sanan nominatiivimuoto ilmaisee, että kaikki kappaleet toistetaan kullakin soittokerralla.

Tehtävä 6

Lähettäjä: Mirka

Kysymys: Meneekö pisteitä jos esim. juuri tuossa kutostehtävässä vastaukset ovat muodossa 7 1/2 ja - 1 1/5 ? Vastauksethan ovat kuitenkin oikein?

Vastaus: Ei pitäisi mennä, sekamurtolukuja saa käyttää.

Tehtävä 8

Lähettäjä:

Kysymys: Paljonko on pistevähennys, jos ei ole löytänyt muutakuin ratkaisun 143,1 astetta?

Vastaus: Arvostelusta ei ole vielä päätetty, joten varmaa vastausta ei voi antaa. Vastaavanlaisessa tehtävässä on joskus aiemmin vähennetty 3 pistettä, jos on löydetty vain toinen kahdesta ratkaisusta.

Tehtävä 2

Lähettäjä: jep

Kysymys: paljonko menee pisteitä jos pyöristi 0.1148 vahingossa 12 prosenttiin?

Vastaus: Tehtävässä 2 ei tuollaisia lukuja esiinny., mutta kyllä tehtävässä 4.

Arvostelusta ei ole vielä päätetty, mutta luulisin, että tehtävässä 4 menisi piste

moisesta.

Tehtävä 5 cd-levy

Lähettäjä: janne

Kysymys: paljonko menetti pisteitä jos laski vahingossa kaavalla 1- (119:120) potenssiin 5 vaikka piti olla potenssiin 7 ?

Vastaus: Arvostelua ei ole vielä päätetty. Suoritusta näkemättä on vaikea sanoa pistekertymää.

Tehtävä 12

Lähettäjä:

Kysymys: oliko oikein laskea nollakohta haarukointimenetelmän avulla?

Vastaus: Voi käyttää haarukointimenetelmää.

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit