Hyppää pääsisältöön

Tuotekehitys on hyvä henkivakuutus

Ville Vilén Kirjoittaja on Ylen Luovan Sisällöt -yksikön johtaja.

Kahdeksan nuorta naista istuu arki-iltana pari tuntia Studiotalon Neuvolan erilaisilla tuoleilla. Heille näytetään jaksot Sohvasurffaajat ja Blogistania tv-sarjoista. Katsomisen jälkeen käydään intohimoista keskustelua: ”Ton kaveri mä voisin kyllä olla”, ”musta toi päähenkilö ja sen kaverit on elitistisiä, vähän kuin jostakin sisäpiiristä” ja ”mä en ole ihan varma tosta toisen ihmisen roolista, kun se näkyy vain muutaman kerran kuvassa, että mitä se tekee tässä.”

Seinän takana toisessa huoneessa tilannetta videokuvan välityksellä seuraavat tuottajat Tiina Klemettilä ja Erkko Lyytinen yhdessä tuottaja Nina Stenrosin ja tuotekehityksestä vastaavan sisältöpäällikkö Raimo Långin kanssa. Tunnelma on tiivis tälläkin puolella. ”Ne on tajunnu mitä me yritettiin!” ja ”toi ei siis toimi…”

Aamulla kehityspajassa käydään läpi tarkemmin, mitä naiset sanoivat ja mitä viesti kertoo sarjojen vahvuuksista ja heikkouksista. Ja mitkä asiat pitää korjata seuraavalle kaudelle. Tiina ja Erkko ovat innoissaan. He kertovat saaneensa itselleen ison määrän uusia ajatuksia ja varmuutta siitä, miten uudistaa sarjoja.

Mediayleisöistä on moneen junaan ja sen vuoksi Ylen Luovat sisällöt -yksikkö tekee omaa tarjontaansa leveällä paletilla. Hyvät ideat ja osumatarkkuus kehittämisessä syntyvät elävästä kohderyhmän tuntemuksesta ja ymmärryksestä. Tähän meillä on erilaisia keinoja: teemme muun muassa haastatteluja ja ryhmätestauksia, käytämme päiväkirjojamenetelmiä ja käymme kehityskeskusteluja demoista.

Ylen Luovien sisältöjen tuotekehittämisen yksi tavoite on tuoda tekijätiimeille uusia, arkeen sopivia tapoja, joiden avulla ohjelmien yleisöjen kanssa käydään vuoropuhelua. Näin voimme varmistaa, että teemme relevanttia sisältöä erilaisille kohderyhmille. Tämä ei tarkoita rähmällään oloa, vaan osumatarkkuutta. Ihmistä ei voi myöskään yllättää, saati vakuuttaa, ellei ole käsitystä siitä, millainen hän on.

Tuoreen selvityksen mukaan Luovien sisältöjen vahvuuksia ovat ideointi ja luovuus, kyky muuttua sekä taloudellinen tehokkuus. Lähtökohdat ovat siis erinomaiset. Vastaavasti meillä on haasteita casting-osaamisessa ja tuottamisessa yleensäkin. Tuotekehityksen lisäksi tärkeää on tuottajaosaaminen. Tuottajan työ nykymediassa on vaativaa. Tuottaja on idearikas, pitkäjänteinen puurtaja ja sosiaalinen kyky, jolla pysyy myös luottokortti kädessä. Satsaamme tulevina vuosina paljon tuottajakoulutukseen.

Kehittäminen kuuluu jokaisen sisällöntekijän työhön, mutta sen lisäksi tarvitaan genre- ja välinerajat ylittävää erityistä ja hyvin monipuolista kehittäjäosaamista. Tekijä kehittää omaa tekemistään ja vieraileva sparraaja toimii peilinä. Hän tuo uusia näkökulmia, tekee yllättäviä kysymyksiä ja tarvittaessa analysoi. Oleellisin tehtävä on kuitenkin tuoda tekemisen arkeen vahva kokemus asiakkaasta ja erilaisista toteutustavoista.

Olennaisen tärkeää on, että yhteisen kehitystyön ymmärrystä ja oppeja jaetaan tehokkaasti. Yhteistyö indieyhtiöiden kanssa ja Ylen Julkaisut-yksikön tilaajien sparrausosaaminen ovat tässä työssä tervetullut lisävahvistus.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua