Hyppää pääsisältöön

Vuosituhannen vaihtuminen venytti iskelmän genrerajoja

Tanssilavojen suosio pieneni huomattavasti Suomessa 1990-luvulla. Kulttuurinen muutos pakotti myös musiikilliseen muutokseen. Iskelmämusiikintekijät, kuten Yölintu alkoivat isolla joukolla kolkutella genrerajoja ja laajentaa kuulijakuntaansa.

Tietolaatikko

Onnenkyyneleet: säv.Kurikkala, Kustaa /pseud / (= Kiiskinen, Timo) ja san. Kurikkala, Kustaa /pseud / (= Kiiskinen, Timo)

Valokuvia: säv ja san Tero Vaara
Kytkin paskana: Säv ja san Tero Vaara

Preussinpunaista: Säv. Kai Jämsä, san. Veli-Matti Jämsä
Mä putoan: säv. Antti Kataja, san. Antti Kataja, Monja Kataja
Kaupungin äänet: säv. ja san. Markus Kuusijoensuu

Kaikkea hyvää: säv. ja san. Tomi Salmi

Timo Kiiskinen veti musiikkiinsa vaikutteita rockista ja bluesista. Silti sen tyyli oli iskelmämäisen helppoa. Vuonna 1998 hän vieraili Maria Guzeninan Linnunradan pianobaari -ohjelmassa, jossa hän esitti kappaleet Onnenkyyneleet sekä Tie huomiseen.

Mamba toi iskelmään poppia ja proosallista kerrontaa jo 1980-luvulta alkaen aina 2010-luvulle asti. Kytkin paskana on hyvä esimerkki Tero Vaaran epätavallisesta ja ehkä omituisestakin sanoittamisesta. Mamba kuitenkin tunnetaan parhaiten sydäntä riipivistä rakkaustarinoista, kuten Valokuvia-kappaleesta.

Yölintu oli 2000-luvun ehdottomasti suosituin iskelmäyhtye. Se veti saleja ja jopa niitä kuolevia tanssilavojakin täyteen yleisöä iskelmää, rautalankaa ja fiftarityyliä sekoittavalla esiintymisellään.

Yhtyeen suurin hitti on Mä putoan, joka on myynyt kultalevyyn oikeuttavasti. Yölintu säilyi yhtenä suosituimmista keikkabändeistä aina vuoteen 2012 asti, jolloin yhtye joutui keskeyttämään keikkailun laulaja Simo Silmun katkaisuhoitoon. Suuri suosio ja rankka kiertuelämä oli ajanut tähden pullon kaulaan. Yölintu palasi lavoille syksyllä 2012.

Teksti: Juhana Säilynoja

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto