Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Mopoauton mälli tulee kalliiksi

Kolaroitu mopoauto
Kolaroitu mopoauto Kuva: Yle Auto,kolari

Mopoautot ovat herättäneet Suomessa paljon keskustelua, vaikka niitä ei Suomeen ole rekisteröity kuin reilu seitsemän tuhatta kappaletta. Samaan aikaan perinteisiä mopoja liikkuu Suomen teillä monta sataa tuhatta. Mopoautojen määrä kuitenkin lisääntyy noin tuhannen kappaleen vuosivauhtia.

Järvenpääläiset Joonas Paukkunen ja Ville Siira hankkivat molemmat mopoautonsa heti, kun täyttivät 15 vuotta pari vuotta sitten. Molemmat eivät päivääkään vaihtaisi pois.

Ville Siira ja Joonas Paukkunen
Ville Siira ja Joonas Paukkunen Kuva: Yle pojat

- Mopoautolla pystyy ajamaan talvella ja pääsi helposti lätkätreeneihin kun pelasin vielä lätkää, Ville sanoo.

- Pelaan vieläkin jääkiekkoa, ja se on ihan mukavaa, kun pääsee kamojen kanssa hallille, Joonas komppaa.

- Kyllähän se silleen vapauttaa aika paljon, kun voi kavereiden kanssa lähtee illalla ulos, eikä tarvitse vanhempien odottaa lauantai-iltana himassa, että milloin se poika soittaa, että tule hakemaan.

Joonas ajaa Suomen kolmanneksi suosituinta mopoautoa, Microcaria. Puolessatoista vuodessa mittariin on kertynyt 15 000 kilometriä. Ville kurvailee Bellier Jadella, mittarissa jo vajaat 20 000 kilometriä.

Hinnoiltaan pikkuautoja

Mopoautot ovat viime vuosien aikana nopeasti nousseet pappojen kauppakasseista teinien menopeleiksi. Kuudessa vuodessa niiden määrä on melkein viisikertaistunut. Mitään jokateinin ajopelejä mopoautot eivät silti ole, suosituimpien merkkien (Aixam, Ligier, Microcar) hinnat ovat nimittäin aitojen pikkuautojen tasolla eli 10 000 eurosta ylöspäin.

Jos mopoauto on kallis ostaa, niin korjaus vasta kalliiksi tuleekin. Joonaksellakin on edelleen muistissa mopoautoilun alkupäivinä tapahtunut ns. mälli:

- Kun tuli ekat sateet syksyllä, silloin vähän risteyksessä arvioin väärin. Lähdin ylittämään risteystä, niin hipaisin toisen auton takakulmaa. Siinä kaverille tuli naarmu ja minulta meni puskuri palasiksi.

Joonaksen pikkupusun hinnaksi tuli vastapuolen naarmukorjauksineen kaksi tuhatta euroa, mikä oli jo melkein viidennes auton ostohinnasta.

Mopoauto korjaamossa
Mopoauto korjaamossa Kuva: Yle korjaamo

Helsinkiläinen Mopoautocenter myy ja korjaa Microcar-mopoautoja.Yrittäjä Toni Lindqvistin mukaan kolariautoja tulee korjattavaksi jonkin verran:

- Yleisimmät ovat etu- ja takapään törmäysvauriot, eli etupuskuri edessä, auton edessä olevat umpiot, konepelti ehkä, takapäässä takapuskuri ja takaluukku, ne on ne ylivoimaisesti yleisimmät, Lindqvist kertoo.

Mopoautoillle sattuneiden vahinkojen määrät ovat pitkään kasvaneet nopeammin kuin niiden määrä liikenteessä. Syyksi on usein tarjottu kuljettajien kokemattomuutta, 15-vuotias pääsi vielä tämän vuoden alkuun saakka liikenteeseen ilman ajokokemusta ajokoulussa. Tammikuun ajokorttiuudistuksen myötä myös mopoauton rattiin haluavat joutuvat tekemään ajokokeen liikenteen seassa.

Tosin viimeisimmän, vuoden 2011 liikennevakuutustilaston mukaan vahinkojen määrät ovat alkaneet jo tasaantua.

Korjauksen hinta
Korjauksen hinta Kuva: Yle grafiikka

Toni Lindqvistin mukaan Microcarin puskurin vaihto maksaa töineen ja maalauksineen noin 1300-1500 euroa. Mopoautojen varaosat tulevat tehtaalta maalaamattomina, joten maalaus nostaa mopoautojen kolarikorjausten hintaa huomattavasti. Joskus osan maalaus voi maksaa enemmän kuin osan vaihto.

Myös autojen rakenne tekee korjaamisesta työlästä. Esimerkiksi Microcarin takakylkeen osunut isku voi johtaa valtavaan remonttiin. Muovia on vaikea paikata siististi, joten jos koko kylkipalan joutuu vaihtamaan, pitää mm. katto irrottaa, joka tietää paljon työtunteja.

Microcarin kylkipala maksaa varaosana 1223 euroa ja siihen työtä päälle reilut 25 tuntia normaalilla tuntiveloituksella. Osan maalaukset päälle niin hinta nousee äkkiä kipurajoille,.

Lunastusmäärät moninkertaisia

Mopoautojen kolarikorjausten kustannukset ovat usein niin isot, että vakuutusyhtiöt laskevat edullisemmaksi lunastaa mopoauton. Silloin ne päätyvät Autovahinkokeskuksen pihaan. Autovahinkokeskus taas kauppaa mopoautojen raatoja noin 40 prosentilla niiden käyvästä arvosta.

Lunastusmäärät ovat kymmenkertaisia autoihin verrattuna.

AVK:n realisointipalvelujen johtajan Santtu Niemisen mukaan mopoautoja liikkuu heidän kauttaan paljon.

- Vuositasolla meidän kautta on realisoitavissa noin 400 mopoautoa.

Miten se suhtautuu esimerkiksi henkilöautojen määrään?

- Suhde on noin kymmenkertainen. Jos verrataan liikennekäytössä oleviin henkilöautoihin, niistä normaalisti 0,6 prosenttia päätyy vuositasolla lunastukseen. Mopoautojen kohdalla tuo luku on 6 prosenttia, Nieminen kertoo

Mopoautokauppiaiden mukaan vakuutusyhtiöiden herkkään lunastusliipaisimeen vaikuttaa myös se, että kolaroiduille mopoautoille on hyvät jälkimarkkinat. Niemisen mukaan ostajia riittää:

- Erilaisia ostajia on: nuoret, jotka lähtevät niitä korjaamaan itselleen, vanhemmat lapsilleen, sekä korjaamot jotka tekevät bisnestä. Ja Tietysti purkamot jotka purkavat ne varaosiksi hyödynnettäviksi myyntimarkkinoille.

Mopoautojen tee-se-itse miehet näkyvät myös katsastustilastoissa. Mopoautojen hylkäysprosentit ovat huikeasti kovemmat kuin henkilöautojen.

Hylkäysprosentit

Mopoautot (L6-luokan ajoneuvot) Henkilöautot
vm 2009 29% 4%
vm 2007 35% 10%
vm 2006 30% 13%

Kalliit varaosat

Lunastusherkkyyteen vaikuttavat myös mopoautojen varaosien hinnat. Kuningaskuluttajan selvityksen mukaan mopoautojen kolariosat ovat jopa yli tuplasti pienen henkilöauton vastaavia osia kalliimpia.

Esimerkkihintoja

Microcar Aixam 2012 (City) Ligier
Etupuskuri 564€ 698€ 561,90€
Takapuskuri 648€ 549€ 549,95€
Autonkylki 1223€ 659€ 1176,90€
Takaluukku 1067€ 467€ 1250€

Esimerkiksi pikkuauto Toyota Aygon saa etu- tai takapuskurin reilulla 300 eruolla, eli melkein puolet havlvemmalla kuin mopoautoihin. Microcaria maahantuovan Suomen mopoauton mukaan hintaeroon on selvä syy:

- Varaosien hinnoittelu pohjautuu hyvin pitkälle siihen, että tuotantomäärät ovat pienemmät kuin jos puhuttaisiin henkilöautoista, sanoo toimitusjohtaja Marko Kokko.

Myös mopoautojen runko on herkkää tekoa lainsäädännön vuoksi. Nämä ns kevyet nelipyörät saavat painaa enintään 350 kiloa. Tämän alla pysytään, kun runko on kevyttä alumiinia ja kuoriosat muovia.

Toiseksi suosituimman mopoautomerkin, Ligierin, maahantuojan mukaan alumiinisen rungon vaurioita ei usein korjata.

- Kun tulee kolari, herkästi käy niin, että runko vääntyy, ja kun runko vääntyy sen korjaaminen ei ole kovin helppoa, sanoo tuotepäällikkö Ulf Lemström Brandtilta.

- Siinä pitää kaikki katteet riisua pois, paloitella runkoa, ja sitten uusia. Se tekee sen, että lunastuskynnys ylittyy helposti.

Vakuutusyhtiön nostavat hintoja

Varsinkin uusimpiin mopoautoihin otetaan usein täyskaskovakuutukset, joten kalliit korjaukset menevät vakuutusyhtiöiden piikkiin. Joonas Paukkunenkin selvisi parin tonnin remontistaan vähällä.

- Minulla oli täyskasko, joten piti maksaa vain omavastuu osuus eli 150 euroa. Isä maksoi sen ja tein sitten loppusyksyn ahkerasti kotitöitä ja nyt ollaan ihan tasoissa, mies nauraa.

Mopoauton kolmio
Mopoauton kolmio Kuva: Yle kolmio

Poikkeuksellisen isot lunastusmäärät on huomattu myös vakuutusyhtiöissä, joista ainakin IF ja Lähitapiola harkitsevat mopoautojen vakuutusten ehtojen kiristämistä tai hintojen nostamista:

- Esimerkiksi omavastuut saattavat muuttua mopoautojen kohdalla, sanoo tarkastuspäällikkö Rolle Rosendahl Lähitapiolasta.

- Mopoautojen vakuutusmaksut eivät tämän vuoden aikana muutu, mutta uskon, että Lähitapiola joutuu korottamaan mopoautojen vakuutusmaksuja ensi vuonna.

Tällä hetkellä mopoauton täyskaskovakuutus maksaa esimerkiksi IF-yhtiössä reilut 550 euroa.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.